Regulacja hazardowa w Niemczech

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Rozmiar czcionki:
Print Friendly, PDF & Email

W 2012 r. w Niemczech rozpoczęto prace nad rozporządzeniem, wprowadzając Interstate Treaty on Gambling. Ogólnie rzecz biorąc, Traktat z 2012 r. zezwalał na świadczenie licencjonowanych internetowych usług zakładów sportowych tylko dla lokalnych graczy.

Jednak nowa ustawa miała limit na liczbę międzynarodowych operatorów dopuszczonych do wejścia na rynek. Zgodnie z niedawno wprowadzonymi ramami regulacyjnymi dostępnych było tylko 20 licencji. Ograniczenia liczby licencjobiorców, a także inne postanowienia Traktatu zostały skrytykowane przez lokalne sądy. Nowy system krajowy został również odrzucony przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W lutym 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ogłosił Traktat naruszający unijne przepisy i zasady dotyczące swobodnego przepływu usług w ramach związku.

Zgodnie z orzeczeniem TSUE władze lokalne nie mogły zgodnie z prawem kontrolować internetowych operatorów zakładów sportowych skierowanych do niemieckich graczy z licencjami z innej jurysdykcji UE. Ograniczenie liczby licencjonowanych operatorów dopuszczonych do działania w Niemczech zostało wskazane jako jeden z największych problemów nowo wprowadzonego reżimu regulacyjnego.

Nowy traktat został zatwierdzony przez 16 krajów związkowych (landów) Niemiec w marcu 2017 r. Zamiast całkowitego zniesienia limitu licencji, nowo proponowane prawo zwiększyło liczbę licencji do 40. Tutaj należy zauważyć, że aż 35 międzynarodowych operatorów złożyło wcześniej wnioski o działalność w Niemczech. Nowa ustawa mogła zapewnić im wszystkim licencję. Ustawa została ponownie skrytykowana, ponieważ wprowadziła zbyt duże ograniczenia, które powinny być mile widziane przez władze UE.

Wcześniej w tym miesiącu państwo nowo wybranego rządu Szlezwika-Holsztyna ogłosiło, że nie wdroży traktatu międzystanowego, ale raczej przyjmie wcześniej wprowadzoną ustawę hazardową Schleswig-Holstein. Oprócz zakładów sportowych ustawa wspomniana, że legalizuje również oferowanie kasyn online i oferowanie pokera lokalnym graczom. Według doniesień mediów inne państwa rozważają także przyjęcie innego systemu regulacyjnego niż ten, który przewiduje Traktat Międzypaństwowy.

Ocena Traktatu o Interstate Gambling

Instytut Ekonomiki Konkurencji w Düsseldorfie (DICE) opublikował niedawno 300-stronicowy przegląd nowego prawa hazardowego. Ogólnie rzecz biorąc, w raporcie uznano, że nowo proponowane ramy hazardowe są zbyt restrykcyjne, aby umożliwić stworzenie internetowego rynku zakładów sportowych, który odpowiada współczesnemu popytowi. Przegląd DICE przedstawił tak zwany Channeling Index, który mierzył zdolność jednego lub drugiego rządu do skutecznego przekonania klientów hazardu do wyboru opcji regulowanych w stosunku do nieuregulowanych.

Badacze porównali podejście Niemiec do przepisów dotyczących gier hazardowych i przepisów obowiązujących w Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Polsce i Hiszpanii. Stwierdzono, że kraj ten nie ma bardzo dobrej pozycji na indeksie lub innymi słowy, pokazuje, że najprawdopodobniej wystąpią duże trudności, aby jego rynek regulowany był wystarczająco atrakcyjny. Uważa się, że jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, że zgodnie z Traktatem Interstate w sprawie gier hazardowych zakłady bukmacherskie są jedynymi regulowanymi opcjami hazardu online w kraju.

Według autorów raportu DICE, władz UE i innych zaangażowanych stron, niemieccy urzędnicy powinni rozważyć możliwość uregulowania świadczenia usług kasyn online, tak aby rynek lokalny mógł czerpać korzyści z szybko rosnącego sektora i przyciągać inwestycje oraz gracze. Niemiecki rynek gier hazardowych online może stać się bardzo atrakcyjnym, jeśli zostanie odpowiednio uregulowany. Jednak od prawie pięciu lat kraj ten znajduje się w ustawodawczym zawieszeniu w zakresie przepisów dotyczących gier i zakładów bukmacherskich, a po najnowszych zmianach w regulacjach wygląda na to, że prawdopodobnie tak będzie trwać jeszcze przez jakiś czas.

Czym nowy traktat różni się od poprzedniego

Ogólnie mówiąc, oba traktaty umożliwiają świadczenie internetowych usług zakładów sportowych w Niemczech. Pierwotny traktat został zatwierdzony w 2012 r. i był stopniowo przyjmowany przez wszystkie 16 krajów w ciągu następnego roku. Regulacja rynku niemieckiego przyciągnęła uwagę 35 operatorów gier hazardowych. Zgodnie z nowo przyjętym prawem kraju, do zdobycia zostało tylko 20 licencji.

Takie podejście było mocno krytykowane zarówno przez zainteresowanych operatorów, jak i przez europejskie organy regulacyjne. Doszło nawet do tego, że Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że ustawa jest niezgodna z prawem UE, naruszając europejskie standardy w zakresie wolnego handlu i świadczenia usług między państwami członkowskimi.

Chociaż nowy traktat miał być bardziej elastyczny i bardziej zgodny ze współczesnym popytem, ​​w rzeczywistości nie różnił się znacznie od swojego poprzednika. Nowe przepisy dotyczące hazardu nadal ograniczały świadczenie usług w zakresie zakładów sportowych tylko kilku operatorom i uniemożliwiały innym zainteresowanym stronom z UE oferowanie swoich produktów niemieckim klientom gier hazardowych. Ten drugi traktat prawdopodobnie nadal będzie postrzegany jako naruszenie art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który przewiduje “swobodę świadczenia usług” w granicach UE.

Komisja Europejska jeszcze nie ogłosiła orzeczenia w sprawie zmienionego niemieckiego prawa hazardowego.

Jeśli niemieccy ustawodawcy zdecydują się na stworzenie regulowanego środowiska, które obejmuje kasyno i pokera wraz z zakładami sportowymi, może to uspokoić prawodawców UE. Usunięcie limitu licencji – kość niezgody w ciągu ostatnich lat – będzie także decyzją preferowaną przez Komisję Europejską.

Według danych firmy badawczej Gold Media, w 2015 r. Niemiecki rynek zakładów sportowych zarobił 4,86 ​​mld euro. Zakłady bukmacherskie zrobione przez operatorów komercyjnych, zarówno internetowych, jak i lądowych, wyniosły 4,6 miliarda euro w trakcie roku. Przedstawione liczby wskazują nie tylko na duży potencjał lokalnego rynku, ale także na pilną potrzebę regulacji, która stworzy bezpieczną, dobrze regulowaną i dobrze funkcjonującą branżę.

Źródło: polskiobserwator.de


Otagowano jako

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *