Ewolucja hazardu w Polsce w czasie ostatniej dekady

Każdy z nas zna w mniejszym lub większym stopniu obecną sytuację branży hazardowej w Polsce. Ale warto spojrzeć wstecz i podsumować „ewolucję w ostatnich 10 latach. Czy wyszła ona wszystkim na dobre?

Nowa Era rozpoczęła się w październiku 2009 roku od ogłoszenia przez Premiera ustawy hazardowej, której głównym zadaniem było zakazanie oferowania i udziału w nielegalnych grach hazardowych na terenie Polski.

Jak wyglądał chronologiczny zapis zmian w hazardowym prawie po 2009 roku?

Lipiec 2010 – Komisja Europejska (KE) opublikowała sprzeciw do projektu przepisów regulujących gry hazardowe w Internecie. Zastrzeżenia związane były z wymogami dla firm, które mają powstać w Polsce, serwerami w Polsce, wysoką stawką podatkową (12% od obrotu) i wykorzystaniem polskich banków do obsługi transakcji.

W 2011 roku przełomowym okazało się zgłoszenie Totalizatora Sportowego – monopolisty loteryjnego i gier losowych o możliwość prowadzenia działalności w Internecie.

Parlament przyjął projekt nowelizacji ustawy o grach hazardowych, aby umożliwić oferowanie zakładów sportowych z 12% podatkiem obrotowym i dał władzom rządowym możliwość egzekwowania kar dla nielegalnych operatorów hazardowych online na terenie Polski, w tym pokera, kasyna i automaty. Ustawa weszła w życie w czerwcu 2011 roku.

Styczeń 2012 – Fortuna zakłady bukmacherskie otrzymała pierwszą licencję online na zakłady sportowe w Internecie i uruchomiła platformę online.

Aż 5 lat czekaliśmy na opublikowanie przez Rząd projektu nowelizacji ustawy o grach hazardowych, który umożliwiłby operatorom składanie wniosków o licencje uprawniającą do oferowania swoich usług na terenie Polski pod warunkiem utworzenia placówki, lub powołała polskojęzycznego przedstawiciela w Polsce.

W dniu 18 listopada 2014 r. Rząd wydał ostrzeżenie dla obywateli, stwierdzając, że będzie ścigał graczy, którzy angażują się w działalność nielegalnych internetowych serwisów hazardowych.
W ogłoszeniu powtórzono również, że prawo zabrania operatorom „offshore” bez ważnej polskiej licencji prowadzenia i udostępniania gier hazardowych dla graczy na terenie Polski. Statystyki wskazują, że ponad 24 tys. graczy brało udział w takich działaniach i że ponad 1.100 dochodzeń w sprawach karnych zostało wszczęte przez rząd.

W maju 2016 ministerstwo Finansów opublikowało szereg punktów, które należy uwzględnić w projekcie nowelizacji ustawy o grach hazardowych.

Rząd planował zablokować dostęp do transakcji finansowych związanych z obsługą nielicencjonowanych serwisów hazardowych, aby zmniejszyć skalę szarej strefy działającej w Polsce.

Automaty do gier poza kasynami będą dozwolone, ale mogą być obsługiwane wyłącznie przez monopolistę, czyli Totalizator Sportowy. Poker będzie dozwolony poza kasynami dzięki uproszczonemu systemowi organizacyjnemu. Legalnie operatorzy będą musieli przestrzegać bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących hazardu, a ostrzejsze sankcje zostaną nałożone na operatorów oferujących nielegalny hazard dla graczy w Polsce.

Do końca roku 2016 Sejm zatwierdził zmienioną Ustawę o grach hazardowych. Ustawa została przekazana Senatowi do rozpatrzenia, ale nadal wymagała zatwierdzenia przez Komisję Europejską, zanim będzie mogła zostać uchwalona. Zapadła decyzja, iż ustawa ma zostać uchwalona 1 stycznia a zacznie obowiązywać kwietnia 2017 r.

Prawdziwa rewolucja rozpoczyna się w marcu 2017

William Hill, Betfair i Bet365 znaleźli się wśród wielu operatorów, którzy wycofali swoje produkty w języku polskim z rynku w oczekiwaniu na uchwalenie ustawy hazardowej 1 kwietnia 2017 r. Nowe regulacje wzmacniają monopol na gry hazardowe prowadzony przez Totalizator Sportowy i narzucają 12% podatku obrotowego operatorów zakładów sportowych. Ministerstwo Finansów rozpoczyna blokowanie metod płatności do nielegalnych operatorów, aby uniemożliwić grę polskim klientom.

Totolotek uruchomił pierwsze wirtualne zakłady bukmacherskie w kraju. Operator początkowo oferował wirtualną piłkę nożną oraz wyścigi konne i wyścigi psów za pośrednictwem terminali w swoich punktach naziemnych.

Ministerstwo Finansów opublikowało czarną listę 43 operatorów nielegalnie oferujących swoje usługi na rynek polski po wprowadzeniu zmian ustawy o grach hazardowych.

Kolejny kamień milowy to zatwierdzenie przez Radę ministrów aktu, aby klasyfikować e-sport jako dyscyplinę sportową. Przyjęcie ustawy pozwoliło operatorom na obstawianie zakładów na e-sport po raz pierwszy w historii polskiego hazardu.

W styczniu 2018 Ministerstwo Finansów ogłosiło, że internetowy serwis z grami kasynowymi państwowego monopolisty Totalizatora Sportowego zostanie uruchomiony dopiero w drugiej połowie 2018 r.

Luty 2018 – Ministerstwo Finansów przyznało operatorowi zakładów online STS 6 letnie przedłużenie licencji.

Marzec 2018 – przetarg na kasyno online znacznie się opóźnił, ale warto było czekać. Totalizator Sportowy wybrał izraelską firmę Playtech, jako operatora platformy dla kasyna internetowego (po uruchomieniu będzie znane pod nazwą Total Casino)

Sejm i Senat głosowały za nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
W ustawie uwzględniono zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych wygranych z gier na automatach, gier w karty, gier cylindrycznych oraz bingo. oraz 10% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych za wygrane przekraczające 2,280 PLN.

Lipiec 2017 – Ministerstwo Finansów przyznało Cherry Online Polska, (Cherry AB, licencję na zakłady sportowe w ramach ustawy hazardowej, która weszła w życie w kwietniu 2017 r.
We wrześniu tego roku kolejny zagraniczny operator uzyskuje licencję na zakłady sportowe. Podmiot o nazwie BEM Operations Limited z przedstawicielem Pejot 1 Sp. z o. o z Wrocławia. Bliżej znany jako Betclic.

Ministerstwo Finansów dodało do czarnej listy już ponad 1.000 nielicencjonowanych serwisów hazardowych, które do tej pory zawierały ponad 5.000 zablokowanych domen.
Docieramy do ostatniego i zarazem jednego z najbardziej przełomowych wydarzeń w „nowej erze hazardu w Polsce”.

Tuż przed końcem roku w grudniu 2018 r. Totalizator Sportowy uruchomił internetowe kasyno (www.totalcasino.pl ) i uruchomił możliwość gry w lotto przez Internet na stronie (www.gry.lotto.pl).

Podsumowanie minionych 10 lat ewolucji branży hazardowej ?

Ocena zmian jest bardzo pozytywna, Polska stała się uregulowanym rynkiem i główne cele zmian w ustawie hazardowej, czyli eliminacja szarej strefy, umożliwienie legalnej bezpiecznej gry obywatelom Polski nie tylko u bukmachera ale również i w kasynie internetowym stało się faktem. Drugim celem było zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów wprowadzając zmiany w prawie hazardowym „ pozytywne skutki dla budżetu już od roku 2018”, lecz ten cel niestety nie został spełniony.

Należy też wspomnieć o rozwoju legalnych bukmacherów. Technologicznie dorównujemy czołowym firmom, korzystamy z usług najlepszych dostawców, kursów i oprogramowania. Na pewno największą wadą jest 12% podatek obrotowy i tutaj mamy wielką nadzieję, iż podążając w ślad opodatkowania kasyn, to nie gracz powinien być obciążony podatkami od swoich stawek, tylko bukmacher od własnych zysków. Wtedy naprawdę nie byłoby żadnych powodów, aby gracze dalej ryzykowali grę u nielegalnych operatorów. A liczba bukmacherów dostępnych w Polsce, która wzrosła z 5 do 15, a w kolejnych latach mogłaby wzrosnąć jeszcze bardziej i co spowodowało by wzrost wpływów do budżetu Państwa.

Co nas czeka w kolejnych 10 latach ?

Pomysłów jest kilka, na pewno jedną z ważniejszych zmian byłaby legalizacja pokera online, jak wiemy w Polsce bardzo duże grono graczy pokerowych byłaby zainteresowana legalną grą w zaciszu własnego domu.
Kolejnym krokiem jest rozwój e-sportów, jak widzimy obecnie bukmacherzy docenili produkt i bardzo zaangażowali się w rozwój tej dyscypliny „sportu”. Możliwość obstawiania rozgrywek e-sportowych takich jak Counter Strike, StarCraft 2 Dota 2 oraz League of Legends wywołało wielką rewolucję bukmacherską. Coraz bardziej popularne jest wykorzystywanie wizerunku graczy w celach reklamowych i sponsorowanie e-sportowych eventów.

Co różni graczy bukmachera od graczy kasyna ? Dlaczego tak bardzo reklama i afiliacja różni się od siebie ? Przypomnijmy fakt zakazu reklamy kasyna online publicznie, czy szykują się nam zmiany również w tej sprawie ?

Należy czekać aż nowo regulowany rynek ulegnie okrzepnięciu i wtedy przyjdzie czas na korekty niuansów prawnych. Może to już być niedługo, należy pamiętać, że ostatnie trzy lata to dynamiczny wzrost i rozwój tych gałęzi branży które dotychczas były w rękach prywatnych.

Artykuł z Magazynu E-PLAY 3/2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *