5 sposobów, jak technologia poprawi bezpieczeństwo graczy i ich danych

Branża hazardowa wciąż jest w dużej mierze nieuregulowana, a przez nielicencjonowane strony internetowe, gracze i ich dane są narażeni na ryzyko kradzieży, oszustw, czy zamrożenia kont. Co więcej, problemy takie jak zniknięcie bukmachera bez śladu lub brak odpowiedniej ochrony online sprawiają, że gracze często stają się bezbronni.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z legalnych operatorów, którzy odpowiednio wzmacniają mechanizmy ochrony klientów. Również same ramy regulacyjne są najbardziej efektywne, gdy większość graczy korzysta z licencjonowanych dostawców, zapewniających lepszą ochronę graczy i odpowiednie wpłyty do budżetu Państwa.
Przykłady z regulowanych rynków w Wielkiej Brytanii, Europie i Ameryce Północnej pokazują, że istnieją technologie, które przemysł hazardowy może wykorzystać do poprawy sytuacji zarówno swoich klientów, jak również całego sektora. Sprawdzone narzędzia, dostarczane przez firmę Playtech, pozwalają wzmacniać zdrowe zachowania online i realnie wpływać na poprawę komfortu w wirtualnym świecie. Celem ich działania jest zapobieganie lub minimalizowanie możliwości negatywnego wpływu rozrywki online na zdrowie użytkowników. Jako Chief Policy Officer w Playtech, jednej z wiodących na świecie firm zajmujących się tworzeniem oprogramowania do gier hazardowych, Francesco Rodano ma doświadczenie w działaniu na 30 globalnych rynkach regulowanych. Poniżej przedstawia on pięć sposobów, w jakie technologia może zadbać o graczy, zarówno od strony fizycznej, psychicznej, jak również w zakresie ich danych, a także dbania o czas i finanse.
1. Regularne testy i analizy w celu zapewnienia bezpieczeństwa
2. Bieżące monitorowanie graczy w celu ograniczenia oszustw i kradzieży
Testy bezpieczeństwa produktów i środowisk produkcyjnych, jak również regularne skanowanie podatności na ataki, są zazwyczaj przeprowadzane przez profesjonalnych, niezależnych operatorów i dostawców. Również licencjonowany polski operator posiada silną politykę wewnętrzną, w tym szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa, natomiast klienci muszą być także monitorowani pod kątem bezpieczeństwa innych użytkowników. Elektroniczna identyfikacja daje niemal gwarancję, że osoba logująca się jest tym, za kogo się podaje, natomiast istnieją również inne możliwości, takie jak uwierzytelnianie wieloczynnikowe, pobieranie odcisków palców z urządzeń oraz konfigurowalna polityka haseł. Rozwiązania technologiczne mogą wykrywać zachowania związane z wykorzystywaniem i oszustwami dzięki zastosowaniu zaawansowanej analityki danych, dlatego powszechne jest również stałe monitorowanie działań związanych z logowaniem i przełączaniem urządzeń. Jednak mimo że powinny istnieć surowe wymagania dotyczące ochrony przed oszustwami i cyberatakami, nie zawsze konieczne jest dodawanie kolejnych warstw złożoności.
3. Badania pomagające w kształtowaniu odpowiedniej polityki
4. Analityka danych w celu wczesnego wykrywania problematycznych graczy
Wczesne inwestycje w zahamowanie rozwojowu problematycznych zachowań hazardowych, zwłaszcza na nowo uregulowanych rynkach, zapobiegną nadmiernym wydatkom niektórych graczy lub nawet całkowicie ich powstrzymają. Operatorzy powinni zadbać o to, by wśród ich klientów nie znajdowały się osoby z problemami hazardowymi, a dzięki wykorzystaniu analizy danych można wcześnie zidentyfikować zagrożonych graczy i dotrzeć do nich za pośrednictwem wyspecjalizowanego, przeszkolonego personelu. Ten zaś powinien być wyposażony w odpowiednio zautomatyzowane narzędzia, wspierające kontakt z klientem. Badania wykazują, że spersonalizowana komunikacja z klientem w czasie rzeczywistym jest o wiele bardziej skuteczna niż jakiekolwiek inne generyczne kampanie e-mailowe. Lokalni operatorzy nigdy nie powinni postrzegać odpowiedzialnego hazardu i ochrony gracza jedynie w kategotiach zgodności z przepisami. Ich polityka nie powinna również być jedynie odpowiedzią na wymogi prawne. Odpowiedzialny hazard, obok zgodności z przepisami i innowacji, powinien być częścią wewnętrznych dyskusji. A ponieważ nowe regulacje powinny zawsze dawać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do ich wymogów, zarówno regulator, jak i branża powinny mieć czas na zapoznanie się i wdrożnenie nowycj zasad.
5. Usługi blokowania urządzeń w celu umożliwienia samowykluczenia
Dostępnych jest wiele usług blokowania urządzeń, takich jak chociażby Gamban i Gamstop, które uniemożliwiają wykorzystywania telefonu komórkowego, komputera lub tabletu do uzyskiwania dostępu do stron oferujących gry hazardowe w internecie. Te bezpłatne, wieloplatformowe narzędzia samowykluczenia blokują użytkownikowi dostęp do legalnie dostępnych, regulowanych operatorów internetowych na okres od sześciu miesięcy do pięciu lat.
Na podstawie badań przeprowadzonych dla GambleAware wykazano, że Gamban jest w 99% skuteczny w blokowaniu dostępu do stron i aplikacji hazardowych. Taka technologia wyraźnie zwiększa bezpieczeństwo branży hazardowej i dlatego powinna być częścią ram regulacyjnych każdego kraju.