Rozwiązania ujęte w projekcie ustawy o grach hazardowych

Najczęściej czytane
Bartosz 25/05/2016

Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2016

W Biuletynie Informacji Publicznej pojawiły się informacje na temat projektu ustawy o grach hazardowych przygotowanego przez Ministerstwo Finansów.

Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:

1. Poziom kontroli państwa nad rynkiem gier hazardowych jest niewystarczający, czego konsekwencją jest niemożliwy do wyeliminowania, przy narzędziach dostępnych w obecnym stanie prawnym, obszar działalności nielegalnej o znacznych rozmiarach, zwłaszcza w zakresie gry na automatach oraz przez sieć Internet.

2. Ponadto w obecnym systemie prawnym brak jest dostatecznych uregulowań dotyczących ochrony graczy w Internecie, czego konsekwencją jest brak wystarczającej ochrony odbiorców usług hazardowych online przed uzależnieniem od hazardu.

3. Z uwagi na rozmiar nielegalnej działalności w niektórych obszarach rynku gier hazardowych budżet państwa traci dochody z racji pozostawiania takiej działalności poza obszarem opodatkowania podatkiem od gier (dotyczy to zwłaszcza elementu rynku, jakim jest gra na automatach i gra poprzez sieć Internet).

Istota rozwiązań ujętych w projekcie:

1. Wdrożenie mechanizmów zapewniających kontrolę państwa nad rynkiem gier hazardowych, polegających, m.in. na wprowadzeniu możliwości blokowania stron internetowych, na których urządzane są nielegalne gry lub prezentowana jest nielegalna reklama gier hazardowych oraz blokowania płatności na rzecz podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych bez wymaganej koncesji lub zezwolenia.

2. Zaostrzenie przepisów dotyczących kar pieniężnych związanych z prowadzeniem działalności w zakresie gier hazardowych bez zezwolenia, w tym rozszerzenie katalogu osób ponoszących odpowiedzialność za nielegalne urządzanie gry na automatach.

3. Wprowadzenie obowiązku połączenia automatów w jeden system, do którego dostęp przysługiwałby służbom kontrolnym.

4. Umożliwienie prowadzenia działalności w zakresie gier na automatach poza kasynami gry w formie monopolu wykonywanego przez podmiot państwowy (jako kolejne narzędzie walki z szarą strefą).

5. Dopuszczenie możliwości urządzania gier hazardowych przez sieć Internet, w formie monopolu wykonywanego przez podmiot państwowy (z wyłączeniem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych). W przypadku zakładów wzajemnych, od roku 2011 mogą one być legalnie urządzane w Internecie, na podstawie zezwolenia udzielanego przez Ministra Finansów (obecnie zezwolenia uzyskało 7 podmiotów).

6. Zobowiązanie dostawców usług w dziedzinie gier hazardowych online do opracowania i wdrożenia polityki odpowiedzialnej gry, obejmującej m.in.: wprowadzenie procedur weryfikacji pełnoletności gracza oraz mechanizmów jego samokontroli, wdrożenie procedur rejestracji gracza na koncie gracza lub tymczasowym koncie gracza, objęcie polityką odpowiedzialnej gry również samą konstrukcję stron internetowych wykorzystywanych w grze (w aspekcie m.in. projektowanego sposób prezentacji na stronie internetowej informacji handlowych czy też wymogu zamieszczenia na stronie internetowej określonych informacji). Narzędziem ochrony gracza w sektorze gier na automatach będzie natomiast wprowadzenie obowiązku połączenia automatów w jeden system.

7. Zmiana modelu regulacji rynku gier, oparta przede wszystkim na rozszerzeniu zakresu dopuszczalnej działalności w zakresie gier hazardowych (m.in. dopuszczenie urządzania gier na automatach również poza kasynami gry, liberalizacja zasad organizacji gry w pokera, wprowadzenie możliwości oferowania gier liczbowych i loterii pieniężnych przez Internet, rozszerzenie oferty tych gier o ogólnoeuropejskie gry liczbowe i loterie pieniężne, dopuszczenie innych gier hazardowych przez Internet). Oczekiwany efekt to wzrost dochodów budżetowych z tytułu podatku od gier wynikający m.in. ze zwiększonej aktywności graczy w legalnym segmencie rynku (gra na automatach oraz gra w Internecie). Tym samym zostanie rozszerzona legalna oferta z zakresu hazardu, przy jednoczesnej ścisłej kontroli państwa w tym obszarze.

Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu: Wiesław Janczyk Sekretarz Stanu

Źródło: BIP KPRM

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Maciej

25/05/2016

wrócą na rynek symulatory i czasówki z darmowymi kredytami :)

Jan

25/05/2016

Czasówki nie wrócą... Ciekawe jestem jaki operator przejmie władzę nad automatami. I jakie będą wymogi współpracy

Figura

25/05/2016

I w końcu porządek niech żyje PIS w końcu kazali na nich głosować wiedza co robią Ole ole ...
E-PLAY.PL