Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia 2022
Operatorzy hazardowi w Holandii byli zaskoczeni na początku tego tygodnia, gdy dowiedzieli się, że holenderski rząd planuje zakazać wszelkich reklam telewizyjnych, radiowych i hazardowych na świeżym powietrzu od 1 stycznia.
Ustalenia dotyczące sponsorowania hazardu zostaną wycofane w dwóch etapach w kolejnych latach – pierwszy sponsoring mediów od stycznia 2024, a następnie cały sponsoring sportowy w 2025 roku.
Rząd rozpoczął właśnie pierwszy etap konsultacji w sprawie proponowanego zakazu, aby uzyskać informacje zwrotne od wszystkich dotkniętych nim osób, w tym „konsumentów, agencji medialnych, klubów sportowych i operatorów gier hazardowych”. Konsultacje potrwają do 4 września.
Rząd polecił Ministerstwu Ochrony Prawnej zdefiniowanie „reklam nieukierunkowanych” i wyjaśnienie środków technicznych, które będą wymagane do nałożenia zakazu. Uważa się, że holenderski regulator KSA będzie odpowiedzialny za nadzorowanie nowych środków, ale nie jest jeszcze jasne, czy państwowa loteria również zostanie objęta zakazem. Jeśli tak nie jest, inni operatorzy gier hazardowych najprawdopodobniej zakwestionują tę decyzję.
Podczas gdy posłowie wezwali do podjęcia działań w sprawie nieukierunkowanych reklam hazardowych ze względu na to, co uważają za nasycenie od czasu uruchomienia regulowanego rynku hazardu online w październiku, Franc Weerwind, który jako minister ochrony prawnej odpowiada za hazard, sprzeciwił się ogólnemu zakazowi, ponieważ widział reklamy jako niezbędne do kierowania na rynek regulowany.
Weerwind argumentuje teraz, że proponowany zakaz reklamy nie zaburzy równowagi celów związanych z channelingiem i że etapowe podejście da operatorom czas na dostosowanie się. Reklama internetowa i bezpośrednia będzie nadal dozwolona.
Grupy branżowe VNLOK i NOGA twierdzą jednak, że operatorom gier hazardowych odmówiono im prawa do wykazania skuteczności ich środków samoregulacyjnych. W marcu osiągnęli porozumienie w sprawie kodeksu postępowania, który ma zmniejszyć nasycenie reklamami i poprawić targetowanie.
Na początku tego miesiąca Holandia wprowadziła zakaz wykorzystywania wzorów do naśladowania w reklamie hazardu.
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."