Ostatnia aktualizacja: 7 grudnia 2017
Zgodnie ze swym zobowiązaniem, aby przyjąć bardziej strategiczne podejście do egzekwowania prawa UE, Komisja Europejska podjęła dziś decyzję o zamknięciu postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i rozpatrywania skarg dotyczących gier hazardowych.
Od samego początku Komisja pod przewodnictwem Jeana-Claude’a Junckera kładzie nacisk na zdecydowane wdrażanie priorytetów politycznych. Strategię tę odzwierciedla również podejście Komisji do postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Komunikat „Prawo Unii: lepsze wyniki dzięki lepszemu stosowaniu” określa podejście Komisji polegające na priorytetowym traktowaniu spraw najważniejszych w kontekście tej strategii i starannym porównywaniu wszelkich powiązanych interesów prywatnych i interesu publicznego.
W związku z tym Komisja podjęła dziś decyzję o zamknięciu postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie gier hazardowych online oraz związanych z tym skarg przeciwko kilku państwom członkowskim.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie uznał prawo państw członkowskich do ograniczenia usług w zakresie gier hazardowych, w przypadku gdy jest to konieczne do ochrony celów leżących w interesie publicznym, takich jak: ochrona nieletnich, walka z uzależnieniem od hazardu, a także zwalczanie nieprawidłowości i nadużyć finansowych. Komisja uznaje szerszą legitymację polityczną celów służących interesowi publicznemu, które państwa członkowskie realizują, regulując usługi związane z grami hazardowymi. Komisja dostrzega również starania państw członkowskich na rzecz modernizacji ram prawnych dotyczących gier hazardowych online, przekierowania popytu z nieuregulowanej oferty internetowych gier hazardowych na witryny posiadające zezwolenie i podlegające nadzorowi, oraz dopilnowania, by operatorzy płacili podatki. W związku z tym wykorzystywanie swoich uprawnień kontrolnych do promowania unijnego jednolitego rynku w dziedzinie usług hazardowych online nie jest dla Komisji priorytetem.
Komisja będzie nadal wspierać państwa członkowskie w ich wysiłkach zmierzających do modernizacji krajowych ram prawnych dotyczących gier hazardowych online i ułatwiać współpracę między krajowymi regulatorami gier hazardowych.
Kontekst
Komisja jest zdania, że sądy krajowe mogą sprawniej rozpatrywać skargi w sektorze gier hazardowych, m.in. w świetle licznych wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczących krajowego ustawodawstwa dotyczącego gier hazardowych. W przypadkach problemów związanych z prawem Unii w dziedzinie gier hazardowych skarżących zachęca się zatem do korzystania z krajowych środków prawnych.
Państwa członkowskie są niezależne, jeżeli chodzi o sposób organizacji własnego sektora gier hazardowych, w tym poziom opodatkowania, pod warunkiem ochrony podstawowych wolności zagwarantowanych w Traktacie. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyczynił się do doprecyzowania zasad dotyczących jednolitego rynku i ograniczeń, które mogą być uzasadnione w świetle celów polityki publicznej, takich jak ochrona konsumentów i osób małoletnich w obszarze gier hazardowych.
Komisja wspiera państwa członkowskie w zwalczaniu nielegalnego hazardu, ochronę najsłabszych obywateli oraz zapobieganiu innym formom nielegalnej działalności związanym z hazardem. W następstwie komunikatu z 2012 r. w sprawie gier hazardowych online, Komisja podjęła szereg inicjatyw, w tym np. wydała zalecenia dotyczące ochrony konsumentów i reklamy w sektorze hazardu online, zachęca do zacieśnienia współpracy administracyjnej i powołała grupę ekspertów ds. usług w zakresie gier hazardowych dla regulatorów gier hazardowych państw EOG w celu wymiany dobrych praktyk, ułatwiania współpracy administracyjnej i poprawy zaufania. Ponadto do sektora gier hazardowych stosuje się przepisy UE z obszarów takich jak przeciwdziałanie praniu pieniędzy.
"Poniedziałek 08.04.2024 nr 7,15,24,41,42 wtorek 09.04,2024 nr losowania 7,15,23,41,42 co to k...a ma być? Komuś coś gdzieś z rodziny nie wyszło?"
"Do Afryka. Bardzo dobrze powiedziane. Niech zmienią ustawę a nie co chwila inna interpretacja. Przepis należy traktować wprost a nie cwaniactwem jak to sądy robią."
"To może najwyższa pora zmienić zapisy UoGH zamiast wymyślać coraz to nowsze definicje losowości jak „perspektywa gracza” i sposoby żeby podpiąć na siłę logikę pod hazard. Dodatkowo zaprzestać zatrzymywanie urządzeń bez elementu losowego w kodzie źródłowym, jak również ludzi je stawiających do czasu zmiany Ustawy."
"Mieszają zwykle hazardówki z Finderami. Ostatnio rzuciło mi się w oczy że Findery mają opinie Polskiej Akademii Nauk o tym że deterministyczne nie ma nic wspólnego z losowością. I tu trzeba zgodzić się z tym, deterministyka nie ma nic wspólnego z losem. Charakter losowy tj. art2 ust 5 UoGH nie ma nic wspólnego z programem w którym są nagrody rzeczowe czy pieniężne. Finder czy inne tego typu wynalazki oparte na algorytmie deterministycznym należy oceniać czy czasami nie spełniają przesłanek z art. 2 ust 3 UoGH"
"Ciekawe co sobie tam nakleili na tych kartkach:)"