Ostatnia aktualizacja: 16 września 2019
Resort finansów powinien zmienić sposób rozstrzygania przetargów na kasyna — uważa NIK. To potwierdzenie ustaleń „PB”.
W raporcie z 6 września Najwyższa Izba Kontroli (NIK) pozytywnie oceniła skuteczność nadzoru Ministerstwa Finansów (MF) nad rynkiem gier hazardowych. Nie wszystko jednak wygląda tak jak powinno. To dlatego NIK zaapelowała do MF o zmianę rozporządzenia zawierającego kryteria rozstrzygania przetargów na koncesje na prowadzenie kasyn gry. O konieczności takiej zmiany pisaliśmy już w czerwcu 2018 r. w artykule „Wojna o kasyna w oparach absurdu”. O jaki absurd chodzi? W ubiegłorocznym tekście ujawniliśmy, że spółki z grupy ZPR, kontrolowanej przez znanego biznesmena Zbigniewa Benbenka, zadeklarowały, że tylko w trzech rodzimych jaskiniach hazardu w ciągu sześciu lat osiągną prawie 200 mld zł przychodów oraz że, choć to absurd w czystej postaci, to może zapewnić im koncesje na kasyna w przetargach organizowanych przez MF.
Jak to możliwe? Zgodnie z prawem hazardowym kasynowe przetargi rozstrzygane są według kryteriów z rozporządzenia z 2010 r., zmienionego trzy lata później. Kryteriów jest wiele, ale decydujących — kilka. Jedno z nich to deklarowana podstawa opodatkowania, czyli przewidywane na okres sześciu lat przychody, od których operatorzy kasyn płacą 50 proc. specjalnego podatku od gier. Brzmi logicznie, ale jak ujawniliśmy — w praktyce prowadzi do niedorzeczności.
Inny zapis rozporządzenia MF sprawia bowiem, że realnie weryfikowane są tylko deklaracje dotyczące trzech pierwszych lat obowiązywania koncesji, a w kolejnych trzech można wpisywać przychody z kosmosu bez żadnych konsekwencji. I tak np. w przypadku przetargu na koncesję w województwie łódzkim spółka Casino w trzech pierwszych latach zadeklarowała osiągnięcie jedynie 37,9 mln zł przychodów, a w kolejnych trzech… prawie 28 mld zł. I choć to poziom całkowicie nierealny i niemożliwy do osiągnięcia, to zawyżone wartości są brane pod uwagę przy ocenie ofert i wpływają na wyniki przetargów.
W ubiegłym roku na ten i inne kontrowersyjne zapisy rozporządzenia poskarżyły się MF władze i związki zawodowe Casinos Poland (CP) — spółki należącej do austriackiego Century Casinos (dwie trzecie udziałów) i PPL (jedna trzecia udziałów). Przedstawiciele CP oceniali, że zapisy rozporządzenia „zmuszają” spółkę do „licytacji absurdów”. I postulowały jego zmianę przez urealnienie deklarowanych podstaw opodatkowania.
Całość czytaj na: pb.pl
"Tak jak wczorajszym losowaniu padły liczby 23 24 i z plusem te same liczby 23 24 i ktoś mi powie że to nie jest ustawione"
"Moim zdaniem leczenie powinno odbywać się pod okiem specjalistów. Mój mąż wyleczył się tak w ośrodku Nowy Dzień w okolicach Krakowa. Godna polecenia placówka."
"Jedna wielka ściema. Kasyno nie wypłaca wygranych pieniedzy"
"Owsiak. Teraz dopiero przytuli."
"Tak w ogóle art. 2 ust.5 ustawy o hazardzie dotyczy gier gdzie nie ma wygranych pieniężnych ani rzeczowych ale gra ma charakter losowy. Jak w grze jest wygrana rzeczowa bądź pieniężna to art.2 ust 3 ustawy hazardowej. Ja wiem że utarło sie tak przy pisowskich rządach ale teraz mam nadzieję że prawidłowo będą stosowane przepisy. Sąd Najwyższy zawsze ratował z opresji UCS i te postanowienia nie są już ważne ani żadną wykładnią. Wykładnię robił przebieraniec w todze, który nawet nie potrafił rozróżnić automatu na którym są wygrane rzeczowe i pieniężne od takiego co nie ma wygranych pieniężnych i rzeczowych. Jak jest praworządność to Pogonią chołotę UCS i tych ich sprzedajnych biegłych 😂"