Ostatnia aktualizacja: 18 lutego 2019
Przepisy karne skarbowe mają być bardziej restrykcyjne – tak zakłada nowelizacja kodeksu karnego skarbowego zaproponowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Projekt nowelizacji przewiduje podwyższenie kar za przestępstwa i wykroczenia skarbowe.
Nowym przestępstwem będzie też wynajem nieruchomości do urządzania lub prowadzenia nielegalnych gier hazardowych. Zgodnie z nowymi przepisami, takie przestępstwo będzie zagrożone karą grzywny do 360 stawek dziennych.
Proponuje się także w sposób radykalny zaostrzyć sankcje za zachowania penalizowane w art. 107 § 1. Dotychczas przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat trzech jako sankcją alternatywną obok kary grzywny w wymiarze do 720 stawek dziennych. W nowym brzmieniu tego przepisu organizujący gry hazardowe wbrew przepisom ustawy będzie mógł usłyszeć wyrok pozbawienia wolności bez górnej granicy.
Należy zauważyć, że po raz ostatni zmiany w tym zakresie dokonywane były przeszło dekadę temu, bo w grudniu 2005r. Wtedy to w Kodeksie karnym skarbowym podniesiono wymiar kary pozbawienia wolności za to przestępstwo z dwóch do trzech lat.
Biorąc pod uwagę, że proceder urządzania nielegalnych gier hazardowych nie tylko godzi w finanse publiczne, ale jest niebezpieczny z punktu widzenia rozpowszechniających się uzależnień, w tym wobec hazardu, istnieją ważne powody by zachowanie takie przenieść do kategorii występków zagrożonych najwyższą karą pozbawienia wolności w typie podstawowym – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Nowe przepisy wprowadzają również całkiem nową kategorię przestępstwa związanego z urządzaniem gier hazardowych. Mianowicie będzie nim udostępnianie lokalu pod automaty do gier. Nowy przepis w kodeksie karnym skarbowym ma otrzymać brzmienie:
Oznacza to, że kary dla właścicieli lokali, w których będą urządzanie gry na automatach staną się bardzo dotkliwe finansowo i nie wystarczy stwierdzenie, że „ja nie wiedziałem co się w moim lokalu dzieje”.
Jak twierdzi ustawodawca potrzeby praktyki wskazują, że uzasadnionym jest pociąganie do odpowiedzialności również tych osób, które udostępniają środki, a przede wszystkim powierzchnie różnych nieruchomości do urządzania nielegalnych gier hazardowych. Nie zawsze takim osobom można przedstawić zarzuty współuczestnictwa w nielegalnym urządzaniu lub prowadzeniu tego rodzaju gier. Osoby wynajmujące lokal lub nieruchomość, zazwyczaj nie współdziałają na bieżąco w tej działalności, ograniczając się do wynajęcia określonej nieruchomości i jednocześnie posiadając wiedzę, że jest ona wykorzystywana do nielegalnych celów. Takie postępowanie również będzie zgodnie z nowymi przepisami penalizowane. Niektóre sytuacje zasługujące na stosowanie łagodniejszej sankcji (jednorazowe wynajęcie lokalu, bezpłatne użyczenie) będą traktowane łagodniej. Jak widać nowe przepisy mają wyeliminować możliwość podnajmowania lub wynajmowania całej nieruchomości różnym spółkom – krzakom rejestrowanym na niewypłacalnych ludzi, którym żadne sankcje nie są straszne. No chyba, że ktoś ma ochotę przepisać własną nieruchomość na „słupa” ale wątpię, czy znajdzie się wielu chętnych do utraty kontroli nad swoja własnością dla niepewnych zysków.
Wiele wskazuje na to, że nowowprowadzane przepisy będą stanowiły skuteczną blokadę dla powstawania nowych nielegalnych jaskiń hazardu, które do tej pory po prostu działały za zamkniętymi drzwiami i oklejonymi szybami. Niemożność skutecznego ustalenia właściciela zajętych automatów do gier powodowała, że wiele takich miejsc działa nadal na przekór obowiązującemu prawu. W nowej rzeczywistości łatwo będzie ustalić kto jest właścicielem nieruchomości i wlepić grzywnę na poczet, której na przykład przejąć dany lokal jako ustaloną część majątku sprawcy.
Kolejną zmianą mającą ułatwić funkcjonariuszom celno-skarbowym walkę z nielegalnie urządzanymi grami na automatach jest dość szeroki przepis wprowadzający karę za „brak współpracy z organami”. Nowy artykuł brzmi dokładnie:
Dodanie tego artykułu wynika z doświadczeń organów kontrolujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, które niejednokrotnie spotykają się z bezprawnymi zachowaniami osób kontrolowanych mającymi na celu utrudnienie lub nawet uniemożliwienie prowadzenia takich kontroli. Jednakże dodanie w przepisie zdania o nieudzielaniu ustnych wyjaśnień i przewidzianych za to karach już jednoznacznie może świadczyć o możliwości wykorzystania tego przepisu do zastraszania pracowników punktów gier przez kontrolujących. Wobec tego przepis ten będzie prawdopodobnie „martwy” gdyż ciężko sobie wyobrazić wlepianie grzywny osobie, zasłaniającej się choćby niepamięcią.
Praktyka pokaże czy nowe artykuły dodane nowelizacją do kodeksu karnego skarbowego ukrócą proceder urządzania gier na automatach w miejscach innych niż koncesjonowane kasyna i salony monopolisty jakim jest Totalizator Sportowy. Jednak można przypuszczać, że dotkliwe kary finansowe wymierzane konkretnym osobom i ściągane przez uprawnione organy skutecznie zablokują tą niezgodną z przepisami działalność.
Obecnie projekt jest na etapie opiniowania przez Krajową Radę Sądownictwa, Sąd Najwyższy i Prokuraturę Krajową. Ustawa powinna wejść w życie, z małym wyjątkiem, po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
Bartosz Bulski
RrR
21/02/2019
Joker
20/02/2019
grzegorzo
20/02/2019
Łuki
19/02/2019
kapusta
19/02/2019
77777 game over
19/02/2019
Vdtsd
19/02/2019
mag
19/02/2019
Joker
18/02/2019