Ostatnia aktualizacja: 21 stycznia 2021
W Polsce jest blisko 16 milionów graczy, którzy napędzają rynek szacowany na 2,3 mld PLN. Rozwój technologii to główny motor napędzający branżę. Kolejne innowacje mają na celu zarówno wzmocnienie wrażeń z gry, jak i poprawy bezpieczeństwa graczy. Jakie technologie najbardziej wpłyną na sektor w 2021 roku?
Po pierwsze: wirtualna rzeczywistość
Wirtualna rzeczywistość jest jedną z najbardziej oczekiwanych innowacji w branży iGaming. Dzięki niej wrażenia z gry będą jeszcze bardziej wciągające i wszechogarniające. Jest to jedna z tych technologii, które zdecydowanie zyskały na popularności w związku z wprowadzeniem obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. Według badań do końca roku 2020 wydatki na treści na VR przekroczą 1 miliard dolarów, a sprzedanych zostanie łącznie aż 6,4 miliona zestawów obsługujących ją urządzeń .
Wirtualna rzeczywistość stanowi rewolucję szczególnie dla branży gier losowych online. Według analiz liczba użytkowników technologii VR do 2023 roku wzrośnie aż do 2,4 miliarda osób. Badania pokazują, że w 2021 roku iGaming w ramach VR wygeneruje prawie 250 miliardów dolarów przychodów. Obecnie w iGamingu częściej wykorzystywana jest technologia poszerzonej rzeczywistości (ang. Augumented Reality), do korzystania z której potrzebujemy jedynie telefonu komórkowego.
Widać, że VR to przyszłość rozrywki. Już dziś najwięksi gracze wykorzystują ją przy okazji gier karcianych, aby móc zaoferować graczom wrażenia praktycznie identyczne z tymi, jakie mają w prawdziwych kasynach.
– zauważa Tomasz Mogiła, Country Manager w firmie w Playtech.
Po drugie: szybkość 5G
Długo wyczekiwana technologia 5G to przede wszystkim rewolucja w zakresie szybkości dostępu do Internetu. Pozwoli ona przenieść rozgrywki na wyższy poziom pod względem użyteczności. Jakie przyniesie korzyści dla graczy?
Przede wszystkim – szybkość. 5G będzie wspierać rozwój technologii wymagających dużych mocy obliczeniowych i jakości 4K lub nawet 8K. Szybsze i lepsze jakościowo strumieniowanie stosowane w iGamingu, w tym m. in. w grach karcianych w kasynach online, wpłynie na komfort rozgrywki. Nowe rozwiązania usprawnią także gry w chmurze, co zapewni możliwość płynnego zmieniania urządzeń z których korzystamy, bez ryzyka zerwania połączenia. Jak pokazują raporty już dziś abonenci korzystający z usług 5G korzystają z gier 2,7 razy częściej, niż abonenci sieci 4G . Tempo adopcji rozwiązań 5G będzie miało też kluczowy wpływ na rozwój VR i AR, dzięki umożliwieniu szybszego strumieniowania treści, np. przez gogle VR podłączone do smartfonów.
Po trzecie: Big data i sztuczna inteligencja
Dzięki sztucznej inteligencji i narzędziom uczenia maszynowego możliwe jest niezwykle szybkie gromadzenie i przetwarzanie danych. Wszystkie procesy odbywają się w czasie rzeczywistym, dzięki czemu gracz od razu odczuwa szereg korzyści wpływających na komfort rozgrywki. W iGamingu algorytmy analizujące ruchy gracza, poznają jego upodobania, dzięki czemu dopasowują poziom
i elementy rozgrywki do jego preferencjami. Wszystko po to, aby utrzymać emocje, pozytywne napięcie i tzw. flow gry.
Skala rozwoju i wdrożeń Big data oraz sztucznej inteligencji osiągnęła poziom, przy którym zacznie odgrywać przełomową rolę w przemyśle gamingowym – mówi Tomasz Mogiła z Playtech.
Po czwarte i najważniejsze: Bezpieczeństwo
Nowe technologie mają nie tylko zwiększyć wrażenia płynące z gier, ale przede wszystkim bezpieczeństwo graczy. Przykładem może być wykorzystanie sztucznej inteligencji w grach, w których dochodzi do transakcji pieniężnych – zwłaszcza grach losowych. W tym przypadku sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do wykrywania pierwszych oznak potencjalnych problemów. Specjalnie skonstruowane systemy mają na celu gromadzenie danych dotyczących całkowitego czasu spędzanego przez uczestnika na grze, a także wpłacanych kwot.
„Systemy zapewniają stały kontakt z graczem, który jest kluczowym wymogiem ze strony wielu organów regulacyjnych. Analizują ich zachowania, dzięki czemu umożliwiają im utrzymanie bezpieczeństwa i kontroli nad grą, co jest bardzo ważne w naszym zdigitalizowaym świecie. Ich skuteczność ciągle rośnie” – wyjaśnia Tomasz Mogiła z firmy Playtech.
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."
"a czy Totalizator Sportowy nie łamie ustawy ??? Oczywiście , że tak . Wynika jasno z reklamy w TV , wakacje , szczęście nie ma końca i te kulki tzn. lecą w kulki z klientami , etc."