Ostatnia aktualizacja: 13 października 2016
Dzisiaj zapadł wyrok TSUE w sprawie C-303/15 dotyczący wykładni art. 8 ust. 1 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych.
„Działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości oraz gier na automatach może być prowadzona na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry”.
Sprawa została zainicjowana przez Sąd Okręgowy w Łodzi, który zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym, które brzmiało:
„czy przepis art. 8 ustęp 1 Dyrektywy nr 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U.UE.L.98.204.37 z późn. zm.) może być interpretowany w ten sposób, że brak notyfikacji przepisów uznanych za mające charakter techniczny dopuszcza możliwość zróżnicowania skutków tj.
dla przepisów dotyczących swobód nie podlegających ograniczeniom przewidzianym w art. 36 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej brak notyfikacji skutkować powinien tym, że nie mogą być one stosowane w konkretnej sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia, zaś dla przepisów odnoszących się do swobód podlegających ograniczeniom z art. 36 Traktatu dopuszczalna jest ich ocena przez sąd krajowy, będący jednocześnie sądem unijnym, czy mimo nienotyfikacji są one zgodne z wymogami art. 36 Traktatu i nie podlegają sankcji braku możliwości ich stosowania.”
Na rozprawie w dniu 13 października 2016 roku TSUE orzekł, że:
„Artykuł 1 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasady dotyczące usług społeczeństwa informacyjnego w brzmieniu zmienionym na mocy dyrektywy 98/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lipca 1998 r. należy interpretować w ten sposób, że przepis krajowy, taki jak ten będący przedmiotem postępowania głównego, nie wchodzi w zakres pojęcia „przepisów technicznych” w rozumieniu tej dyrektywy, podlegających obowiązkowi zgłoszenia na podstawie art. 8 ust. 1 tej samej dyrektywy, którego naruszenie jest poddane sankcji w postaci braku możliwości stosowania takiego przepisu.”
Stwierdzono zatem, że przepis art. 6 ust. 1 ustawy o grach hazardowych nie stanowi „przepisu technicznego” w rozumieniu dyrektywy 98/34.
W tych okolicznościach nie ma konieczności badania skutków naruszenia obowiązku zgłoszenia przepisów technicznych.
Na wyrok Trybunału czekał także Sąd Najwyższy, który zawiesił postępowanie prowadzone w składzie 7 sędziów w sprawie uchwały dotyczącej przepisów ustawy o grach hazardowych (czytaj:”Sąd Najwyższy poczeka na orzeczenie TSUE ws. przepisów hazardowych”).
Star
17/10/2016
conan
17/10/2016
tadzik
17/10/2016
taboret
17/10/2016
Janowicz
17/10/2016
ostródziak
16/10/2016
Stach
16/10/2016
Mistrzu
16/10/2016
Robo
16/10/2016
lucky
16/10/2016
Nowi
16/10/2016
zorientowany
15/10/2016
tadzik
15/10/2016
Janowicz
15/10/2016
Janowicz
15/10/2016
Robo
15/10/2016
totek
14/10/2016
Lew
14/10/2016
Fredi
14/10/2016
Mickiewicz
14/10/2016
synek
14/10/2016
Fredi
14/10/2016
Eliasz
14/10/2016
Conan
14/10/2016
Robo
14/10/2016
KVL
14/10/2016
Tępiciel głupoty powszechnej
14/10/2016
MaXXioR
13/10/2016
gość
13/10/2016
pedros
13/10/2016
Marian
13/10/2016
conan
13/10/2016
do eplay
13/10/2016
kstaci
13/10/2016
MEMO
13/10/2016
Adam
13/10/2016
APAP
13/10/2016
Janusz
13/10/2016