Historia gier online w Polsce

Rozwój gier online zależy oczywiście m.in. od rozwoju technologii i sieci komputerowych. Te z kolei przeszły długą drogę od pierwszych prób połączenia ze sobą dwóch komputerów, do globalnej sieci, jaką znamy dzisiaj.

Dziś polski rynek hazardu online ma wiodącą pozycję w kierunku gier hazardowych, a w szczególności kasyno online polska. Widać jak miliony ludzi na całym świecie, każdego dnia uruchamiają gry od polskich producentów i czerpią z nich nie tylko przyjemność, ale i dobre zarobki. Ważnym elementem rozwoju kultury i wzrostu świadomości krajów takich jak Polska jest przemysł rozrywkowy, który pozwala milionom internautów na całym świecie spędzać czas na zabawie i rywalizacji z innymi.

Pierwsze gry wideo powstają

Pierwsze gry wideo, które zaczęły powstawać już w latach 50. ubiegłego wieku, takie jak NIMROD (1951) czy OXO (1952) oraz wszechkomputerowy Spacewar! (1962), zostały stworzone dla jednego lub dwóch graczy do gry na tym samym kawałku sprzętu, który został zaprojektowany wyłącznie do tego celu. W drugiej połowie lat 60. maszyny umożliwiły dzielenie zasobów pomiędzy dużą liczbę użytkowników, czyli korzystanie z nich przez wiele osób jednocześnie.

Systemy terminali komputerowych pozwalały na korzystanie z komputerów z innego pomieszczenia, a modemy wkrótce rozszerzyły ten obszar. Zwiększony zasięg doprowadził do rozwoju gier, które łączyły się z hostem. Większość wczesnych ofert tego typu była w formie dla jednego gracza. W latach 70-tych, tytuły takie jak „The Oregon Trail”, „Star Trek” i „Colossal Cave Adventure” osiągnęły szczególną popularność wśród społeczności akademickiej.

Dalszy rozwój – gry w wersji multiplayer

W końcu przyszedł też czas na wersje multiplayer. Jedną z ważniejszych pozycji jest inspirowany elementami gry Zork – MUD (Multi-User Dungeon) z 1978 roku, sukcesywnie rozwijany w latach 80-tych. Pozycja ta dała początek innym komputerowym grom fabularnym opartym na interfejsie tekstowym. Fabuła zazwyczaj rozgrywa się w świecie fantasy lub science-fiction.

Definicje postaci i scenariusz gry umieszczane są na serwerze, a użytkownicy decydują o przebiegu rozgrywki poprzez specjalne komendy i opcje decyzyjne.

Model komunikacji w sieci komputerowej: peer-to-peer

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju był model komunikacji w sieci komputerowej zwany peer-to-peer, na którym opierały się początkowe pomysły dotyczące Internetu. P2P opiera się na schemacie, w którym wszyscy użytkownicy sieci mają takie same uprawnienia, w przeciwieństwie do systemów z jednym centralnym serwerem. Technologia ta umożliwiła stworzenie i dalszy rozwój gier hazardowych online.

Maze War

„Maze War”, napisana przez stażystów NASA jeszcze w 1973 roku, jest uważana za pierwszą grę wykorzystującą tę koncepcję, ponieważ opierała się na dwóch połączonych ze sobą komputerach IMLAC, przesyłających między sobą informacje.

Niektórzy nazywają „Maze War” prekursorem first-person shooter. Od tego czasu gry online przybrały znacznie bardziej zróżnicowaną formę, a dostępne opcje są naprawdę liczne. Od strzelanek, przez bijatyki, strategie, RPG, aż po gry towarzyskie. Większość z nich przekształciła się również w MMO lub MMOG (massively multiplayer online games), które są grami wieloosobowymi na dużą skalę dostępnymi w przeglądarce.

Gry z funkcją wymiany pieniędzy

Oprócz funkcji darmowych i premium, świat online przyjął szeroką gamę gier, w których możemy wymieniać pieniądze. Internet oferuje całą gamę gier kasynowych, loterii, bingo, zakładów sportowych i tym podobnych. Zanim w 1994 roku powstało pierwsze funkcjonalne kasyno online, a w 1999 roku pojawiła się funkcja multiplayer, programiści eksperymentowali z tym rodzajem rozrywki na różne sposoby. Ciekawa historia związana jest na przykład z pokerem online.

Na długo przed prawdziwym rozkwitem tego sportu na początku XXI wieku, bo już w 1990 roku, użytkownicy popularnego komunikatora IRC mogli rywalizować we wspólnej grze przy użyciu standardowych komend. Do wyboru były zarówno klasyczny Texas Hold’em, jak i bardziej skomplikowana Omaha Hi/Lo, gdzie idealnym scenariuszem było jednoczesne uzyskanie największego i najmniejszego układu. Wszystko za sprawą specjalnego programu roolbot, który moderował całą zabawę i dostarczał humorystycznych cytatów.

Gry online dzisiaj

W dzisiejszych czasach gry online są jednym z najważniejszych elementów rozrywki w Internecie. Są też ważną branżą w ogóle, generującą miliardy dolarów rocznie.

Biorąc pod uwagę wszystkie pozycje, darmowe i płatne, przychody są naprawdę wysokie. Nowe technologie i rozwiązania niewątpliwie wpłyną na dalszy szybki rozwój tego sektora.

Podsumowanie

Polskie gry hazardowe online mają za sobą trudną, ale bardzo imponującą drogę rozwoju. I dziś są gotowi zapewnić graczom na całym świecie najlepsze gry online, zwłaszcza jeśli chodzi o hazard. Polska to piękny kraj z wielką przeszłością hazardową i historią rozwoju hazardu online.

O Autorze

24 odpowiedzi do “Historia gier online w Polsce

  1. Dużo jest F wszędzie. Zaczynają robić w końcu wstawki.
    Można dostać od nich te egzemplarze gdzie sądy prawomocnie uznały, że urządzenia F są niehazardowe i nie podlegają pod UoGH.

  2. Część, w Gdańsku są co najmniej 3 bary gdzie F stoją normalnie na salach konsumpcyjnych.
    Stoją tak od kilku lat. Wiem bo czasem zagram:)
    Jeden lokal zaraz przy policji i prokuraturze.

  3. Czy Redaktor Iwo poczynił starania aby zdobyć jakieś prawomocne wyroki uniewinniające futurę najlepiej z uzasadnieniami?

  4. Ja mam na barze sztukę co im oddali nakazem sądowym.
    Naklejony na to wyrok ze wskazaniem, że to tak konkretna co celni już zabrali i sad kazał oddać ze jest legalna.
    Celnicy przychodzą patrzą i nic nie robią.

      1. Nikt Ci nie poda adresu. Już tu kiedyś o to prosiłem. Odpowiedź była że mam się zwrócić do firmy. He he pierdoły tu piszą po prostu albo reklamują i naciągają. Znam kilku właścicieli knajp i każdy by wziął maszyny (kiedyś każdy z nich miał po 3 szt.) gdyby tylko były legalne!

        1. chętnie wstawię ci urządzenia , które są prawomocnie legalne.
          mam takie futury w puli. prawomocnie uznane przez sądy za urządzenia niehazardowe oddane przez UCS.
          chcesz?

          1. Ty to piszesz jako operator co wstawia futurki, a ja chcialbym uslyszec zwyklego barmana co stoją u niego futury: czy graja ludzie, czy celni zabieraja, czy ma wezwania do celnego itp

          2. Odezwali się, zostawiłem mail napisz opowiem Ci więcej, coś niecoś mi rozjasnili. To bez obudów to podróby.

          1. Totalcasiono,
            i jak ? czegoś się dowiedziałeś?
            Ktoś się odezwał od nich?
            Podziel się z nami jakby coś:)

  5. Śledzę tutejszy portal i nie widzę zdjęć ani artykułów o zabraniu przez służbę celną urządzeń futura.
    Zabierają findery, komputerki i zwykłe klasyczne automaty hazardowe, których notabene jest nadal pełno wszędzie.

  6. Ja mam i jestem zadowolony. Stoją dwie sztuki u mnie w lokalu na sali i od 3 lat nikt mi ich nie zabrał mimo kilku kontroli.
    Uprzedzając pytania: 3miasto.

  7. Panie Iwo przydałaby się taka publikacja jakiegoś prawomocnego wyroku z uniewinnieniem futury.
    Teraz to jedni mówią , że widzieli inni , że ściema a to ważny krok dla wielu ludzi, co się zastanawiają czy coś robić.
    Jakby było prawomocnie uniewinnione to zmienia podejście i można stawiać.

    1. podpieram wniosek o to żeby Iwo pokazał tutaj jakieś wyroki – jak na prawdę mają to nie będzie problemu chyba żeby dali a Iwo opublikował.

  8. Futurowcy maja prawomocne uniewinnienia.
    Widziałem papiery min z poznania itd.

    Może redakcja dotrze do tych prawomocnych wyroków i opublikuje? Taka prośba.

      1. Dokładnie. Dziecko by do takich wniosków doszło. Tylko zaraz ktoś Ci napiszę że „są tylko dla wybrańców i po znajomości’ he he. To środowisko to jedne wielkie bagno.

  9. Czy ktoś może wie jak potoczyła się sprawa przed Okręgiem w Łomży z sprawy Futury co była przed Sądem Najwyższym ?

  10. Napisałeś że „w 1994 roku powstało pierwsze funkcjonalne kasyno online”, ale można było od razu grać w nim z Polski?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.