Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2021
ESL Polska sprawdziła marketingowy potencjał turnieju IEM Katowice, opublikowano badanie preferencji zakupowych widzów oraz ich nastawienie do sponsorów takich wydarzeń.
Esport to kolejne pole bitwy, na którym o atencję i portfele widzów kruszą kopie marketerzy. A jest o co walczyć, ponieważ jak podaje firma badawcza Newzoo, globalne przychody z esportu wzrosną w 2021 roku o 14,5 proc., osiągając wartość 1084 mln dolarów, a widownia wzrośnie do 474 mln osób.
O potencjale wydarzeń esportowych świadczy także bardzo duże zainteresowanie tegorocznym turniejem Intel® Extreme Masters, który wygenerował oglądalność na poziomie prawie 21 mln godzin. Tym, co dodatkowo powinno zwrócić uwagę speców od reklamy i marketingu to fakt, że prawie 68 proc. osób oglądających turnieje w gry komputerowe sprawdza ofertę sponsora, a 16 proc. często lub dość często kupuje promowane w trakcie transmisji produkty.
W dniach 15 -28.02.2021 ESL, organizator turnieju IEM Katowice 2021, przeprowadziła badanie wśród 4168 osób śledzących rozgrywki esportowe. Jego celem było sprawdzenie preferencji zakupowych widzów i zbadanie ich nastawienia do sponsorów takich wydarzeń. Co ich kręci, co ich motywuje? Widz turniejów esportowych to przede wszystkim przedstawiciel płci męskiej (aż 97,5 proc.), w wieku od 13 do 34 lat. Prawie 46 proc. badanych ma od 13 do 18 lat, a ponad połowa umieszcza swój wiek w przedziale 19 – 34 lat. Motywacje jakie stoją za oglądaniem wydarzeń esportowych, oprócz czysto rozrywkowych, dotyczą przede wszystkim chęci poprawiania swoich umiejętności w grach komputerowych.
Prawie ¾ badanych (73 proc.) ogląda turnieje z uwagi na chęć podpatrzenia jakie strategie realizują profesjonaliści. Z kolei ponad 42 proc. chciałaby zobaczyć treści o charakterze szkoleniowym, które pozwoliłyby im wejść na wyższy poziom grania. Esport nie wyklucza – fani chcą nie tylko oglądać, ale także brać udział w turniejach. Ponad 57 proc. ankietowanych chciałoby, aby na polskiej scenie było więcej wydarzeń dla amatorów i aż 82 proc. wzięłoby w nich udział. Miłośnikom esportu brakuje też materiałów wideo, gdzie najlepsi dzielą się „protipami” (42 proc.). Co ciekawe, tylko 9 proc. zainteresowana jest udziałem znanych influencerów w transmisjach, nie będących ekspertami.
Dla fanów esportu, podobnie jak w przypadku dyscyplin sportowych, ważny jest również aspekt patriotyczny rozumiany jako udział polskich drużyn w rozgrywkach (50 proc. badanych ogląda transmisje właśnie z tego powodu). Nawet chętniej oglądają rozgrywki ze względu na udział najlepszych drużyn z całego świata (prawie 2/3 ankietowanych). Duże znaczenie ma również jakość transmisji i skład komentatorski/ekspercki (to magnes dla 45 proc. badanych). Co dziesiąty fan esportu ogląda go z uwagi na ciekawe konkursy z nagrodami, co może być wartościowym insightem dla osób zajmujących się marketingiem. Podobnie jak fani piłki nożnej, tak i entuzjaści esportu oglądają transmisje z rozgrywek często (48 proc. raz w tygodniu lub częściej) lub bardzo często (34 proc. raz w miesiącu i częściej). Mimo iż kobiety rzadziej oglądają transmisje esportowe, to aż ¼ badanych ogląda streamy żeńskiej sceny esportowej. Natomiast 42 proc. zdecydowanie chciałoby, aby turniejów dla Pań było więcej, a tylko 9 proc. jest temu przeciwna.
“Sponsoring transmisji turniejów esportowych to dobry pomysł na promocję produktów, zwłaszcza w czasach, kiedy większość wydarzeń sportowych odbywa się bez udziału publiczności. Takie działania przy okazji ostatnich edycji turnieju ESL Mistrzostwa Polski podjęły m.in. firmy jak STS, TIDAL, Xiaomi czy Sokołów. Ta ostatnia firma, w tym roku była również sponsorem polskiej transmisji największego turnieju esportowego w naszym kraju – Intel Extreme Masters Katowice 2021.”
– mówi Adrian Kostrzębski, dyrektor sprzedaży w ESL Polska.
“Rozwój esportu w Polsce dokonuje się niezwykle dynamicznie, co z pewnością jest zasługą zarówno graczy, prezentujących światowy poziom, jak i szerokiego grona fanów, dopingujących swoich faworytów z ogromnym zapałem. Jako firma z polskimi korzeniami i mecenas sportu, wspieramy tę społeczność na wielu polach. Kibicujemy graczom, a wszystkim miłośnikom esportu dostarczamy pożywnych i pysznych przekąsek. Dzięki zaangażowaniu się w ten obszar sportowych zmagań, mogliśmy przedstawić naszą markę i asortyment zupełnie nowej grupie odbiorców. Cieszymy się, że nasze działania spotkały się z tak pozytywnym odbiorem. Z całą pewnością będziemy nadal wspierać esportowe inicjatywy i mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli doświadczyć niezwykłych emocji podczas spotkań na żywo.”
– Marcin Bałanda, Dyrektor ds. PR i Komunikacji Sokołów SA.
Całość czytaj TUTAJ
"tak to ten sam człowiek walka dalej trwa"
"Czy Kłos to stara firma PMG ?"
"pozdro dla KŁOSA z Karczewa"
"Broń gazowa 😂😂😂. W kazdym sklepie i art samoobrony można kupić bez zezwolenia. Ponadto nie wprowadzajcie w błąd czytających ponieważ nie można karać za posiadanie automatu nawet hazardowego"
"W pierwszej kolejności totalizator powinien wyłączyć sygnał totalcasino. Tam uzależnionych jest już około 4 milionów ludzi i z dnia na dzień przybywa. Nic nie dadzą odwyki póki jest apka totalizatora. Dziś każdy ma smartfona, to największe uzależnienie i dostęp do hazardu. Powinni to natychmiast wyłączyć. Po drugie cała ustawa o grach hazardowych która weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku powstała dla popełniania przęstepstw skarbowych i sama w sobie jest przestepstem. A więc powinno ją się uchylić. Ile jest punktów stacjonarnych gdzie kolesiostwo podnajmuje lokale dla totalizatora. W danym mieście totalizator poszukiwał lokali a więc poleciał pan X i wynajął lokal za 3 tysiące i podnajął dla totolotka za 10 tysięcy. Zawyżone ceny kupna automatów. Ustawa pisana była z myślą o takich wyłudzeniach a więc nie powinno jej być"