Jak wygląda biznes hazardowy w Armenii – wywiad z Aramem Orbelyanem

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Rozmiar czcionki:
Print Friendly, PDF & Email

Armenia jest stosunkowo korzystnym krajem dla branży hazardowej. W przeciwieństwie do Ukrainy, gdzie gry hazardowe są nadal zakazane, Armenia jest krajem wspierającym legalny hazard od czasu uzyskania niepodległości w 1991 r., choć od tego czasu przepisy stały się coraz trudniejsze dla operatorów gier hazardowych.

W Armenii działa kilkanaście kasyn, wszystkie w specjalnych strefach. Hazard online jest również legalny, chociaż warunki udzielania licencji nie są proste. Jednak w 2018 roku po aksamitnej rewolucji w Armenii wiele się zmienia. Jest to dobry powód, aby E-Play uzyskał aktualne informacje od lokalnego eksperta Arama Orbelyana, starszego partnera w kancelarii Concern Dialog, który pełnił funkcję wiceministra sprawiedliwości Armenii w latach 2011-2014.

E-PLAY: Jak wygląda obecnie rynek gier hazardowych w Armenii? Ilu pełnoprawnych operatorów jest na rynku?

Aram Orbelyan: Uczestnikami przemysłu są Licencjobiorcy organizujący gry losowe, gry hazardowe online, a także kasyna. Zgodnie z oficjalnymi raportami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów Armenii, na dzień 31.07.2018 r. 5 podmiotów posiada licencje na organizowanie gier losowych, 3 podmioty posiadają licencje na gry hazardowe online, a 8 podmiotów posiada licencje na organizację kasyn w Armenii.
Władzę branży sprawuje Ministerstwo Finansów, które głównie jest upoważnione do wydawania licencji oraz Państwowy Komitet Skarbowy, który nadzoruje działalność licencjobiorców.

E-PLAY: Czy może Pan podać jakieś dane statystyczne dotyczące wielkości rynku, dochodów i podatków związanych z hazardem.

AO: Nie ma oficjalnych ani nieoficjalnych wiarygodnych skonsolidowanych danych dotyczących wielkości rynku. Nie ma wymogu prawnego publikowania danych finansowych jako takich. Ustawodawstwo RA zostało zmienione kilka lat temu, a licencjobiorcy zostali wyłączeni z płacenia podatków w oparciu o ich obroty lub dochody, a zamiast tego byli proszeni o wypłatę rocznych opłat państwowych w postaci ryczałtu. Dlatego te opłaty państwowe są głównym obowiązkiem właścicieli licencji wobec skarbu państwa. W 2017 r. Licencjobiorcy z sektora zapłacili ogółem 8 950 760 777 AMD opłaty ryczałtowej, w tym 4 950 000,779 AMD z kasyn, 2 500 750 000 AMD z gier hazardowych oraz 1 500 000 000 AMD z gier hazardowych online.

E-PLAY: Ormiańskie prawo hazardowe zostało ostatnio zmienione. W jaki sposób te zmiany wpłyną na działalność w kraju w związku ze zwiększonymi kosztami licencji i kar?

AO: Zmiany te dotyczyły głównie kwestii podatkowych. Poza tym kwestia odpowiedzialnego hazardu została częściowo rozważona, co zostało omówione krótko poniżej. Jeśli chodzi o opodatkowanie, co zasadniczo zostało zrobione, było to, że obowiązek podmiotów zajmujących się hazardem online, płacenie podatków opartych na przychodach lub obrót został zastąpiony obowiązkiem uiszczenia wysokich stałych opłat państwowych. Można przypuszczać, że zostało to zrobione w celu wyeliminowania przeszkód związanych z obliczaniem podstaw opodatkowania. W związku z tym rozwiązanie wydaje się bardzo rozsądne. Należy jednak wziąć pod uwagę potencjalną monopolizację rynku. Oznacza to, że roczna opłata państwowa w wysokości 1 000 000 USD pozostawia otwarte drzwi tylko dla dużych graczy. W tym samym czasie, według niektórych nieoficjalnych źródeł, niektóre z kasyn miałyby miesięczny obrót w wysokości 15 mln USD z bardzo wysokimi dochodami, a ustalony roczny podatek w wysokości 1 mln USD wydaje się niewystarczający. Ostateczny niekorzystny wpływ tych zmian na rynek będzie przeszkodą dla niezależnych startupów i małych uczestników w dostępie do rynku i w odpowiednio ograniczonym zakresie inteligentnych inwestycji w tym sektorze.

E-PLAY: A co z nielegalnym hazardem? Jak duża jest ta szara strefa?

AO: Może być trudno dokładnie oszacować zakres szarej strefy w branży. Można jednak bezpiecznie powiedzieć, że nielegalny hazard w Armenii nie jest powszechny. Oczywiście istnieją tego obiektywne ograniczenia. Na przykład zwalczanie nielegalnych portali hazardowych online wymaga szeroko zakrojonych działań, a osiągnięcie wymiernych rezultatów będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Jednak podziemne kasyna nie są zbyt rozpowszechnione. Może to być spowodowane ścisłymi działaniami rządu w zakresie egzekwowania prawa.

E-PLAY: Jakie systemy i usługi kasyn online są popularne w Armenii? Czy istnieje jakiś skuteczny sposób kontrolowania ich?

AO: Jak wspomniano, istnieje tylko kilka podmiotów, które posiadają licencje na organizowanie gier hazardowych online. Większość aktywnych operatorów to VivaroBet i Adjarabet. Monitorowanie licencji odbywa się głównie za pośrednictwem audytów dokumentów. Kontrole te sprawdzają również zgodność Licencjobiorcy z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Licencjobiorcy proszeni są o składanie miesięcznych raportów dotyczących ich przepływów finansowych. Ponadto przekazywanie niezależnych sprawozdań z kontroli sprawozdań finansowych do SRC i ich publikacja jest absolutnym obowiązkiem licencjobiorców. Audyty dokumentów są prowadzone przez SRC na podstawie tych raportów.

E-PLAY: Jakie są perspektywy hazardu w Armenii w przyszłości? Czy istnieją projekty ustaw lub propozycji zmian zasad? Co chciałby Pan zmienić?

AO: Wracając do stosownych opłat państwowych i ich potencjalnego wpływu na rynek, można ponownie rozważyć zakres opłat lub zaproponować alternatywne mechanizmy opłat w celu ułatwienia wejścia nowych uczestników i stworzenia zachęt do potencjalnych inwestycji. Obecnie toczą się dyskusje dotyczące zmiany podejścia ogólnego i przyjęcia mechanizmu opartego na dochodach, które jednak nie przyjęły jeszcze formy projektu ustawy i oficjalnie nie były rozpatrywane przez Parlament ani żadne inne organy państwowe.
Ponadto istnieje kilka projektów ustaw, które jeszcze nie zostały omówione przez Parlament.
W szczególności istnieje projekt ustawy zaproponowany przez dwóch posłów, który wymagałby zablokowania oficjalnych witryn hazardowych online licencjonowanych w Armenii w kawiarniach, restauracjach, centrach handlowych i kafejkach internetowych oraz w innych miejscach publicznych. Inny projekt ustawy zaproponowany przez posła dotyczy kwestii reklamy gier hazardowych online. Od jakiegoś czasu kwestia ta przeszkadza decydentom i w końcu zwrócono uwagę Parlamentu, że reklamowanie gier hazardowych online powinno również zostać ograniczone (…)

Cały wywiad w Magazynie E-PLAY str. 49

Wywiad przeprowadził Andrey Nabukhotny


Otagowano jako

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *