Wywiad z Iryną Sergienko, CEO Ukraińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Gier

Wywiady
Iwo 12/02/2018

Ostatnia aktualizacja: 7 stycznia 2024

Iryna Sergienko jest prezesem Ukraińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Gier od sierpnia 2016 r., a także członkiem zarządu Ogólnoukraińskiego Związku ds. Rozwoju Bukmacherstwa od 2014 r. Jako radca prawny specjalizuje się w kwestiach hazardu, biznesu IT i sportu. Członek Międzyagencyjnej Grupy Roboczej ds. Rozpatrywania i rozwiązywania problematycznych kwestii w dziedzinie hazardu i loterii (2015).

E-PLAY: Kto założył Ukraińskie Stowarzyszenie Przemysłu Gier (UGIA) i dlaczego? Kim są członkowie stowarzyszenia?

Iryna Sergienko: UGIA jest pozarządowym stowarzyszeniem założonym w 2016 roku w Kijowie przez grupę ekspertów branży gier, przede wszystkim wysoko wykwalifikowanych prawników. Głównym celem stowarzyszenia jest promowanie zrównoważonych inwestycji na ukraińskim rynku gier. Jest to cel długoterminowy, do którego można dotrzeć dzięki regularnym, wspólnym wysiłkom wielu osób i grup interesów, a nasze stowarzyszenie dąży do tego, aby stać się punktem integracji dla szerokiego grona takich podmiotów.

E-PLAY: Jak wygląda obecnie rynek gier hazardowych na Ukrainie? Ile jest legalnych operatorów loterii i bukmacherów?

IS: W ukraińskim przemyśle hazardowym istnieją trzy sektory. Pierwszy obejmuje firmy prowadzące loterie, zarówno naziemne jak i internetowe, na podstawie licencji wydanych zgodnie z ustawą o loteriach z roku 2012. Drugi sektor to gry hazardowe online (głównie zakłady bukmacherskie, kasyno i poker) świadczone przez operatorów offshore, które nie są uregulowane, ponieważ władze są dość dosyć bierne w egzekwowaniu zakazu gier online. Trzeci sektor obejmuje różne salony i punkty naziemne, które są czysto nielegalne i działają pod ciągłą presją kary ze strony władz.

Co do licencji loteryjnych, można wspomnieć o kilku ciekawych rzeczach. Po pierwsze, wydano tylko trzy licencje. Po drugie, od 2015 r. dwóch z tej trójki licencjonowanych operatorów podlega ograniczeniom wprowadzonym jako sankcje ze względów bezpieczeństwa narodowego . I po trzecie –  warunki wszystkich licencji i tak już wygasły, a ich ważność jest regularnie kwestionowana przez Ministerstwo Finansów. Inna rzecz, że loterie są rozumiane bardzo szeroko i obejmują prawie wszystkie inne produkty hazardowe, w tym zakłady sportowe (znane jako „loteria sportowa” lub „loteria toto”) oraz automaty do gry („loteria błyskawiczna”).

E-PLAY: Co zmieniło się w typowych salonach z automatami do gry, które zostały przeprojektowane na punkty loteryjne? Kto określa techniczne i finansowe przepisy dotyczące loterii i bukmacherów?

IS: Naszym zdaniem kontrola rządowa wykonywana za pośrednictwem ministerstwa finansów i służby podatkowej nad operatorami loterii nie może zostać uznana za skuteczną.  Chociaż ustawa loteryjna z 2012 r. została opracowana w sposób bardzo ogólny i niejasny, nie zostały przyjęte odpowiednie regulacje, w tym podstawowe warunki licencjonowania. Dlatego obecnie mamy rozporządzenie oparte na zdrowym rozsądku, a nie na przepisach prawnych. Jak już wspomniałam, bukmacherka jest zabroniona przez prawo lub jest regulowana jako loteria sportowa, jeżeli usługi bukmacherskie są świadczone jako licencjonowane loterie.

E-PLAY: A co z nielegalnymi kasynami i salonami gier? Jak duża jest ta szara strefa?

IS: Ukraińcy regularnie otrzymują wiadomości, że policja zamknęła właśnie kolejny salon gier hazardowych. Jednak nadal działa ich bardzo wiele. Niektóre wpuszczają tylko wtajemniczonych, inne próbują przyciągnąć szerszą publiczność. Niestety, nikt nie posiada wiarygodnych danych dotyczących ilości i zakresu działania takich przybytków oraz wielkości czarnego rynku.

E-PLAY: Jakie systemy kasyn online są popularne na Ukrainie? Czy istnieje jakiś skuteczny sposób ich blokowania?

IS: Ukraińcy mają dostęp do szerokiej gamy produktów kasyn online dostarczanych głównie przez operatorów offshore. Ponieważ jest to szara strefa, żadne oficjalne i wiarygodne dane nie są dostępne na temat preferencji konsumentów. Rząd nie podejmuje skutecznych działań w celu zapobiegania nielegalnemu hazardowi online. Wygląda na to, że można to wytłumaczyć brakiem solidnych podstaw prawnych dla ograniczeń wobec dostawców internetu, instytucji finansowych i firm reklamowych.

E-PLAY: Czy poker na Ukrainie traktowany jest jako sport czy hazard? Jaka jest zdanie UGIA w tej kwestii?

IS: Istnieje kilka stowarzyszeń krajowych, które dążą do uznania pokera za oficjalną grę sportową na Ukrainie. To długa i skomplikowana historia, a Ministerstwo Sportu nie uznało jeszcze pokera za sport. Chociaż poker jako gra losowa jest zabroniony na Ukrainie, poker online jest dostępny dla ukraińskich graczy jak każdy inny produkt gier online. Sądzę, że jest znacznie mniej popularny niż zakłady lub produkty kasynowe. Jednak również w tym przypadku nie ma wiarygodnych danych. Nasze stowarzyszenie wspiera legalizację pokera, ponieważ nie jest rozsądne promowanie ograniczeń, które będą skuteczne tylko na papierze. Ponadto, ponieważ poker jest grą umiejętności, jej negatywne skutki społeczne mają ograniczony zasięg.

E-PLAY: Jakie są perspektywy legalizacji hazardu na Ukrainie w 2018 roku w odniesieniu do listu intencyjnego wysłanego do MFW i sytuacji politycznej na Ukrainie?

IS: Publiczne zobowiązanie Ukrainy wobec MFW do legalizacji kilku branż szarej strefy, w tym hazardu, dostarczyło nowego impulsu do publicznej debaty na temat legalizacji. UGIA uważa ten obowiązek za dźwignię, która może radykalnie wpłynąć na podmioty polityczne i doprowadzić do legalizacji branży gier.

E-PLAY: Co sądzisz o projekcie ustawy przedstawionym przez rząd? Czy trzeba go zmienić? Jakie są twoje prognozy, jeśli ta ustawa stanie się prawem?

IS: Rządowy projekt ustawy nr 4663, który został włączony do programu prac legislacyjnych Parlamentu w październiku 2017 r., jest powtórzeniem tekstu, który był promowany przez poprzedni rząd od 2014 r. Nasze stowarzyszenie uważa, że ten projekt ustawy może zostać przyjęty w pierwszym czytaniu . Parlament powinien jednak dalej opracowywać swój tekst przed drugim czytaniem. W szczególności cztery kluczowe zagadnienia  należy starannie przeredagować i ulepszyć: ochronę graczy, opodatkowanie operatorów i graczy, procedury udzielania licencji i nadzoru oraz państwowy elektroniczny system monitorowania online. Naszym zdaniem będzie to zależeć od zdolności odpowiedniego sektora do budowania i wspierania dialogu z rządem, częściami politycznymi w Parlamencie i społeczeństwem.

E-PLAY: Jakie zagraniczne przepisy dotyczące hazardu byłyby dobrym przykładem dla Ukrainy?

IS: Nasze stowarzyszenie koncentruje się na doświadczeniach krajów Unii Europejskiej, ponieważ Ukraina jest narodem europejskim. Ponadto układ stowarzyszeniowy Ukraina-UE, jako część krajowego systemu prawnego, wymaga zbliżenia wielu przepisów ukraińskich do prawodawstwa UE, w tym przepisów dotyczących bezpośrednio branży gier hazardowych, np. w sprawie środków AML. Czytamy wiele dobrych tekstów i staramy się wziąć te, które mogłyby być skuteczne w środowisku ukraińskim.

E-PLAY: Czy hazard ma szansę być bardziej odpowiedzialny społecznie na Ukrainie niż przed wprowadzeniem zakazu w 2009 roku?

IS: Wierzymy, że tak. Widzę, że teraz wszyscy jasno rozumieją, że zakaz był wynikiem słabego dialogu branży ze społeczeństwem. I na pewno istnieje zrozumienie w społeczeństwie, że taki dialog będzie trwały tylko wtedy, gdy rozwinie się na skuteczną ochronę interesów graczy.

Wywiad przeprowadził Andriej Nabukhotny – korespondent E-PLAY na Ukrainie i Rosji.

Całość wywiadu ukazała się w III Magazynie E-PLAY 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL