Ostatnia aktualizacja: 30 listopada 2022
Jeszcze do niedawna fani gier komputerowych online byli uważani za nudnych nerdów. Taki obraz gracza zmienił się jednak diametralnie na przestrzeni kilku ostatnich lat. Obecnie e-sport cieszy się nie mniejszą popularnością jak czy też zakłady bukmacherskie.
Gwiazdy nowej dyscypliny mają miliony fanów na całym świecie, a zawody niemalże tak dobrą oprawę jak mistrzostwa świata w piłce nożnej lub igrzyska olimpijskie. Co sprawia zatem, że wirtualny sport cieszy się tak ogromną popularnością?
Krótka historia e-sportu
Sporym zaskoczeniem dla wielu osób może być fakt, że początków e-sportu należy szukać już w latach 70. XX wieku. W 1972 roku na Uniwersytecie Stanforda odbył się pierwszy turniej gier wideo. Rozgrywki dotyczyły gry Spacewar, czyli kultowej strzelanki w kosmicznych klimatach. W puli nagród znalazła się roczna subskrypcja słynnego magazynu Rolling Stone. Nikt jednak jeszcze wtedy się nie spodziewał, że w przyszłości takie pojedynki będą przyciągały miliony osób na całym świecie.
Całe lata 70. były okresem intensywnego rozwoju gier wideo. Z kolei już w 1980 roku w USA odbyły się Mistrzostwa w grze w Space Invaders, które można uznać za jeden z pierwszych turniejów o większym zasięgu. Udział w rozgrywkach wzięło ponad 10 000 osób z całych Stanów Zjednoczonych. Już dwa lata później pojawiły się pierwsze zawody live z udziałem publiczności. Branża zaczęła przyciągać poważne pieniądze i sponsorów, a na przestrzeni lat 80. gry komputerowe zaczęły przenosić się także do Internetu.
Lata 90. i pierwsze 10 lat XX wieku to kolejny etap rozwoju branży e-sportu z wieloma międzynarodowymi turniejami. Nadal jednak takie rozgrywki były uważane za niszowe i cieszyły się ogromną popularnością w zaledwie kilku krajach np. USA i Korei Południowej. W ostatnich 10 latach natomiast nastąpił prawdziwy boom i o wirtualnym sporcie zaczęto mówić nawet w najważniejszych mediach wielu krajów. Coraz częściej rozgrywki z grami komputerowymi pojawiają się podczas zawodów z tradycyjnymi dyscyplinami sportowymi. Jeden z najbardziej prestiżowych turniejów gry w League of Legends w 2019 roku przyciągnął aż 44 miliony widzów.
Wirtualny sport w Polsce
W Polsce za początek e-sportu uważa się turniej w Quake’a z 1997 roku. Zawodnicy z Polski pierwsze międzynarodowe sukcesy zaczęli odnosić już kilka lat później, a polscy gracze szybko przedarli się do czołówki branży wirtualnych rozgrywek. Jednym z największych sukcesów ekipy znad Wisły było wygranie międzynarodowego turnieju Intel Extreme Masters w Katowicach. Obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego e-sportu jest Marcin „Jankos” Jankowski. Z roku na rok rośnie popularność wirtualnych rozgrywek w kraju nad Wisłą, czego dowodem są zwiększające się także zyski. Wartość polskiego rynku wynosi obecnie ponad 50 milionów złotych.
Dlaczego e-sport jest aż tak popularny?
Dla wielu osób trudne może być zrozumienie, dlaczego gry komputerowe i turnieje z nimi związane cieszą się tak ogromną popularnością. Są czymś zupełnie innym niż zawody w piłkę nożną czy też tenisa, a są w stanie przyciągnąć więcej widzów niż prestiżowy finał NBA. Powodów takiej sytuacji jest naprawdę wiele, można jednak wyróżnić kilka głównych przyczyn gwałtownego wzrostu popularności e-sportu na świecie.
Możliwość zrobienia kariery bez wychodzenia z domu
Zawodowym graczem może teoretycznie zostać każdy. Wystarczy jedynie dostęp do Internetu i oczywiście wiele lat praktyki. Gry komputerowe często wymagają również zręczności, dobrej strategii i umiejętności współpracy z innymi członkami drużyny. Można jednak z nich korzystać bez wychodzenia w domu, podobnie jak odwiedzić obecnie total casino czy też rozpocząć przygodę z zakładami bukmacherskimi. To duże ułatwienie dla osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, niezainteresowanych tradycyjnym sportem czy też zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi natury fizycznej i psychicznej. Początkowo nie są również potrzebne duże nakłady finansowe tak jak np. w tenisie czy nawet piłce nożnej.
Powszechny dostęp do Internetu
Na rozwój sportu elektronicznego z całą pewnością miało również wpływ upowszechnienie dostępu do Internetu. Obecnie w większości rozwiniętych i rozwijających się krajów normą jest codzienne korzystanie z sieci. Co więcej, w ostatnich latach grać online można nawet na telefonie. W ten sposób rozgrywki są dostępne dla fanów e-sportu w dowolnej chwili i miejscu. Coraz częściej mówi się także o tym, że życie współczesnego człowieka toczy się właśnie w Internecie.
Szansa na niezły zarobek
Gwałtowne zwiększenie się liczby fanów wirtualnego sportu nastąpiło wraz z pojawieniem się zawodów z atrakcyjnymi rozgrywkami pieniężnymi. Pule nagród w najważniejszych turniejach osiągają coraz częściej naprawdę zawrotne sumy – w 2016 roku w mistrzostwach świata w Dota 2 do podziału było aż 20 milionów dolarów! Dla wielu osób hobby stało się zatem także formą zarobku. Najlepsi gracze mogą liczyć na sponsorów, sporą popularnością cieszą się również transmisje live z różnego rodzaju rozgrywek. Ponadto coraz więcej firm bukmacherskich prowadzi zakłady na najważniejsze wydarzenia ze świata e-sportu.
W co grają zawodnicy?
Wybór gier komputerowych w tej kategorii jest naprawdę spory. Można nawet śmiało stwierdzić, że na graczy czeka nie mniejszy wybór niż w przypadku tradycyjnego sportu. Największą popularnością zdecydowanie cieszą się rozgrywki MOBA (multiplayer online battle arena), czyli strategiczne gry komputerowe z większą liczbą graczy i walkami drużyn na arenie. Sporym gronem fanów mogą pochwalić się także strzelanki pierwszoosobowe, bijatyki, gry strategiczne czasu rzeczywistego (RTS), gry MMO (Massive multiplayer online game, czyli gry online dla wielu graczy) czy też strzelanki trzecioosobowe. Można również spotkać się z wyścigami, grami karcianymi i gry inspirowane światem prawdziwego sportu.
Jakie gry powinien zatem znać każdy fan sportu elektronicznego?
● League of Legends: MOBA
● Counter-Strike: strzelanka pierwszoosobowa
● Dota 2: MOBA
● StarCraft: RTS
● World of Tanks: MMO
● World of Warcraft: MMO
● FIFA: gra sportowa
● Fortnite: strzelanka trzecioosobowa
Przyszłość e-sportu
Fani gier komputerowych i różnego rodzaju eksperci są zgodni co do jednej kwestii – e-sport czeka świetlana przyszłość. Branżowe turnieje najpopularniejszych gier komputerowych przyciągają setki tysięcy graczy i miliony widzów, a pule nagród zaczynają mieć naprawdę zawrotny rozmiar. Sport elektroniczny może śmiało konkurować z zakładami bukmacherskimi i kasynami online o palmę pierwszeństwa w świecie wirtualnej rozrywki.
Obecnie coraz częściej toczą się rozmowy dotyczące uznania e-sportu za dyscyplinę sportu, która miałaby równe prawa jak inne rodzaju sportu. Dotyczyłoby to m.in. uczestnictwa w olimpiadach, mistrzostwach kontynentów czy też mistrzostwach świata. W Chinach sport elektroniczny ma status prawdziwego sportu już od 2003 roku. Od 2019 roku natomiast chińscy gracze mogą swoją działalność uznać za oficjalny zawód. W wielu krajach również zajęto się regulacjami prawnymi dotyczącymi statusu e-sportu. Wirtualne rozgrywki coraz częściej są promowane również podczas międzynarodowych imprez sportowych, choć dotyczy to jak na razie przede wszystkim obszaru Azji.
Podsumowanie
Z całą pewnością branżę gier komputerowych online czeka jeszcze wiele zmian i prawdopodobnie nawet większe grono fanów. Wirtualna rzeczywistość staje się codziennością coraz większej liczby osób na całym świecie, co na pewno nie pozostanie bez wpływu na świat e-sportu. Ponadto w turnieje i samych zawodników inwestowanych jest coraz więcej pieniędzy, które przyciągają zarówno młode pokolenie graczy, jak i bardziej doświadczonych fanów gier. Na rynku może również pojawić się w przyszłości znacznie więcej rodzajów gier, które mogą być znacznie bardziej zaawansowane technologicznie. E-sport powoli przestaje być jedynie hobby, a zaczyna być sposobem na profesjonalną karierę, duże pieniądze i sławę.
"Tak jak wczorajszym losowaniu padły liczby 23 24 i z plusem te same liczby 23 24 i ktoś mi powie że to nie jest ustawione"
"Moim zdaniem leczenie powinno odbywać się pod okiem specjalistów. Mój mąż wyleczył się tak w ośrodku Nowy Dzień w okolicach Krakowa. Godna polecenia placówka."
"Jedna wielka ściema. Kasyno nie wypłaca wygranych pieniedzy"
"Owsiak. Teraz dopiero przytuli."
"Tak w ogóle art. 2 ust.5 ustawy o hazardzie dotyczy gier gdzie nie ma wygranych pieniężnych ani rzeczowych ale gra ma charakter losowy. Jak w grze jest wygrana rzeczowa bądź pieniężna to art.2 ust 3 ustawy hazardowej. Ja wiem że utarło sie tak przy pisowskich rządach ale teraz mam nadzieję że prawidłowo będą stosowane przepisy. Sąd Najwyższy zawsze ratował z opresji UCS i te postanowienia nie są już ważne ani żadną wykładnią. Wykładnię robił przebieraniec w todze, który nawet nie potrafił rozróżnić automatu na którym są wygrane rzeczowe i pieniężne od takiego co nie ma wygranych pieniężnych i rzeczowych. Jak jest praworządność to Pogonią chołotę UCS i tych ich sprzedajnych biegłych 😂"