Informacja o działaniach w obszarze regulacji rynku gier (2008-2014)

Najczęściej czytane
Bartosz 24/11/2014

Ostatnia aktualizacja: 24 listopada 2014

Ministerstwo Finansów zamieściło informację o działaniach w obszarze regulacji podatku akcyzowego i regulacji rynku gier w latach 2008-2014. Oto wybrane fragmenty:

 

(…)II. Legislacja krajowa w zakresie gier hazardowych:

1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 36, poz. 280).

Przepisy znowelizowanego rozporządzenia doprecyzowały konieczność badania przez jednostkę badającą, czy konstrukcja automatu zapewnia prawidłowe ustalenie wartości maksymalnej stawki i uniemożliwia przekraczanie wartości maksymalnej stawki w wyniku kontynuacji gry za uzyskane wygrane oraz prawidłowe ustalenie wartości jednorazowej wygranej i uniemożliwienie uzyskania jednorazowej wygranej w kwocie wyższej niż przewiduje przepis art. 2 ust. 2b ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

2. Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540):

– kompleksowa zmiana przepisów regulujących obszar gier i zakładów wzajemnych, podyktowana, m.in. dynamiką rozwoju rynku gier i zakładów wzajemnych, nowymi technologiami oraz występującymi nieprawidłowościami;

– przekazanie zadań z zakresu gier i zakładów wzajemnych naczelnikom urzędów celnych oraz dyrektorom izb celnych;

– zwiększenie ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami hazardu, m.in. poprzez odstąpienie od możliwości urządzania gier na automatach poza kasynami, ograniczenie prowadzenia reklamy, promocji przez podmioty prowadzące działania w zakresie gier hazardowych;

– wprowadzenie restrykcyjnych kar administracyjnych dla podmiotów prowadzących działalność bez zezwoleń lub koncesji oraz dla ich uczestników.

3. Ustawa z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 134, poz. 779), notyfikowana Komisji Europejskiej:

– uproszczenie przeprowadzania tzw. „małych loterii”, m.in. poprzez odejście od systemu uzyskiwania zezwoleń na rzecz zwykłego powiadomienia o organizacji takiej loterii;

– wprowadzenie wyraźnego zakazu organizowania gier w sieci przez internet i uczestnictwa w grach urządzanych w sieci (z wyjątkiem urządzania zakładów wzajemnych);

– określenie warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, w tym warunków przeprowadzania badań sprawdzających.

4. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. poz. 768) zmieniająca ustawę o grach hazardowych:

– przygotowanie rozwiązań dotyczących problematyki gier hazardowych, m.in. wprowadzenie ułatwienia polegającego na wyłączeniu z obowiązku posiadania świadectwa zawodowego osób przyjmujących zakłady wzajemne oraz osób prowadzących kolektury gier liczbowych (wprowadzono obowiązek przeszkolenia takich osób).

5. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych (druk nr 817).

– dotyczy zwiększenia przychodów Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z 77% do 79% wpływów z dopłat z gier objętych monopolem państwa kosztem zmniejszenia o 2% przychodów Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.

Opracowanie stanowiska Rządu do projektu. Wniosek z dnia 20 marca 2013 r. Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o odrzucenie przez Sejm projektu ustawy z druku nr 817.

6. Ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych:

– wprowadza ułatwienia w organizacji loterii fantowych i gry bingo fantowe przez organizacje pożytku publicznego.

7. Informacja o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2013 roku, z którą Rada Ministrów zapoznała się 21 października 2014 r.(…)

IV. Legislacja krajowa w toku:

(…) 2. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych (UD 139) przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 21 października 2014 r.:

– projekt przewiduje prowadzenie działalności w zakresie określonych gier hazardowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem utworzonego w tym celu na jej terytorium oddziału, przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, mające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

– wprowadza fakultatywną delegację umożliwiającą Ministrowi Finansów upoważnienie podległych organów do wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć;

– uzupełnia, doprecyzowuje i wzajemnie dostosowuje przepisy dotyczące warunków urządzania gier hazardowych, wprowadza zapis o zakazie sumowania podstaw opodatkowania oraz odesłanie do ustaw o podatku dochodowym w zakresie rozumienia pojęcia przychodu (w odniesieniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej oraz wysokości kary pieniężnej wymierzanej urządzającemu gry hazardowe);

– przewiduje rezygnację z zabezpieczenia hipotecznego składanego przez podmioty rynku gier hazardowych.

Notyfikowany Komisji Europejskiej w dniu 5 listopada 2014 r. pod numerem 2014/0537/PL, Wyznaczony przez Komisję Europejską obowiązkowy okres wstrzymania procedury legislacyjnej – tzw. standstill – upływa 6 lutego 2015 r.(…)

V. Unia Europejska:

(…) 7. Przygotowanie stanowiska Rządu w sprawie Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów: „W stronę kompleksowych europejskich ram dla hazardu online”. W stanowisku Rząd pozytywnie odniósł się do inicjatywy Komisji i planowanych przez nią działań, które leżą u podstaw regulacji rynku gier hazardowych, tj. ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami hazardu, w szczególności ochrony nieletnich, a także przeciwdziałania nieprawidłowościom i zjawiskom patologicznym, które mogą mieć miejsce w tym obszarze.

8. Opracowanie stanowiska Rządu do Zielonej Księgi w sprawie gier hazardowych oferowanych w Internecie w obrębie rynku wewnętrznego – Zielona Księga w sprawie gier hazardowych oferowanych w internecie w obrębie rynku wewnętrznego stanowiła odpowiedź Komisji Europejskiej na wątpliwości podnoszone przez kraje członkowskie, Parlament Europejski oraz inne zainteresowane podmioty. Miała ona na celu zapoczątkowanie szeroko zakrojonych konsultacji społecznych, aby zgromadzić wszelkie istotne fakty i opinie zainteresowanych stron oraz dokonać pełnej oceny sytuacji. Intencją Komisji była chęć przyczynienia się do opracowania w państwach członkowskich ram prawnych dla rynku gier hazardowych on-line w celu zapewnienia jego uczestnikom większej pewności prawa.(…)

10. Postępowanie przed ETS w sprawach nr C-213/11, C-214/11 i C-217/11 (orzeczenie z dnia 19 lipca 2012 r.) dotyczących klasyfikacji przepisów ustawy o grach hazardowych jako potencjalne „przepisy techniczne” w rozumieniu art. 1 pkt 11 dyrektywy 98/34/WE. Stosownie do orzeczenia dokonanie tego ustalenia należy do sądu krajowego. Jedynie w uzasadnieniu przedmiotowego orzeczenia Trybunał wypowiedział się w kwestii dotyczącej art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym urządzanie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości oraz gier na automatach dozwolone jest wyłącznie w kasynach gry, stwierdzając, iż jest to przepis techniczny.(…)

12. Udział w pracach związanych z opracowaniem i przyjęciem Zaleceń Komisji (2014/478/UE) z dnia 14 lipca 2014 r. w sprawie zasad ochrony konsumentów i graczy korzystających z usług hazardowych online i w sprawie ochrony nieletnich przed grami hazardowymi online.(…)

VI. Prace w toku w Unii Europejskiej:

(…) 9. Postępowanie związane z wystosowaniem przez Komisję Europejską zarzutów formalnych dotyczących uchybienia zobowiązaniom wynikającym z art. 8 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (naruszenie 2010/4010) – dotyczące braku notyfikacji ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych. W tej sprawie w udzielonej Komisji Europejskiej odpowiedzi pismem z dnia 29 stycznia 2014r. – złożono stosowne wyjaśnienia oraz zwrócono się o zakończenie procedury wszczętej wezwaniem do usunięcia uchybienia lub jej wstrzymanie. Obecnie oczekuje się na stanowisko Komisji.

10. Postępowanie związane z wystosowaniem przez Komisję Europejską zarzutów formalnych, dotyczących uchybienia zobowiązaniom wynikającym z art. 56 i 63 TFUE poprzez obowiązujące ograniczenie na świadczenie usług w zakresie gier hazardowych w trybie online – naruszenie nr 2013/4218. W tej sprawie w udzielonej Komisji Europejskiej odpowiedzi pismem z dnia 25 lutego 2014 r. – złożono stosowne wyjaśnienia oraz zwrócono się o zakończenie procedury wszczętej wezwaniem do usunięcia uchybienia lub jej wstrzymanie. Obecnie oczekuje się na stanowisko Komisji.

11. Zapytanie Komisji Europejskiej, przed wdrożeniem formalnego postępowania, dotyczące rozumienia przepisu art. 14 ust. 3 ustawy o grach hazardowych stanowiącego, że przyjmowanie zakładów wzajemnych dozwolone jest – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet – w związku ze skargą Totolotek S.A. oraz kwestii wykonalności decyzji cofającej zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych. Obecnie przygotowywana jest odpowiedź na powyższe zapytanie.(…)

X. Budżet państwa:

(…)2. Dochód do budżetu państwa z tytułu podatku od gier kształtował się następująco: 2008 r. – 1.404,9 mln zł, 2009 r. – 1.565,1 mln zł, 2010 r. – 1.624,8 mln zł, 2011 r. – 1.477 mln zł, 2012 r. – 1.441,6 mln zł, 2013 r. – 1.303, 9 mln zł.

Źródło: mf.gov.pl

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL