Hazard zakrada się do gier wideo

Okiem eksperta
Bartosz 10/11/2017

Ostatnia aktualizacja: 10 listopada 2017

Twórcy gier komputerowych coraz chętniej wzbogacają je w tzw. loot boxy, czyli skrzynki z nagrodami. To urozmaicenie dla graczy stanowi dla wydawców źródło dodatkowego zarobku. Problem w tym, że coraz częściej pojawiają się opinie, że owe dodatki stanowią nielegalny hazard.

W ostatnich miesiącach temat coraz częstszego używania przez producentów gier loot boxów nie schodzi z list najczęściej czytanych artykułów drukowanych nie tylko w mediach branżowych, ale również w światowych wydaniach „Forbesa” czy „Rolling Stone’a”. Gracze i youtuberzy biją na alarm, że niewinny dotąd dodatek do zabawy, staje się powoli mechanizmem napędzającym coraz większe zyski wydawcom. Oczywiście kosztem konsumentów, którzy twierdzą, że są wręcz zmuszani do udziału w płatnych loteriach, wyciągających z ich kieszeni spore sumy. Potwierdzają to recenzje najnowszych gier – coraz częściej zwraca się w nich uwagę na sztucznie zawyżony poziom trudności, któremu towarzyszą sugestie, że tylko przedmioty możliwe do uzyskania w toku losowania mogą pomóc ukończyć ją bez konieczności spędzania wielu godzin na kolejnych próbach przejścia problematycznych etapów.

Na dodatkowe wydatki są również narażeni uczestnicy gier wieloosobowych – w ramach nagród w loot boxach ukrywana jest broń dająca przewagę nad pozostałymi graczami (tzw. pay-to-win). Ba! W ostatnim czasie mechanizm losowania, przypominający grę na tzw, jednorękich bandytach, coraz częściej znajdziemy również w pełnopłatnych grach, które nierzadko kosztują nawet 300 zł.

Miliony wyszukiwań

Eksperci nie mają wątpliwości, że coraz więcej gier jest konstruowanych w taki sposób, by przyciągnąć graczy do korzystania z loot boxów, przykładowo oferując darmowe pobranie gry i stawiając im bardzo wysoki poziom trudności, wobec którego konieczne jest zdobywanie dodatkowych gadżetów w ramach losowania. Nowa zabawa ma coraz więcej fanów, o czym można się przekonać, odwiedzając YouTube’a. Wpisanie frazy „loot box” w wyszukiwarce serwisu daje ponad milion wyników. Wiele z tych filmików trwa nawet kilka godzin i polega jedynie na pokazywaniu, co kryją kolejno otwierane skrzynki z łupami. Przykładowo gracze otwierający np. skrzynki w grze „Counter Strike: Global Offensive” dosłownie płaczą ze szczęścia, że zdobyli bardzo rzadki złoty nóż dla swojej postaci albo histerycznie krzyczą i demolują swój pokój w momencie, gdy otrzymają kolejny z rzędu duplikat.

Nie dziwi to naukowców. Amerykański psycholog Burrhus Frederic Skinner twierdzi, że możliwość wygrania nagrody z wirtualnej skrzynki przejawia się silnym oddziaływaniem w sferze psychicznej i behawioralnej człowieka. Naukowiec wskazuje, że kliknięcie myszką na przycisk „otwórz” sprawia, że mózg człowieka wysyła sygnały w oparciu o tzw. rozkład wzmacniania według zmiennych proporcji (variable ratio schedule). Dodaje, że zasady partycypacji i nagradzania w loot boxach są identyczne jak przy standardowym hazardzie. Szansa, iż następne losowanie przyniesie oczekiwaną i wysoką wygraną, – skłania bowiem graczy do kontynuowania gry. Tę skłonność wzmacnia efektowny proces otwierania skrzynek, mający wprawić w ekscytację tuż przed pokazaniem nagrody. W rezultacie utrzymywania się takiego stanu dochodzi do długiego i nieustępliwego w swojej istocie przyzwyczajenia, prowadzącego do uzależnienia od gry hazardowej.

Z kolei doktor Luke Clark, dyrektor centrum badającego hazard przy Uniwersytecie British Columbia, w wypowiedzi dla serwisu PC Gamer stwierdził, że mechanizm loot boxów doprowadza do intensywnego wydzielania się dopaminy (tzw. hormonu szczęścia).

Związek dopaminy uaktywnia się dużo bardziej, gdy osoba otrzymuje nagrodę w drodze losowania, niż gdy wie, jaki przedmiot otrzyma lub za jaki dokładnie płaci – przekonuje dr Clark.

Wtóruje mu Jamie Madigan, psycholog zajmujący się grami komputerowymi. Zwraca on uwagę, że ludzie są szczególnie podekscytowani, gdy w skrzynce niespodziewanie zdobywają bardzo rzadki przedmiot. Tyle że te niespodzianki jak widać nie są tak niewinne, jak by się mogło to wydawać.

Loot boxy a sprawa polska

W ocenie części ekspertów wiele z loot boxów wypełnia definicję gry hazardowej z polskiej ustawy. A więc teoretycznie niektóre z nich mogłyby zostać uznane za nielegalne i zablokowane dokładnie w ten sam sposób, jak nielegalne kasyna czy zakłady bukmacherskie.

Pojawia się pytanie, czy rodzime władze mają podstawę do tego, by uznać loot boxy za nielegalny hazard. A może wymagałoby to dodatkowych regulacji? Zapytaliśmy Ministerstwo Finansów o to, czy dostrzega się problem płatnych skrzynek z łupami w grach komputerowych. Biuro prasowe resortu odpowiedziało nam, że ministerstwo przyjrzy się zjawisku i na bieżąco będzie monitorować rozwój sytuacji na rynku. W wyjaśnieniu dodał także, że grami hazardowymi, zgodnie ze specyfikacją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 417 ze zm.), są m.in. gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty i gry na automatach. Jednakże minister finansów na podstawie art. 2 ust. 6 ustawy ma kompetencję do wydania decyzji rozstrzygającej, czy dana gra posiada cechy wymienione w przepisach definiujących poszczególne rodzaje gier hazardowych, czyli czy dany produkt jest np. grą losową, zakładem wzajemnym, grą w karty albo grą na automacie w rozumieniu ustawy. Oceny dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu.

Postępowanie w sprawie wydania takiego rozstrzygnięcia ma charakter zindywidualizowany, dotyczy każdorazowo jednostkowego przedsięwzięcia i oparte jest na dogłębnej analizie danego stanu faktycznego – zastrzegają przedstawiciele MF.

Komisja Europejska: w gestii państw

O stanowisko zapytaliśmy również przedstawicieli Komisji Europejskiej. Z uzyskanej przez nas odpowiedzi wynika, że komisja nie widzi przeszkód, aby przykładowo polskie władze, podobnie jak władze innych krajów, mogłyby podjąć inicjatywę wewnętrznego uregulowania kwestii loot boxów w grach komputerowych.

Całość czytaj na: edgp.gazetaprawna.pl

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

k.v.l

10/11/2017

Zaraz dzieci będą grały w Piotrusia na zapałki (wygrana rzeczowa) Wpadnie K>A>S rodzice stracą prawo do opieki itp... obudzicie się... WSZYSTKO DLA LUDZI ale z umiarem ...
E-PLAY.PL