Dobrze obstaw swoje płatności

Wartość polskiego rynku licencjonowanych zakładów bukmacherskich w 2018 roku wyniosła – według branży – ponad 5 miliardów zł. I będzie nadal rosła.

Statista ocenia, że globalny rynek gier hazardowych online w 2024 roku będzie warty ponad 94 miliardy dolarów. Jednym z istotnych elementów sukcesu w branży bukmacherskiej online są szybkie i wygodne płatności elektroniczne.

Dokładnie dwa lata temu – w kwietniu 2017 roku – znowelizowano przepisy dotyczące zakładów bukmacherskich. Od tego momentu zaczęto blokować nielegalne witryny. Stworzono również rejestr nielegalnych domen.

W Polsce licencje Ministerstwa Finansów na realizowanie zakładów wzajemnych ma obecnie kilkanaście firm. Liderem jest STS, którego udziały w rynku wynoszą ponad 47 proc. Druga jest Fortuna (34 proc.), na podium znalazł się również Totolotek (7 proc.). Dochody legalnych bukmacherów intensywnie rosną. Tzw. szara strefa na rynku bukmacherskim zakładów wzajemnych online zmniejszyła się z niedawnych 91 proc. do 52 proc. w 2018 r., według danych polskiej branży bukmacherskiej.

Zakłady online rosną w siłę

Internetowe zakłady wzajemne i kasyna online to obecnie jeden z najważniejszych kierunków rozwoju całej branży bukmacherskiej. Dla coraz większej liczby firm przychody z online są większe niż te uzyskiwane z punktów naziemnych. Biorąc pod uwagę fakt, że już 77,5 proc. wszystkich Polaków korzysta z internetu (dane Głównego Urzędu Statystycznego za 2018 rok), a w wśród polskich internautów już 85 proc. regularnie kupuje produkty lub usługi przez internet (dane Blue Media, czołowego operatora płatności internetowych w Polsce), ten trend tylko będzie się umacniał.

Jednym z wyzwań dla całej branży bukmacherskiej online w Polsce jest zapewnienie graczom wygodnych, szybkich i bezpiecznych płatności. I to najlepiej takich, które są im doskonale znane już z innych dziedzin życia, np. z opłacania rachunków czy dokonywania zakupów online.



Zasilenie konta gracza

Każdy z graczy, chcących wziąć udział w obstawianiu wyników, musi wcześniej zasilić swoje konto internetowe. Zakłady bukmacherskie oferują swoim klientom wiele form płatności.
Najczęściej oferowaną metodą zasileń kont internetowych, prowadzonych przez legalnych bukmacherów, są szybkie przelewy z rachunków bankowych, tzw. pay by linki. Przelewy elektroniczne to jedyny tryb zasileń konta gracza, akceptowany przez wszystkich organizatorów internetowych zakładów sportowych mających licencję ministra finansów. Z tego można wnioskować, że przelewy online stanowią również najczęściej wybierany przez typerów sposób opłacania depozytów.

Płatności elektroniczne, czyli pay-by-linki – polegające na automatycznym wypełnieniu formularza przelewu i prostej autoryzacji transakcji realizowanej przez klienta – to zdecydowanie najpopularniejsza forma płatności w polskim internecie. Dla 40 proc. polskich internautów jest to także ulubiona forma płatności – wynika z ubiegłorocznego badania Blue Media “Jak kupujemy w internecie”. Na korzyść tej metody płatności przemawia kolejno – według wskazań ankietowanych – wygoda, szybkość, bezpieczeństwo i łatwość korzystania.

Szybkie płatności elektroniczne to oczywiście nie jedyna metoda dokonywania wpłat na konto gracza. Jedną z powszechnie spotykanych metod u legalnych bukmacherów jest również płatność kartą płatniczą. Z tej formy płatności korzysta regularnie już co czwarty polski internauta, według badania Blue Media. Co ciekawe, to forma płatności, która od kilku lat robi się z roku na rok coraz bardziej popularna – jeszcze dwa lata temu z płatności kartą korzystało niespełna 20 proc. polskich internautów.

Blue Media, jako operator płatności online, oferuje obsługę płatności kartą płatniczą bez dodatkowego pośrednictwa. Obsługuje płatności od obu największych organizacji – Visa International i MasterCard – dokonywane w czterech walutach. Transakcje wybranych wydawców zabezpieczone są dodatkowo standardem 3D-Secure, wykorzystującym protokół autoryzacji płatności Verified by Visa oraz MasterCard SecureCode. Co węcej, Blue Media obsługuje pełen wachlarz płatności z wykorzystaniem karty płatniczej, w tym również płatności cykliczne, wykorzystywane przy np. zakupach subskrypcyjnych, abonamentowych. Dużą wygodę zapewniają również płatności typu 1-Click, czyli możliwość zapisania danych karty i korzystania z niej przy okazji kolejnych zakupów, za pomocą jednego przycisku “Zapłać”.

Płatność kartą jest szybką i całkowicie bezpieczną opcją opłacania należności. Z powodu wygody i gwarantowanego bezpieczeństwa transakcji szybko rośnie też popularność systemu płatności mobilnych BLIK jako sposobu na dokonywanie depozytów u bukmacherów.

Płatności BLIKiem mogą dokonać gracze korzystający z aplikacji mobilnej swojego banku. Gracze doładowują swoje konta internetowe za pomocą jednorazowego kodu BLIK, generowanego w aplikacji mobilnej banku. Podczas płacenia BLIKiem w internecie klienci zakładów muszą jedynie – w zależności od wybranych ustawień – podać czterocyfrowy PIN albo nacisnąć przycisk na ekranie smartfona.

U wielu bukmacherów można również zasilić konto poprzez tzw. e-wallet (e-portfel). Często jednak wymagane limity kwotowe są nieco wyższe niż w przypadku wcześniej wymienionych metod płatniczych. W przypadku dokonywania przelewu z e-portfela – np. Skrill lub Neteller – gracze są zmuszeni do przelania na swoje konto zwykle minimum 10-20 zł.
Wiele zakładów oferuje również możliwość dokonania tradycyjnego przelewu. W tym wypadku jednak nie jest to szybka metoda płatności. Taka transakcja jest bowiem realizowana przez bank nawet dwa dni robocze. Z bardziej tradycyjnych metod pozostaje również możliwość zasilenia konta w stacjonarnym zakładzie, o ile oczywiście dany bukmacher taki posiada.

Wypłaty wygranych

Aby móc wypłacać wygrane środki z kont w zakładach bukmacherskich, gracz musi najpierw zweryfikować swoje konto. Zazwyczaj potrzebny do tego jest skan dokumentu tożsamości. Trzeba też pamiętać, że możliwość wypłaty gracz ma dopiero po “obróceniu” pieniędzy.
Jeśli chodzi o wypłatę wygranych środków, zakłady wzajemne online nie oferują już tak szerokiego wyboru metod płatniczych. Najczęściej wypłata wygranej możliwa jest wyłącznie za pomocą przelewu bankowego. Część zakładów oferuje jednak wypłaty błyskawiczne w ciągu kilkunastu minut. Wypłaty ekspresowe wygranych najczęściej bazują na istniejących rozwiązaniach międzybankowych płatności natychmiastowych (BlueCash od Blue Media lub Express Elixir od KIR).

Przyszłość płatności online – płatności natychmiastowe

Od kilku lat coraz większą rolę zaczyna odgrywać automatyczne rozliczenie w terminie D+1 – co oznacza, że środki są księgowane na rachunku bankowym danego serwisu internetowego lub e-sklepu w sposób automatyczny w kolejnym dniu roboczym po dokonaniu przez klienta transakcji. Jeśli zatem gracz dokona zakupu np. poprzez BLIK w poniedziałek, środki są dostępne na rachunku bankowym zakładu we wtorek.

Tymczasem wybrane serwisy i sklepy internetowe korzystające z rozwiązań płatniczych Blue Media mogą również otrzymywać płatności na swoje rachunki bankowe jeszcze tego samego dnia (“D+0”), i – co jest wyróżnikiem na rynku – niezależnie od granicznej godziny. Świeże przykłady wdrożenia to Travel Planet SA czy Towarzystwa Ubezpieczeniowego Nationale Nederlanden. W pierwszym przypadku przelew za zakupioną wycieczkę w Travelplanet.pl wykonany przez klienta o godzinie 14:00, jest na rachunkach Travelplanet.pl już około 14:05. Rozwiązanie Blue Media pozwala również na natychmiastowy zwrot pieniędzy klientom.

Płatności natychmiastowe to jeden z istotnych trendów na rynku transakcji elektronicznych.
Blue Media od 10 lat rozwija usługę międzybankowych płatności natychmiastowych. Z biegiem czasu usługa rozwinęła się zarówno od strony technologicznej, jak i formalnej, uzyskując w ujęciu bankowym zgodę Narodowego Banku Polskiego. Niewiele osób zapewne pamięta, że pierwsza taka wypłata w trybie online w Polsce odbyła się w kwietniu 2008 roku. Wówczas Blue Media zrealizowała pierwszą produkcyjną płatność online, w której wpłata dokonana przez klienta – konkretnie Lukas Banku – została wypłacona do Telekomunikacji Polskiej w czasie rzeczywistym, z rachunku bankowego Blue Media zgodnego z rachunkiem bankowym TP SA, w ciągu zaledwie kilku minut.

Wraz z wejściem na rynek usług internetowych i ecommerce, Blue Media jako jeden z nielicznych graczy, potraktował ten tryb rozliczeń jako standard, wdrażany systematycznie u klientów, którzy prowadzą sprzedaż produktów i usług online.

Łukasz Zaworski – Content Marketing Leader w Blue Media

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *