Co napędza rynek wart 50 miliardów USD?

Światowa branża gier hazardowych online w ostatnich latach rozwija się bardzo szybko – według szacunków ekspertów rynek w 2011 roku był wart ok. 30 miliardów USD, tymczasem w 2018 już 50 miliardów USD.

Analizy prognozują jego dalszy dynamiczny wzrost i przekroczenie do końca 2020 roku granicy 60 miliardów USD, a do 2023 roku nawet 74 miliardów USD – przy prognozowanym wzroście na poziomie prawie 9,7 proc. rocznie.

– Gry już dawno wyszły z kasyn i zadomowiły się w głównym nurcie rozrywki – zwłaszcza tej online. Szacuje się że nawet 11 proc. całego ruchu w internecie związane jest z graniem i zakładami, łatwo można wyobrazić sobie skalę branży. Warto zwłaszcza zwrócić uwagę na sektor kasyn online, który w 2016 roku był odpowiedzialny za 27 proc. rynku
– zaznacza James Newman z Playtech, globalnego lidera w zakresie dostarczania rozwiązań dla rozrywki w sieci.

Jak wynika z danych Playtech sektor kasyn online na świecie pod koniec 2018 roku był wart 12,2 miliarda EUR (w 2015 roku – 9 miliardów EUR). Największym rynkiem jest Europa – wartym 7,8 miliarda EUR w 2018 roku. Według branżowych szacunków w Polsce hazard w sieci w 2018 roku był wart EUR 1,428 miliarda EUR.

Co napędza wzrost?

Po pierwsze i najważniejsze – ludzie. Gra stała się łatwiejsza i bardziej dostępna dla coraz szerszego grona odbiorców. To podobna droga, jaką wcześniej przeszły takie sposoby spędzania wolnego czasu jak telewizja, radio czy choćby darmowe gry online z systemem ukrytych mikropłatności.

Po drugie – technologia. Główne trendy, które aktualnie kształtują rynek to:

– Gry i rzeczywistość wirtualna – innowacje zmieniają sposób, w jaki odbieramy gry. Pierwsi dostawcy już oferują rozwiązania VR do tworzenia bardziej realistycznych doświadczeń, a także oferują możliwość grania w wirtualnych kasynach online na żywo. Dodatkowo, firmy wykorzystują uczenie maszynowe do personalizacji i ulepszenia doświadczeń każdego gracza.

– Mobile – dzięki wykorzystaniu powszechności urządzeń mobilnych i tworzeniu dedykowanych aplikacji nowe rodzaje gier sprawiają, że branża jest bardziej otwarta i interesująca dla różnych grup konsumentów.
– Grywalizacja – dostawcy oprogramowania kładą coraz większy nacisk na budowanie doświadczeń graczy i tworzą mechanizmy zbierania punktów, zdobywania nowych poziomów lub odkrywania kolejnych możliwości w ramach rozgrywki. Ważnym elementem jest również wykorzystanie nawiązań do kultury masowej (np. superbohaterów lub ulubionych postaci z filmów).
– SSBT (Self Service Betting Terminals) – terminale samoobsługowe mające przenieść doświadczenia z sieci do punktów sprzedaży. Przykładem mogą być rozwiązania oferowane przez Playtech BGT Sports, które pozwoliły firmie zdobyć 95 proc. udziałów na największym rynku w Europie – w Wielkiej Brytanii.

Po trzecie – bezpieczeństwo. Wartość rynku i kwestie związane z bezpieczeństwem graczy wymogły zmiany, które powodują że internet stał się najbezpieczniejszym miejscem do grania. Ochrona klientów zależy od dwóch czynników: odpowiednich rozwiązań technologicznych i prawnych.

Na rynku dostępne są specjalistyczne narzędzia, które pozwalają na wczesnym etapie wychwycić osoby grające w niebezpieczny sposób i wspierają procesy przeciwdziałania uzależnieniom. Dowodem na konieczność ich zastosowania może być kara w wysokości 2 milionów funtów nałożona w Wielkiej Brytanii na firmę, która nie zareagowała na czas mając do czynienia z osobą grającą w sposób niebezpieczny. Przykładem takiego rozwiązania może być BetBuddy.

– Technologie to główna siła napędowa rozwoju rynku także w Polsce. Widać to na przykładzie segmentu kasyn internetowych i uruchomionego w zeszłym roku oficjalnego legalnego kasyna pod auspicjami Totalizatora Sportowego – pierwszego miejsca, w którym Polacy mogą w pełni bezpiecznie i zgodnie z prawem zagrać w sieci – zaznacza Tomasz Mogiła z Playtech.

Prawo w pogoni za wirtualnym asem

W zakresie legislacji przepisy już zaczynają się zmieniać na dojrzałych rynkach. Jest to szczególnie widoczne w zakresie grania w sieci, gdzie rozwój technologiczny często wyprzedza uregulowania prawne. Może to prowadzić do sytuacji, w których przepisy negatywnie wpływają na doświadczenia z gier lub nawet w pośredni sposób wspierają podmioty działające nielegalnie.

– Świat rozrywki online będzie się dalej intensywnie rozwijał, choć w różnym tempie w zależności od regionu. Patrząc w skali globalnej dzięki wykorzystaniu poziomowi absorpcji nowych technologii i liczbie ludności Azja jest kluczowym obszarem. Wskazałbym Amerykę Łacińską, ze względu na silne zakorzenienie sportu w kulturze, a także Afrykę. Widzimy też ogromny potencjał w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – oczywiście uważnie przyglądamy się Polsce, ale obserwujemy też planowane zmiany prawne w Czechach, na Słowacji czy Białorusi
– mówi James Newman z Playtech.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *