(Film) Koniec gry? Mafia hazardowa polskiego Internetu. Konopskyy o KeyDrop i influenserach promujących platformy ze „skórkami”

Filmy Najczęściej czytane Polecane
Wiktor Czerwiński 19:05 20/10/2024

Ostatnia aktualizacja: 29 października 2024

Konopskyy odkrywa tajniki internetowego hazardu poprzez strony z tzw. „skórkami” czy „skrzynkami z łupami”(lootboxy). W swoim materiale opisuje cały schemat działalności polskich influenserów, którzy promują tę formą zawoalowanego hazardu, w stosunku do swojej  w dużej mierze niepełnoletniej publiczności. Na celowniku śledztwa znalazł się m.in. KeyDrop oraz czołowi polscy YouTuberzy oraz inni twórcy na takich platformach jak Twitch czy Kick.

Pełen film o długości 120 minut obejrzysz poniżej. My zaś przygotowaliśmy dla naszych czytelników dokładną analizę tego filmu z własnymi, eksperckimi komentarzami w odpowiednich fragmentach.

Konopskyy w swoim materiale zaczyna od wytłumaczenia jak działa platforma 'Steam’ i tego jak przenika się ona ze sferą hazardu.

Jak działają serwisy ze skinami?

Możemy np. kupić klucz i skrzynkę za 30 złotych, wylosować nóż za 300 zł i można ten nóż wymienić na inne skiny, z innym użytkownikiem. Albo można odsprzedać komuś innemu na rynku 'Steama’ za te 300 złotych a następnie wydać te pieniądze na dowolne rzeczy, ale w obrębie platformy, czyli na gry czy inne skiny. Z platformy Steam jednak nigdy nie wypłacimy pieniędzy ponieważ 'Valve’ wspiera przepływ pieniędzy w jedna stronę, do swojego portfela. Przez tą politykę oraz ogromną popularność 'Counter Strike’ utworzył się ogromy rynek dla szarostrefowych pośredników, czyli stron trzecich które wykorzystują ekosystem danej gry i wbrew regulaminowi pozwalają zmonetyzować wylosowane skiny. Działalność takich stron trzecich pozwala nie tylko ominąć 15 % prowizję Steama, ale także nadaje skinom realną wartość, bo można je tam z powrotem spieniężyć. Zupełnie jak żetony w kasynie .

i w tym momencie świat hazardu połączył się bezpowrotnie ze światem gamingu – stwierdził Konopskyy,

Z biegiem czasu pojawiły się kolejne strony trzecie umożliwiającego użycie skinów jako środka płatniczego i jak mówi autor służyły do:

 obstawiania meczów e-sportowych, czy tak trochę „bardziej chamsko”  grę skinami na ruletce, slotsach, w mini gierkach i wszelkiego rodzaju innych całkowicie losowych grach, które charakteryzowały się tym że nie ważne ile masz pieniędzy wszystkie je możesz u nas przepier…”

Następnie autor jako przykład tego, iż taki hazard trafia na podatny grunt podaje samego siebie, kiedy jako nastolatek zaczynając swoją karierę youtubera nagrywał filmy z grania w ruletkę CSGODouble.

Ruletka CSGODouble / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Skrzynkowo hazardowy trend był dla autora „naturalny i legalny”, gdyż wychowując się w takim środowisku nie widział nic w tym złego, ponieważ jego ulubieni youtuberzy w to grali. Autor zauważył, iż twórcy takich stron szybko zorientowali się, że najlepszym targetem są dla nich dzieci i nastolatki, przez co szata graficzna takich stron była często cukierkowa, a nawet bajkowa. Do tego twórcy tych platform podejmowali współpracę z idolami dzieci i nastolatków by „ich w to wciągać”.

Historia platform które wciągały dzieci w hazard

Następnie autor przypomina historię innych platform, które nie tylko wciągały dzieci w hazard, ale jeszcze je „bezpardonowo scammowały”

W 2016 roku dwóch streamerów z USA Tim Martin i Pro Syndicate zaczęli promować hazardową stronę ’CS GO Lotto’ na swoich kanałach, które miały 10 mln subskrybentów. Wrzucali filmiki na których grali i „wygrywali” tysiące dolarów, ale jak się okazało strona należała do nich samych. Udawanymi wygranymi naganiali na ten serwis swoich młodych widzów , których miało to zachęcić do wpłacania na nie swoich skinów.

Właścicielami portalu CS GO Lotto okazali się być popularni Influenserzy/ Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Podobnych przypadków, w których popularni twórcy ukrywają, że są właścicielami takich platform, było więcej. m.in. kiedyś jeden z popularniejszych twórców na platformie Twitch, czyli Phantom Lord i jego strona CS GO Shuffle.

W tamtym czasie także w Polsce wybuchł skandal, gdy w 2016 roku popularni wtedy Youtbuerzy  Isamu oraz Nitro masowo wrzucali na swoje kanały jak grali na stronie CS GO. Promowali tą stronę wśród swoich widzów, do czasu aż inny Youtuber Merwo zrobił śledztwo i przyjrzał się tej stronie. Odkrył, iż CS GO ma przypisany adres pocztowy kierujący na ukraiński serwer, podobnie jak strona tych polskich influenserów. Zaprzeczali oni jednak aby mieli cokolwiek wspólnego z tą platformą, jednak w te tłumaczenia Konopskyy wątpi.

Serwery pocztowe CS GO zlokalizowane były na Ukrainie podobnie jak strona należąca do polskich influenserów Isamu i Nitro  / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Afera ucichła, jednak od tamtego czasu tego rodzaju pseudo hazardowe strony stały się jeszcze bardziej popularne i ewoluowały.

Z „tandetnych” serwisów przypominających „wczesny internet” aż do dopracowanych w każdym calu „gierek, form promocji, skrzynek sygnowanych znanymi twórcami, programów lojalnościowych, animacji i innych systemów które mają za zadanie trzymać gracza jak najdłużej w „hazardowym transie.” – oświadcza Konopskyy

Ogromna popularność Keydrop

Największym takim serwisem jest przywoływany na łamach naszego portalu serwis Keydrop, na którym w jednym momencie grało nawet 20 tysięcy osób, z czego połowa z Polski. Keydrop pojawiał się nie tylko na sponsorowanych filmach polskich youtuberów i influenserów, ale był także sponsorem 'Fame MMA’ czy drużyn e-sportowych jak 'Eternal Fire’.
Keydrop swoją popularnością przebijał inne serwisy, także te hazardowe.

Keydrop popularnością przebija bukmacherów /Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Platforma, posiadająca ponad 12 milinów użytkowników nie jest objęta żadnymi regulacjami. Wystarczy tylko podpiąć konto na Steam na swoim telefonie czy komputerze. W przeciwieństwie do procesów prowadzonych u licencjonowanych podmiotów jak bukmacherzy Superbet czy Lvbet, w Keydrop proces weryfikacji wieku graczy w ogóle nie istnieje.

Po założeniu konta trzeba oczywiście wpłacić pieniądze, co można zrobić na wszelkie sposoby, np. Paysafe Card czy Przelewy24 które jak dziwi się autor, pomimo wpisania Key Drop do Rejestru Ministerstwa Finansów dalej współpracuje z tą platformą.

Krzysztof Freliszka z kancelarii FGGK, specjalizującej się w sprawach karno-skarbowych zauważa, iż:

„(…) Biorąc pod uwagę, że Keydrop został uznany przez KAS jako platformę oferującą nielegalny hazard no to powiązania z takim podmiotem mogą być wątpliwe prawnie. Można by teoretycznie uznać takie działania za pomocnictwo(..)”

Przelewy24 przez ponad miesiąc czasu nie odpowiedziały na e-mail od autora materiału.

Anomalie, czyli jak działa KedyDrop

W dalszej kolejności autor ukazuje kolejne „anomalie” Keydropa. Tłumaczy co można zrobić gdy już dokona się płatności i uzupełni konto w serwisie.

„Masz całą gamę opcji przepier… swoich pieniędzy”

Należą do nich otwieranie skrzynek, upgrade skinów czy bitwy między użytkownikami, w których zwycięzca zgrania całą pulę.

Strona jest w cukierkowym klimacie, który ma przyciągnąć najmłodszych. Skrzynki są sygnowane znanymi Youtuberami czy też bohaterami jak Spiderman od Marvel, i innymi przedmiotami z gier od Rockstar Games czy Ubisoft.

Mechanizm otwierania skrzynek przypomina ten z klasycznych automatów hazardowych (slot games) / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Samo otwarcie skrzynki jest skonstruowane w sposób podobny do mechanizmu znanego z bębnowych automatów. Skiny się kręcą i otrzymujemy ten na którym wskaźnik się zatrzymał. To jednak tylko teoria, gdyż algorytm oparty jest jednak na pojedynczej liczbie, więc w momencie kliknięcia losowania serwer strony już wie jaką nagrodę otrzymasz. Dzięki temu rozwiązaniu jednak trzyma gracza w złudzeniu, iż byli blisko wygranej. Stawki za otwarcie skrzynek wahają się od 1 złotówki do 3 tysięcy złotych. Wszystko to bez żadnej kontroli ochrony gracza. Na stronie brakuje nie tylko zakładki odpowiedzialna gra,  lecz możliwości ustawienia limitów czy samowykluczenia się!

Ale jak zauważa Konopskyy:

„Czego się spodziewać po stronie która ufa swoim użytkownikom na słowo, że ma się 18 lat.”

Gwarancje uczciwości ma zapewniać algorytm 'Provably Fair’ co do którego jednak autor nie ma zaufania. Jego wątpliwości budzi przede wszystkim forma prawna całej platformy.

Jak się okazuje brakuje spółki na którą Keydrop jest zarejestrowany.

„Powiedzmy sobie to jasno. Keydrop to fikcja.

Firma, która płaci miesięcznie miliony swoim streamerom nie ma nawet wojego biura ani nikt nie zna jej założycieli czy pracowników. Jest to po prostu firma krzak. ” – kontyynuuje.

Autor wypomina, iż firma posługiwała się „najróżniejszymi fejkowymi” adresami czy danymi. W zależności od serwisu firma podawała różne dane, posługując się adresami w Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy też na Cyprze oraz nawet w Gruzji. W najlepszym wypadku były to tzw. „wirtualne biura” . Takie coś utrudnia organom Państwowym identyfikacje kto stoi za takim podmiotem.

(…)Zarejestrowanie firmy w innym kraju, a szczególnie takim jak Malta, Cypr czy w ogóle poza Unia Europejska jak Gruzja znakomicie utrudnia polskim organom identyfikację kto w rzeczywistości za tym podmiotem się kryje.(…) ” – zauważył Krzysztof Friszka.

Zwraca także uwagę na korzystniejsze zasady podatkowe w tych krajach.

Modus operandi platformy KeyDrop

Lektura regulaminu zaskakuje. Zawiera nie tylko kilka odważnych zapisów, ale jeszcze bardziej razi w niej brak najważniejszych informacji. Brakuje m.in. Jurysdykcji, odpowiedzialność, brak szczegółów dotyczących procedur weryfikacji, supportu, korespondencji prawnej i wielu innych informacji które powinny się znaleźć.

W Regulaminie znajduje się zapis, iż wszystkie waluty na ich stronie jak złoty, dolar, euro czy ruble to nie są realne waluty tylko oznaczenia voucherów, które mogą być wymieniane na różne usługi na stronie.

Keydrop nie gwarantuje, że informacje zawarte na ich stronie są kompletne, prawdziwe, dokładne i że nie wprowadzają w błąd a użytkownik strony zgadza się na korzystanie z witryny internetowej wg własnego uznania, własnej woli i na własne ryzyko! Cała odpowiedzialność według Key Drop spoczywa na graczu, który korzystając z jej usług bierze ją na siebie.

Regulamin według autora jest zmieniany często, bez żadnej historii wprowadzanych zmian. Keydrop nie informuje o zmianach użytkowników, gdyż gracze logują się przecież przez platformę 'Steam’, która nie daje im e-maila użytkowników.

Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Najbardziej ciekawie robi się w momencie gdy okazuje się, że Keydrop nie posiada 'skinów’ które oferuje na swojej stronie. W wielu miejscach na swojej stronie deklarują, że mogą nie posiadać 'skinów’ które się wygrywa.

W takiej sytuacji gracz ma dwie opcje. Albo wymienić je na inne, albo sprzedać i spróbować szczęścia otwierając inną skrzynkę. W rzeczywistości gra się o wygranie „pseudo skinów” czy też „skinów widmo” których nie ma, które istnieją jedynie na ich stronie, w ich systemie, a nie mają one bezpośredniego pokrycia na platformie 'Steam’.

W rzeczywistości skiny wygrane na platformie Keydrop nie posiadają odzwierciedlenia na platformie Steam / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Wprowadza to użytkowników w błąd, dając im złudzenie iż wygrywają rzeczywiste przedmioty gdy w rzeczywistości są to obrazki na platformie KeyDrop.

Nawet jeśli uda się wygrać rzadkiego 'skina’ na Keydropie to platforma może odmówić wypłaty ze względu na proces weryfikacji i można go wymienić na kilka innych albo sprzedać i grać dalej, co zwiększa tylko prawdopodobieństwo końcowego przegrania swoich środków.

Przed wysłaniem 'skinów’ platforma nagle wymaga jednak potwierdzenia tożsamości, wysłania skanu dowodu osobistego. W przypadku osób niepełnoletnich oznacza to automatyczną blokadę konta i utratę 'skinów’. Weryfikacja następuje jednak jedynie w przypadku chęci wypłaty bardziej rzadkich 'skinów’.

Skiny = skórki, obydwa słowa weszły do języka „branżowego”.

Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Konopskyy zauważa także, iż cała procedura weryfikacji tożsamości użytkownika bez żadnych licencji jest absolutnie nielegalna.

„Do tego dochodzi też kwestia prywatności i tego, że jakaś firma postawiona na ukraińskim serwerze, zarejestrowana w wirtualnym biurze na Cyprze ma nagle przetwarzać setki tysięcy dowodów tożsamości”. – oświadcza Konopskyy.

Mimo tego 12,5 miliona osób, w tym większość z Polski, przez okres siedmiu lat zaufało tej platformie.

Nie wiem jak to jest kur… możliwe że przez siedem lat taki pseudo hazardowy potworek rósł tuż pod nosem polskiego systemu prawnego, przetaczał przez siebie grube miliony złotych w 'skinach’, wypłacał miliony influenserom, operatorom płatności, programistom i całej masie innych podmiotów i nikt przez ten cały czas nie powiedział sprawdzam.” – stwierdził Konopskyy

Platformy typu Key Drop długo funkcjonowały w polskim systemie prawnym / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Pomimo regulacji w Polsce, w tym ustawy hazardowej z 2009 roku, mamy do czynienia z nieuregulowanym hazardem na niespotykaną do tej pory skalę, nad którym nie ma żadnej kontroli.

Miliardowe obroty KeyDrop

Keydrop sam chwali się statystykami, które mówią iż na jego stronie otwarto/otworzono do tej pory ponad 382 mln skrzynek, których cena za jedną waha się od 1.15 pln do trzech tysięcy złotych (0.26 EUR to 690 EUR). To pozwala wstępnie oszacować skalę przepływów pieniężnych na tej platformie.

Konopskyy w oszacowaniu tej skali bierze pod uwagę także informacje podawane przez samą platformę na głównej stronie. Są tam wyświetlane wszystkie wygrane w czasie rzeczywistym, podlinkowane do profili gdzie widać wszystkie dropy danego gracza. Dzięki napisanemu na zlecenie botowi udało się zebrać dużą ilość danych z profili ponad 25000 graczy.

Łącznie zebrano z nich ponad 17 milionów akcji, do których zalicza się zwykłe otwieranie skrzynek, bitwa o skrzynkę -’Case battle’ czy 'Upgrader’.

Ile KeyDrop mógł zarobić na samym otwieraniu skrzynek?

W badaniu podsumowano dane dotyczące otwarć różnych 199 skrzynek dostępnych na Keydropie, które łącznie kosztowały graczy 30 mln złotych(6.9 mln EUR). Skalując te dane z próbki do całkowitej liczby otwartych skrzynek obrót szacowany jest na 7,652 mld PLN (1.759 mld EUR)!

Konopskyy w swojej analizie wziął pod uwagę 199 najpopularniejszych skrzynek i wyskalował dane / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Natomiast wartość wygranych równie wzięta z próbki i wyskalowana do wszystkich otwartych skrzynek wynosi 6,736 mld zł (1.548 mld EUR) , co daje szacowany zysk Keydrop na poziomie ponad 916 milionów złotych (210 mln EUR)! A to przecież tylko jeden z trybów jakie oferuje platforma!

’Case Battle’, czyli kolejne profity dla KeyDrop

Tryb ten to otwieranie skrzynek przez kilka osób na raz, i zgarnięcie całej puli wygranych przez tego kto miał najlepszy 'drop’. Teoretycznie tamtejszy obrót wlicza się do obrotu skrzynek, lecz nie należy zapominać że wielu graczy w 'Case Battle’ gra z botami podstawionymi przez stronę. Jeśli taki bot wygra to Keydrop inkasuje cały zysk. Zakładając, że boty biorą udział tylko w 20% bitew i wygrywają 37% z nich daje około 5% obrotów z całego 'Case Battle’ co daje około 330 milionów złotych (76 mln EUR). W drugim, nieco mniej optymistycznym wariancie, gdy boty znajdziemy w 50% bitew wtedy wychodzi nawet wartość miliarda złotych(230 mln EUR).

’Upgrader’, czyli kolejne miliardy obrotu

Na platformie dostępny jest jeszcze 'Upgrader’. Na podstawie dużej próbki ponad miliona 'Upgraderów’ otrzymano jego średnią wartość na poziomie 47,91 PLN (11 EUE). Takich 'Uprgaderów’, wg danych którymi chwali się na swojej stronie sam Keydrop, było ponad 140 milionów, co daje nam obrót w wysokości 6,707 mld złotych (1.542 mld EUR)! Od każdego 'Upgradera’ platforma Keydrop bierze 10% prowizji, co daje jej szacowany zysk rzędu 670 milionów złotych (154 mln EUR)!

Ponad 1,5 mld złotych – nawet na tyle, bez „Case Battle’ szacowany jest zysk platformy Keydrop przez Konopskyego / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Według tych szacunków platforma mogła zarobić nawet ponad 1,5 miliarda złotych i to bez 'Case Battle’ które mogły jej przynieść kolejne setki milionów złotych. I nawet jeśli byłoby to mniej to jak stwierdza Konopskyy:

Jest to conajmniej lekko niepokojące, że takiej skali hazard może sobie latami kwitnąć bez żadnej kontroli. Skala tego procederu w połączeniu z brakiem regulacji ze strony Rządu czy kuźwa weryfikacji wieku grających tworzy nam cholernie niebezpieczną sytuację, w której dosłownie miliardy złotych w skinach były latami „mielone” na stronie bez żadnej zewnętrznej gwarancji uczciwości.

Konopskyy w dalszej części wypowiedzi zwraca uwagę na brak gwarancji uczciwości całego procesu, gdyż nie ma dostępu do kodów strony, nie ma dostępu do algorytmów i nikt, żaden urząd czy audyt nie ma wglądu jak działa cały sytem.

Powszechna promocja Keydrop

Keydrop pojawił się nie tylko na streamach, lecz także na różnych eventach. Internet był zalany treściami promującymi keydropa. Tylko jeden twórca Isamu, po tym jak usunął materiały związane z Keydropem stracił prawie 48 milionów wyświetleń!

Filmy z Keydropa można było zobaczyć u innych infliuenserów takich jak Bungee, Nolifa , Jawora, Zebo, Zonego, Multiego i wielu innych. Z top 50 polskiego Twitcha aż 33 promowało Key Dropa a 9 kolejnych bliźniaczo podobne platformy jak HellCase, G4 Skins czy CS Fail.

Keydrop był także sponsorem największych federacji freakowych mma jak 'High League’ czy 'Fame MMA’, których grupa docelowa pokrywała się z internetowym ruchem platform. Podczas gal czy programów serwis był promowany spotami czy logotypami na ściankach.

Promocja Keydrop odbywała się także na galach Fame MMA czy High League / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Ponad 85% najpopularniejszych streamerów w Polsce promowało Keydrop lub inne bliźniacze platformy. I pomimo wszystkich czerwonych flag, które się pojawiły przez te wszystkie lata, ze względu na duże korzyści, sprawę zamiatano pod dywan.

Dzieci i młodzież „targetem”, czyli twardy hazard zawoalowany w niewinną rozrywkę

Niestety, ale główną grupą docelową były dzieci i nastolatkowie, którzy chłoną jak gąbka wszystkie patologiczne wzorce związane z hazardem, podstawiane im przez swoich internetowych idoli.”

Schemat promocji tej platformy był prosty i oparty właśnie o wykorzystanie autorytetów influenserów, którzy grali sobie na tej stronie i pokazywali przy tym jaka to jest dobra zabawa.

Powszechność transmisji z tej platformy, gdzie wszyscy streamerzy pokazywali jak dobrze się bawią, oraz wszechobecność reklam sprawiła, że ten rodzaj rozrywki został znormalizowany do tego stopnia, iż był traktowany jako legalna i niewinna rozrywka. Idole młodzieży wprowadzali swoich 'followersów’ w błąd, pokazując im w swoich transmisjach jak łatwo można się dzięki tej platformie wzbogacić. Streamerzy nie mieli żadnych hamulców i wykorzystywali do promocji takich filmików nawet innych popularnych idoli młodzieży jak: Friz, Blonsky czy Czuxx, oczywiście bez ich zgody.

Niektórzy posunęli się do tego stopnia, że otwarcie promowali promocje na Keydrop wobec dzieci np. na dzień dziecka!

Streamerzy nie mieli hamulców i celowali swoimi treściami w dzieci! / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Nie brakowało też filmików z instrukcją dla dzieci jak doładować konto w Keydrop, czyli np. jak dokonać wpłaty dzięki Paysafe Card, którą może nabyć niepełnoletnia osoba np. w sieci sklepów Żabka!

Twórcy oczywiście nie informowali też swoich odbiorców, że strona jest przeznaczona dla osób pełnoletnich. U większości z nich nie było informacji o ryzyku związanym z hazardem. Najbardziej jednak bulwersujące w całej sprawie promocji poprzez tych influenserów jest fakt, iż przez bardzo długi czas nie informowali oni swoich widzów, iż grają za wirtualne pieniądze, które doładowała im firma Keydrop, zaś cała rozgrywka i wszystkie związane z nią reakcje były niczym innym jak jednym wielkim teatrem, który miał wzbudzić w widzach emocje i zachęcić do grania.

To wszystko przełożyło się na ogromną popularność strony i wzmacniało jej zaufanie. Ciekawostką jest fakt, iż twórcy oprócz udawania, że grają za prawdziwe pieniądze, mieli mieć podkręcone szanse na wylosowanie lepszych przedmiotów, co miało pokazywać iż w ostatecznym rozrachunku wychodzą na plus. Jeden z nich „Diables’ przez 20 minut „wykręcił” na skrzynkach z 15 tysięcy złotych ponad milion!! Takich milionowych „wygranych” było więcej. Oczywiście, wszystko na niby, gdyż wygranych tych nie można było wypłacić. Mimo to teatrzyk trwał w najlepsze, a młodzi widzowie byli systematycznie wprowadzani w błąd i mamieni darmowymi skinami i możliwością łatwej wygranej.

Ogromne zarobki Influenserów

Kwoty jakie Keydrop oferował za współpracę ze stremerami były często kilkukrotnie większe niż rynkowe stawki. Kilku influenserów pochwaliło się tym jakiego rzędu były to kwoty.

„Miesięcznie dostawałam 20 tysięcy złotych za to, żeby sobie 5 razy w miesiącu poklikać na stronie. Chore pieniądze” – oświadczyła streamerka 'Kasix”.

Inne kwoty jakie podawali streamerzy były jeszcze większe. Bardziej popularni stremerzy, mający po 2-3 tysiące oglądających swoje transmisje zarabiali nawet po 50 tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko to było oparte o program afiliacyjny i śledzenie ruchu poprzez kody czy linki referencyjne, które dawały twórcom informacje o tym, ile ich widzowie tracą pieniędzy poprzez grę na stronie.

Gdy influenserów reklamujących tą platformę „łapano za rękę” to wtedy bronili się pokazując swoje przegrane. To jednak żadne usprawiedliwienie, a sama przegrana dla młodych widzów była tożsama z ich doświadczeniami. Stosunek wygranych do przegranych na filmach  promocyjnych był zachęcający a widzowie widzieli, iż w ostatecznym rachunku twórca był na plusie, co zachęcało ich do grania.

Do tego przez długi czas, pomimo wątpliwości z wielu stron, Keydrop był postrzegany jako legalny, gdyż strona cały czas działała pomimo pojawiających się coraz częściej informacji o tym, iż jest to oczywisty hazard. Rząd nie reagował.

To tylko Lootboxy

Strony tego typu sobie kwitły, pomimo pojawiających się także medialnych doniesień, że to „oczywisty hazard. Można było odnieść wrażenie, że tego typu wirtualnych przedmiotów prawo czy ustawy nie obejmują. Wszystko zmieniła jednak decyzja o wpisaniu Keydrop do ;Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą’. Szkoda, że tak późno. Niestety wpis do Rejestru nie przekonał Keydrop do zakończenia działalności w Polsce. Ba, firma wydała nawet oświadczenie, w którym wyraziła swoje „zszokowanie tą decyzją i całkowicie nie zgadzała się z jej uzasadnieniem.” (sic!).

Do Rejestru trafiają kolejne url związane z Key Drop a mimo to niektórzy influenserzy dalej promują tą platformę, czerpiąc dzięki niej finansowe korzyści.

Marka Betclic promuje się w świecie młodzieżowych influenserów / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

’Influenserzy’ jak się okazuje, za pieniądze wypromują wszystko, nawet hazard nieletnim. Nie chcą jednak brać za to odpowiedzialności i w pokrętny sposób próbują ją (odpowiedzialność) z siebie zrzucić.

„Nie chce was nakłaniać do otwierania tych skrzynek. Na pewno nie tracicie tego jako sposób na fajne skiny. Natomiast wiem jedno jest to lepszy sposób niż normalne openingi bo..” – tłumaczy jeden z influenserów (czy rozumiecie coś z tego?! bo my nie! – przyp. red E-PLAY)

I chociaż prawdą jest, że hazard jest indywidualnym wyborem, to jednak na indywidualny wybór można wpływać. Influenserzy wpływają na swoich obserwujących. Nie można zatem powiedzieć że to jest tylko indywidualny wybór, bo za ten wpływ są oni wynagradzani.

Serwisy jak Keydrop, dzielą się zyskami z użytkowników, którzy dali się im przekonać do skorzystania z usług platformy.

Od Redakcji: Klasyczna afiliacja, często oparta o model „revenue share”, czyli dzielenia się zyskami z poleconych klientów. Standardowo brutto jest to od 25% do 40% a nawet 50% lub więcej w pierwszych miesiącach współpracy. Realnie jest to jednak dużo mniej, nawet tylko 16% po odjęciu wszystkich kosztów, także ukrytych tzw. admin fees.

Powszechne jest stosowanie także modelu CPA – Cost per Acquisition, i ten może sięgać, w przypadku kasyn online, nawet kilkuset euro za gracza.

Jesteś współodpowiedzialny za utratę ich środków i wciąganie nieletnich w nielegalny hazard. Ale można też powiedzieć wprost że to co uprawiają ci influenserzy to jest po prostu forma scamu. – mówi wprost Konopskyy

Konopskyy stawia tezę, że niczym to nie różni się od podobnego schematu gdy pan ze schreenshota poniżej wrzucał w opłaconych 'stories’ 'fejkowe’ wygrane kupony na zakładach bukmacherskich.

Kolejny z influenserów 'Szeliga’ „za 8 relacji 10 koła na Revoluta” wrzucał na stories „fejkowe” wygrane kupony na zakładach bukmacherskich. / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

W przypadku Keydropa i podobnych stronek wielu idoli młodego pokolenia pokazuje udawaną wygraną po to żeby widz wydał swoje prawdziwe pieniądze i łudził się na podobne, statystycznie nieosiągalne szczęście.”

Proceder trwa cały czas. Jednym z influenserów jest Bungee. Używa on kodów promocyjnych pozwalających na przypisanie poleconych widzów do swojego konta partnerskiego. Na platformie Discord urządza on streamy typu „give away” na których rozdaje on skórki, wciągając w ten sposób kolejnych użytkowników na platformy typu Keydrop.

Influenser o ksywie „Bungee” używa platformy Discord do promocji platformy ze 'skórkami’ / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Inny z kolei o ksywie 'Bandura’ także pokazuje udawaną wygraną i skrajne emocje.

(…)I tak to się robi kurwa! Kurwa wchodzisz w to kurwa jak kurwa czołg, wiesz o co chodzi’ – wrzeszczał na streamie influencer o ksywie 'Bandura’

Warto zwrócić uwagę na znajdujący za jego plecami, w tle magazyn Forbes. Być może miało to uwiarygodnić proceder 'Bandury’ jako człowieka sukcesu. Skąd my to znamy?

Bandura okazujący skrajne emocje by przekonać swoich widzów do skorzystania z oferty platform ze „skórkami” / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Do czołowych streamerów którzy dalej uprawiają ten proceder i promują ten „cukierkowy hazard” należą także Mr Kuniold, Tuszol, MRGH., Dzinold.

Influenserów łączy agencja Storm Media

W przeszłości do promotorów Keydropp należał także sam autor materiału Konopskyy, który podobnie jak inni współpracował z agencją Storm Media. To ona „odpowiadała za promocję Keydrop na wyłączność na Polskę” jak twierdzi Konopskyy.

Maciej Tylko, influencer o ksywie Konpskyy, autor dokumentu o Key Drop także w przeszłości promował tą platformę / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Agencja ta przez cały czas współpracy przekonywała Macieja Tylko, bo tak nazywa się Konopskyy, że Keydrop jest legalny. Podobnie było w przypadku innych influenserów, którzy pomimo wątpliwości co do prawnego statusu tej działalności kontynuowali współpracę, tłumacząc to sobie m.in. brakiem reakcji ze strony Rządu czy Krajowej Administracji Skarbowej.

Wśród innych infuenserów współpracujących z agencją Storm Media i promujących platformę CSGO-SKINS czy G4Skins byli m.in. Adiksoon, Majszi, Nester, PEVOR, Vaxes, Japczan, SNAX, NOLIF, Zony, DMG, Szeliga, Aspen, Smarte, Starmii, Natural, Smaczny, Remsua, Budyń, IsAmU, exhie, Thorek, MrDzinold, nitroMonster, Taku, Graczol, Ciastko, Mateo, Angelkaes, Takefun i wielu innych.

Można było odnieść wrażenie, ze ten cały „skrzynkowy” biznes jest legalny. W całej tej sytuacji zorientował się jednak w końcu także Konopskyy który zaczął ostrzegać swoich widzów przed tymi platformami. Po wpisaniu CS FAIL a później Keydrop do Rejestru Ministerstwa Finansów jednak nikt nie mógł mieć już watpliwości prawnej co do ich statusu prawnego.

Obecnie trwa postępowanie w tej sprawie i wielu twórców jest przesłuchiwanych przez Krajową Administrację Skarbową.

Ze względu na publicznie dostępnie informacje Konopskyy nie widzi możliwości dalszej współpracy z agencją Storm Media.

Do dzisiaj Storm Media pośredniczy w skrzynkowych dealach” – twierdzi Konopskyy

„Nawet jeśli agencja była przekonana że Keydrop był legalny i wierzy w całą tą całą narracje o 'lootboxach’ no to wciąż i tak moralnie nie zwalnia to ich czy twórców z odpowiedzialności i namawiania często nieletnich na hazard w tej formie. Dwa w dalszym ciągu to oni byli odpowiedzialni za pozyskiwanie streamerów i promocje i udało im się pozyskać całą masę czołowych twórców z Polski.” – kontynuuje Konopskyy.

Z agencją Storm Media współpracowało kilkudziesięciu influenserów / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Łącznie według ustaleń autora streamerzy współpracujący z agencją 'Storm Media’ uzyskali aż  296 000 000 wyświetleń.

(…) I finalnie każdy kto to promował i reklamował na większa skalę będzie musiał prawdopodobnie ponieść konsekwencje, zarówno federacje freak fightowe, agencja i przede wszystkim sprzedajni twórcy którzy byli fundamentem tego imperium”. -oświadczył w nagraniu Konopskyy.

Wpływ na dzieci, czyli jak wychować uzależnionego od hazardu konsumenta

W dalszej części materiału Konopskyy zwraca uwagę na problem jaki takie strony tworzą w środowisku dzieci czy nastolatków. Mając 14 lat Konopskyy sam grywał na takich stronach jak CSGOUrban, CSGODouble czy CSGOWild wierząc w to, że można na nich faktycznie coś wygrać. Dopiero w późniejszych latach, także dzięki informacjom otrzymanym na maila, zrozumiał schemat działania takich serwisów i nie tylko zaprzestał ich promocji, lecz zaczął również ostrzegać przed nimi swoich widzów.

Z rozmów przeprowadzonych przez Konopskyego z młodzieżą wynika, iż grali oni na tych platformach mając 13-15 lat, za namową Youtuberów, czy też reklamom na galach 'Fame MMA’, a nawet według jednego z rozmówców za namową kanału YouTube @PlanetaFaktów, który obecnie posiada aż 2,7 mln subskrybentów!

Z rozmowy wynika, że każdy z nich przegrał co najmniej kilkaset złotych. W rzeczywistości okazywało się, że nie każdy kontrolował to ile wydawał na te skrzynki, regularnie „otwierając skrzynki” m.in. dzięki pieniądzom otrzymywanych od rodziny z okazji uroczystości rodzinnych. Ci którzy przegrali najwięcej nie chcieli podzielić się swoimi doświadczeniami.

Spanikowani inflenserzy usuwają treści

20 listopada ubiegłego roku KeyDrop wpadł do 'Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą’. prowadzonego przez Ministerstwo Finansów (MF). Z dnia na dzień spanikowani twórcy, którzy promowali Key Dropa, zaczęli usuwać treści z tym związane (materiały video, linki, banery).

Z YouTube zniknęły filmy mające setki milionów wyświetleń promujące Key Drop / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Podczas researchu do tego materiału Konospkyy zebrał dane od ponad 40 twórców na YouTube, z których kanałów zniknęło 297 milionów wyświetleń! Warto podkreślić, że takich treści było więcej gdyż promowano je także na platformach Twitch oraz Kick! A to są przecież kolejne miliony godzin nagrań.

Prawo nie musi działać wstecz, bo cały czas były w nim odpowiednie zapisy

Wielu influenserów uważa, że nic im nie grozi za promowanie Keydropa, bo prawo nie działa wstecz. Jednak nie do końca tak to działa jak tłumaczy Krzysztof Freliszka, z kancelarii FGKK:

To nie jest związane tylko z kwestią tego czy KeyDrop był legalny czy nielegalny, bo generalnie w ogóle promocja, reklama hazardu w zdecydowanej większości jest nielegalna. A więc to czy była promocja Keydropa czy też innych operatorów gier hazardowych to na pewno ma znaczenie, ale nie jest to znaczenie podstawie. Jest przęstepstwo określone w kodeksie karno-skarbowym, nielegalne promocja i reklama hazardu jest zagrożona grzywną. Ta grzywna może być bardzo wysoka, nawet do kilka milionów złotych”.

Nie działa tu zatem zasada prawo działa wstecz, gdyż dotyczy ona zapisów w prawie, a te się przecież nie zmieniły. Cały czas były odpowiednie zapisy w prawie. Nieznajomość prawa nie zwalnia przecież od odpowiedzialności. A strony zostały zablokowane dopiero gdy Rząd po doniesieniach przyjrzał się całemu procederowi i zablokował je właśnie na mocy obowiązującego prawa. Reklamowanie tego było zatem cały czas i nadal jest nielegalne.

Szambo się wylewa, czyli twitterowe śledztwa

Po tym jak o trafieniu Keydropa do Rejestru MF zrobiło się głośno pojawiły się pierwsze twitterowe śledztwa. Użytkownik 'buczek’ @8ucz3k zrobił śledztwo i odkrył kto stał za tym nielegalnym hazardowym gigantem.

Spółka krzak założona na adres w Tbilisi, w Gruzji miała podany publicznie adres e-mail – [email protected]

Screenshoty z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshoty własne Archiwum E-PLAY.io

Na platformie do zleceń kreatywnych Behanence istnieje profil powiązany z tym e-mailem należący do Kamila L. który obserwuje tam wielu różnych twórców designów do treści hazardowych.

Twórcy obserwowani przez Kamila L na platformie Behanence, specjalizujący się w designie treści hazardowych / Screenshoty z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshoty własne Archiwum E-PLAY.io

Znaleziono też profil na Facebooku należący do Kamila L., gdzie w znajomych znajdowali się m.in. Szymon Kasprzyk 'Isamu’, Michał Baron 'Boxdel’ czy też właściciel Storm Media Konrad Kwaśniewski. Po ujawnieniu tej informacji zdjęcia Kamila zostały usunięte z Facebooka.

buczek’ @8ucz3k ujawnił też informacje jednego z twórców, że to właśnie z Kamilem L. „dogadywał” kiedyś współpracę. Z kolei brat Kamila L. w 2019 roku kontaktował się z samym Konopskyy’m, kiedy ten miał 16. lat by zareklamować Key Dropa!!

Brat Kamila L., Łukasz L. odezwał się do Konopskyy’yego w 2019 roku, gdy ten miał 16. lat / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Czy to Pan Kamil jest założycielem Keydropa? Na to pytanie muszą już odpowiedzieć służby – stwierdza Konopskyy

Zdecydowana większość twórców po tych wydarzeniach nabrała „wody w usta” i po usunięciu treści związanych ze stronami oferującymi skrzynki i skórki nie skomentowała i nie wytłumaczyła swoim widzom tego co się wydarzyło. Jednym z wyjątków był Multi, który swoim widzom zadeklarował że nawet jeśli strona zostałaby oczyszczona z zarzutów, to nie wróci do promowania tego typu serwisów.

Lista wstydu polskich influenserów

Niemniej jednak twórcy o podobnych poglądach są w mniejszości a cała reszta dalej promuje bliźniacze serwisy.

Należą do nich: ISaMu, Szeliga, Aspen, Natural, Smaczny, Angelkacs, grendy, MRGH., czesioinvi, NEEX, xntentacion, Japczan, POPO, lukisteve, Navvvia, vysotzky, mlodziutki, Ewron, angela35, Xayoo, Zawadiaka Dejavi (?), MokrySuchar, szymool, Gluhammer, Kubon, bjushee, WRON3K, nitroMonster, MrDzinold, b4ndura, IsAmU, Taku, Remsua, Seb4, NOLIF, Kifi, Franio, ZEBO, Graczol, Mateo, Pisicela, Zony, Ciastko, Adiksoon, DMG, Gucio, Takefun, VAXES, SNAX, Pokój Wytrzeźwień, PEVOR, Medusa, PAGO, Tester, Starmii, Enigma, Puzonie, Mervo i Smarte.

Pięć powodów dla których Konopskyy zrobił ten film

Konopskyy uzasadnia swoją motywację stworzenia tego filmu pięcioma powodami, które kolejno wymienia:

Po pierwsze aby uświadomić młodych i nie tylko młodych że na hazardzie w dłuższej perspektywie zawsze się traci

Po drugie by uświadomić starszych, głównie rodziców, że powinni interesować się czy ich pociecha przypadkiem nie uczy się przez swojego idola że hazard to dobra zabawa, bo przecież łatwo zostać milionerem.

Po trzecie żeby pokazać, że ci sami influenserzy którzy tak ochoczo wpłacają pieniądze na domy dziecka czy schroniska, oczywiście w towarzystwie kamer, te same pieniądze często zarabiają z wciągania dzieciaków w nielegalny hazard.

Po czwarte żeby zwrócić uwagę Ustawodawcy na ogromną dziurę w polskim prawie, która pozwala na nieregulowany hazard pod płaszczykiem skinów i lootboxów. I to wśród nieletnich.

No i w końcu po piąte dlatego że ban Key Dropa gów… kur… zmienił!

Jak zauważył Konopskyy cały proceder dalej istnieje w internecie, a ban na domeny internetowy jest dziurawy. Młodzi gracze nadal mają dostęp do tych serwisów. Autor podkreśla po raz kolejny kluczową kwestię jaką są metody płatności pozwalające na korzystanie z usług oferowanych przez te serwisy. Wśród nich są najwięksi operatorzy płatności jak Przelewy24, Blik, Payblink czy najbardziej popularne w Polsce banki jak ING, mBank, PKO, Santander, Millenium, Credit Agricole, BGŻ BNP Paribas czy Alior Bank. Warto zwrócić także uwagę na PSP o nazwie Zen.com

Przelewy24 dopiero po ponad miesiącu od interwencji Konopskyyego i nagłośnieniu sprawy zablokowały transfery do tego serwisu.

Ze względu na stosowaną przez Polskę metodę blokowania lokalnych serwerów DNS walka z blokowaniem tych stron jest nieskuteczna. Takie blokady można łatwo obejść na kilka sposobów co tłumaczy ekspert Piotr Konieczny założyciel portalu niebezpiecznik.pl

Dodatkowo serwisy tworzą także dodatkowe aliasy adresów URL, które nie znalazły się jeszcze w Rejestrze MF co sprawia, że wszystko tworzy obraz walki z wiatrakami.

Niemniej jednak użytkownicy takich serwisów muszą mieć na uwadze to, że zgodnie z obowiązującym prawem mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

W social mediach dalej jest pełno reklam promujących takie platformy wśród polskich internautów.

Nieudolne czyszczenie szamba

Nie tylko influenserzy zaczęli usuwać ślady, lecz zaczął robić to sam serwis Keydrop. Jak zauważył Konopskyy, przeczyszczono profile influenserów którzy tam grali. Jako przykłady podaje profile takich twórców jak IsAmu Skincantor.com, grl, Xayoo, Bladii, Kacperrro Rietzerrro a sam nitroMonster – The Nitro Zyniak, właściwie (wg Wikipedia)Sergiusz Robert Górski który na ponad 44 tysiące skrzynek nic nie wygrał.

Na stronie Keydrop wyczyszczona została historia „wygranych” / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Na stronie głównej serwisu usunięto także dedykowane skrzynki dla polskich twórców. Jednak zrobiono to na tyle nieudolnie , iż bez problemu można te skrzynki znaleźć w wyszukiwarce na stronie w serwisie i do tej pory znajdują się one na serwerach Keydrop. To świadczy tylko o tym, iż serwis jest dalej nastawiony na polskich odbiorców.

Tu też powstaje pytanie dlaczego platformy social media jak Facebook czy Instagram dopuszczają takie reklamy, chociaż te są jawnie ustawione na polskich odbiorców przez co jawnie i świadomie łamią lokalne, polskie prawo.

Wielu twórców, przyzwyczajonch do dużych i łatwych zarobków, niedługo po 'banie’ na Keydropa zaczęło promować inne serwisy, głównie CSGO-Skins, Farmskins, GG Drop czy G4SKINS które w zasadzie są bliźniaczym odbiciem KeyDropa. Największą różnicą oprócz nazwy i kolorystyki jest adres zarejestrowanej spółki, w przypadku CSGOSkins tym razem na Gibraltarze.

Na swojej stronie CSGOSkins opublikował tzw. „klasyczny dupochron” jak stwierdza Konopskyy, który w teorii ma zrzucić z tego serwisu odpowiedzialność na Ministerstwo Finansów, które w 2019 roku wydało opinię, że skrzynki są legalne i nie naruszają polskiej Ustawy hazardowej.

Na stronie znajduje się link, który prowadzi do działu biznes 'Gazety Prawnej’, gdzie znajduje się artykuł w którym autor wspomina o tym, iż Ministerstwo Finansów wydało lakoniczną informację w tej sprawie.

„Resort finansów ma kolejny problem: hazard zakrada się do gier wideo” (DGP nr 44). Pytaliśmy wówczas, co na ich temat sądzi Ministerstwo Finansów. Resort jednak lakonicznie informował, że analizuje sprawę płatnych skrzynek. Teraz, w związku z zamieszaniem wokół nich w krajach Beneluksu, postanowiliśmy ponownie zapytać MF o to, czy udało się wypracować mu stanowisko. Jak nas poinformowano: analiza przepisów ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 165 ze zm.) pokazuje, że gry wykorzystujące w swej formule loot boksy nie wypełniają przesłanek żadnej z gier hazardowych, które są wskazane w zamkniętym katalogu ustawy (art. 2 ust. 1).

Firma zasłania się także ostatnią Interpelacją nr 4559 posła Dominika Jaśkowca, w sprawie przeciwdziałania zjawisku hazardu występującemu w grach komputerowym i tłumaczy się, że zjawisko skrzynek jest „cały czas badane” i że „obecnie nie są one uznawane za hazard, ale zauważa się trend łączenia ich z grami hazardowymi.”

Krzysztof Freliszka z Kancelarii FGGK mówi:

„Polska ustawa definiuje co jest hazardem, a lootboxy moim zdaniem w tą definicję się nie mieszczą, po prostu nie nadążamy.”

Zdecydowanie należałoby tą sprawę już dawno uregulować, gdyż nie dość że promują hazard wśród nieletnich to jak zauważa Konopskyy „nie ma z nich żadnego pożytku” gdyż firmy te podatki płacą (lub nie) w innych jurysdykcjach. Przypomina też, że dużą część użytkowników (estymowaną przez narzędzia SEO na ponad 45%) stanowią internauci z Polski.

Z kolei Krzysztof Freliszka przypomina, że Ustawa jest z roku 1997 kiedy problem Internetu jeszcze nie istniał i przepisy odnośnie miejsca popełnienia przestępstwa w polskiej ustawie nie są dostosowane do obecnych realiów. Założenie jest takie, że jak ktoś popełni zagranicą czyn, który w tamtym kraju nie stanowi przestępstwa, to nie powinien być w Polsce za to ścigany. Ale jest od tego szereg wyjątków. Jest też szereg przepisów i interpretacji czym jest miejsce popełnienia przestępstwa, gdzie nastąpił skutek przestępstwa, gdzie sprawca działał które także dają pole do działania, zarówno do uniknięcia odpowiedzialności dla sprawców i do obrony, lecz równocześnie dla polskich organów ścigania, do przypisywania im odpowiedzialności.

Jak zauważa Konopskyy te strony będą istnieć tak długo jak influenserzy będą je dalej promować, dlatego najlepiej potrzebna jest „systemowa zmiana”. 

Rynek nie znosi próżni, czyli Stake.com i jego platforma Kick

Jedną z najbardziej popularnych platform hazardowych jest krypto walutowe kasyno internetowe Stake.com, który po banie od Twitcha na hazard stworzył swoją platformę Kick.com i zaczął kontraktować popularnych streamerów. Najbardziej znaną personą która reklamuje Stake jest amerykański raper Drake.

Ale co jest w tym wszystkim jeszcze bardziej skur… to w teorii ci streamerzy grają za horrendalne pieniądze, wygrywają i przegrywają miliony dolarów na pojedynczych transmisjach, a wszystko jest owiane tymi szalonymi reakcjami. – stwierdza Konopskyy.

Dobry przykładem jest streamer o ksywie 'rosthein’, którego działalność budzi duże wątpliwości i pojawiają się głosy które mówią wprost, iż gra on za „fejkowe” pieniądze.

'rosthtein” to streamer grający na darmowych saldach na platformie Stake/ Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Takich streamerów promujących kasyna typu Stake, którzy w teorii obracają tam milionami a w rzeczywistości grają za wirtualne pieniądze jest więcej.

Ta banda sk… nie ryzykuje nawet jednym centem, ale uprawiają to całe aktorstwo aby zachęcić widzów do prawdziwych wpłat, a co za tym idzie prawdziwych strat – mówi wprost Konopskyy

Wszystko to o czym wspominaliśmy już wcześniej oparte jest o afiliację i streamerzy zarabiają z wpłat (lub przegranych) poleconych przez siebie graczy.

Milionowe zarobki influenserów

Merghani, czołowy streamer z Twitcha, wyjechał specjalnie na Maltę aby prowadzić stamtąd transmisję jak gra w kasynach internetowych i prowadzić aktywne działania promocyjne mające na celu rejestrację z jego kodem promocji. I chociaż streamer ten mówi po angielsku (z twardym wschodnioeuropejskim akcentem) to 90% jego widzów jest z Polski.

Do innych znanych streamerów promujących kasyna online należą Ewron, Natan Marcoń, Szymool czy Franio.

„Jesteś w potrzebie? Wykrzyknik vavada, wchodzisz na Storm Chasera, i ładujesz tutaj się. Jesteś w potrzebie, wykrzyknik vavda, rejestrujesz się z mojego linku, i tutej jest slot który cię uratuje ” – tak do gry zachęca streamer Szymool.

Polscy streamerzy dalej promują nielegalne w Polsce platformy hazardowe / Screenshoty z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshoty własne Archiwum E-PLAY.io

Streamerzy w trakcie swoich streamów od czasu do czasu informują o tym, iż nie kierują swojej oferty do polskich graczy, lecz śledztwo przeprowadzonego przez Konopskyy’ego dowodzi, że większość oglądających ma polskobrzmiące nazwy użytkowników. Jeszcze bardziej chętnie chwalą się oni swoim bogactwem i tym ile zarabiają. Do social media wrzucają oni zdjęcia z drogimi samochodami, które zmieniają częściej niż przysłowiowe rękawiczki, zaś zapytani o swoje zarobki odpowiadają wprost, że są to nawet setki tysięcy euro.

Ile zarobiłeś na Malcie? Zależy za którego 'deala'(deal- umowa przyp. red), nie? Za tego co teraz skończyłem to miałem lekko ponad 100 tysięcy euro. Za tego co teraz podpisałem, jest dużo, dużo więcej. Podpisałem na 20 streamów teraz, jest no ponad milion złotych” – chwali się Szymool.

Z kolei opisywany wcześniej streamer Merghani pochwalił się, że miesiąc po miesiącu zarobił ponad milion dwieście. Otwarte pozostaje pytanie w jakiej walucie.

Patologiczne zachowania infuenserów, czyli jeden wielki i haniebny teatrzyk

Konopskyy odnosi się w swoim przekazie także do moralności tych osób.

Panowie, zachowujecie się jak bezkręgowe kur…, potworzę bezkręgowe kur…!

Wiadomość ta jest skierowana przede wszystkim do Ewrona, Merghaniego, Remsua, Frania, Natana Marconia i Szymoola.

Ma on im za złe to, że najpierw normalizują KeyDropa, a potem „wciskają” nielegalne w Polsce kasyna online. Konopksyy liczy na to, że zostaną oni rozliczeni za swoje zasługi.

„A naprawdę jest z czego rozliczać, bo oprócz tego nie że ta banda chujk..promuje nielegalne kasyno, to jeszcze omamia swoich widzów tymi epickimi reakcjami na wygraną”  – podsumowuje ich działania Konopksyy.

Jeden z nich, przywoływany już kilkukrotnie Szymool, łączy pasję do streamingu hazardowej rozrywki z piciem alkoholu, z którym wydaje się mieć problem. To wszystko złożyło się dla niego na dość smutny obraz, w którym streamer ten ostatecznie przegrał duże sumy pieniędzy (przy stawkach 50 euro za spin!). W końcu na jednej za swoich transmisji zebrało mu się jednak na chwile szczerości, w trakcie których odkrył tajemnice swojej działalności.

Nim jednak to nastąpiło zachowuje się, jak to określa sam Konopskyy,:

jak ćp.n, dla którego nark…k staje się tak ważny, że aż sam zostaje dil…m, żeby mieć pieniądze na dalsze ćpa..e, i wciąga w nie wszystkich znajomych którzy się jeszcze od niego nie odwrócili.”  (Konoposkyy o Szymool’u – przyp. red.)

Sam Szymool zaś, no owym nagraniu, w taki sposób zachęca swoich widzów do gry:

„Przekonałem się na samym sobie, że można tutaj wygrać bardzo dużo, dlatego zapraszam cię, jeżeli masz długi, musisz oddać pieniądze babci, zarejestruj się na vovadzie z kodem Szymool, i wygrasz na pewno dużo więcej. Nie wiesz co zrobić, masz w ch..j długów, oddaj telefon do lombardu, i wpłać pieniądze na vovadę z kodem Szymool.”

O rety!

Pozostałych kasynowych streamerów Konopskyy podsumowuje krótko:

„Panowie. Jesteście większymi szumowinami niż myślałem.”

Bierze on tutaj pod uwagę to co powiedział w przypływie szczerości, w trakcie swojej transmisji, Szymool na temat Merghaniego i innych polskich streamerów. Według niego grają oni „za fejkowe pieniądze” a wszystkie ich zachowania, pełne skrajnych emocji są zwyczajnie udawane.

„Influenserzy udają po prostu wszystko. Dlaczego?! Dlaczego k…a!  Ja tego nie rozumiem. Dlaczego ktoś gra za fejkowe pieniądze i cieszy się tak jakby cokolwiek wygrał?!” – oświadczył na streamie Szymool.

Dodatkowo Szymool ostrzega swoich widzów przed kasynem internetowym 500 Casino, przez które jak przyznał został „oszukany”. Okazało się, że przy okazji próby wypłaty środków, nie udało mu się przejść procesu KYC, i firma ostatecznie odmówiła mu ich wypłaty.

Agencja z Warszawy pomaga nawiązać umowy z hazardowymi serwisami

Skruszony Szymool ujawnia też to, kto pomógł mu nawiązać te umowe kasynowe.

„To było wszystko przez igie.gg” – stwierdził krótko Szymool.

W agencji tej znajdują się inni znani influenserzy jak Ewroon, Merghani, Bandura czy Dzinold. Co ciekawe z agencją tą współpracuje także znany siatkarz Tomasz Fornal (ale od razu wyjaśniamy, że współpraca ta nie miała nic wspólnego z hazardem).

Szymool w swoim nagraniu wywołuje do tablicy także osobę z agencji igie.gg , która w przestrzeni internetowej przedstawia się jako 'Misiu Pajor’. Ma to być obywatel szwedzki, który najprawdopodobniej bezpośrednio kontaktował się z Szymoolem w sprawie współpracy. Szymool najprawdopodobniej nagrał i opublikował prywatne rozmowy w których negocjował warunki współpracy.

Jak wykazało internetowe śledztwo Konopskyyego, Misiu Pajor uczestniczył także w nawiązaniu współpracy pomiędzy innymi największym polskimi twórcami (Ewrron, Merghani) a kasynami np. Stake. Dochodzenie wykazało jednak, że igie.gg to w rzeczywistości zarejestrowana 17 czerwca 2024 polska spółka z o.o. o kapitale zakładowym 5000 zł., zarejestrowana w Warszawie, a jej założycielem jest Polak Mateusz Jarosz.

Dwoma pozostałymi udziałowcami od 23 września 2024 roku są także Rafał Zajączkowski oraz uwaga Jakub Rokicki, czyli sam Merghani.

Merghani (Jakub Rokicki), „czarny koń polskiego hazardu” jak określił go Konopskyy, jest głównym promotorem internetowego hazardu / Screenshot z filmu „Mafia hazardowa polskiego Internetu” by Konopskyy / Screenshot własny Archiwum E-PLAY.io

Według nas agencja ta może być tak zwanym 'super affiliantem’, czyli dostaje prowizję, np. 10% od zarobków od każdego przyprowadzonego przez siebie affilianta, w tym przypadku influensera.

Potrzebne systemowe rozwiązanie

Konopskky w swoim podsumowaniu dochodzi do trafnego wniosku, że w całej tej sytuacji przydałoby się systemowe rozwiązanie problemu, a nie blokowanie pojedynczych domen. Luka w prawie powinna być według niego, z czym się całkowicie zgadzamy, „na wczoraj załatana” i dlatego uważa, że my jako społeczeństwo powinniśmy wywrzeć presję na Rządzie, aby to jak najszybciej nastąpiło.

Wzrost świadomości społecznej w temacie hazardu

Ma też nadzieje, że dzięki jego filmowi nastąpi poprawa świadomości społecznej na temat tej „patologicznej” rozrywki i zachowań influenserów. Zachęca swoich odbiorców do bojkotowania takich twórców, którzy promując takie platformy bogacą się na cudzej krzywdzie. Zwraca też uwagę, że to właśnie widzowie są ofiarami całej tej „rozrywki”.

„Nie pozwólcie na jawne jeb…e was na kasę, i protestujcie jak zobaczycie skrzynkowo hazardową reklamę u influensera” – ostrzega swoich widzów Konopksyy.

Aby taki dziki hazard w internecie wreszcie się ostatecznie skończył potrzebna jest dezaprobata internautów, którzy w końcowym rozrachunku ponoszą jego koszty.

Konopskyy chce też aby wszyscy influenserzy potraktowali jego film jako materiał edukacyjny. Teraz jak zauważa nie ma już wymówek, iż są to „legalne lootboxy”.

„Teraz nie macie już wątpliwości. Reklamując wszelkie tego typu strony plujecie na swoich widzów.” – Konopskyy w bezpośredni sposób podsumowuje zachowanie infuenserów.

Prace nad filmem trwały przez ostatni rok. Jego twórca przez ten okres obejrzał setki godzin materiałów i jak zauważa nie dotarł pewnie do ułamka wszystkich „skurwysy….ch praktyk w tej branży”.  Materiały które udało mu się zdobyć w trakcie pracy nad filmem przekazał do Urzędu Skarbowego, który już wcześniej prowadził śledztwo w tej sprawie. Materiały te powinny też pozwolić otworzyć kilka nowych postępowań.

Tak czy siak, mam wrażenie, że zrobiłem wszystko co w mojej mocy żeby ten problem nagłośnić. Moja rola w tej sprawie się skończyła. Teraz pora na zdecydowane działania rządzących. Dziękuje za uwagę. – kończy film Konopskyy.

Komentarz Redakcji

Brawo Mikołaj! Czapki z głów. Chapeau bas! Gratulujemy świetnego materiału. Rewelacyjne dziennikarstwo śledcze. A prawie 3 miliony wyświetleń w ciągu 48 godzin od publikacji filmu mówi samo za siebie. Mamy nadzieje, że dzięki temu świadomość społeczna w tym temacie zwiększy się na tyle, iż wszystkie te strony ze „skórkami” i skrzynkami staną się melodią przeszłości. Mamy też nadzieje, że sprawiedliwość społeczna zostanie dochowana i ludzie którzy ten proceder uprawiali zostaną za niego odpowiednio rozliczeni.

(MTS)


Lista twórców reklamujących KeyDrop, skrzynki, formularz do zgłaszania nowych online tutaj

Szczegóły estymacji zarobków KeyDrop tutaj

Ostatnia aktualizacja: 14:13 Wtorek, 29.10.2024

00:00 – Intro 02:50 – Chodzi o zjawisko, a nie pojedyncze strony 04:14 – Jak działa hazard 07:54 – Historia e-hazardu 16:15 – Pierwsze polskie krypto-reklamy pseudohazardu 18:11 – KEYDROP | Jak powstało hazardowe imperium 19:30 – Jak trudno jest zagrać na KeyDrop 20:43 – Jak wpłacić środki? 23:00 – Jak wyglądała gra na KeyDrop 25:08 – Czy możesz zaufać stronom typu KeyDrop? 25:54 – Siedziba widmo 27:52 – Pokrętny regulamin(y) KeyDropa 32:10 – Omijanie regulacji hazardowych 33:58 – Estymacja miliardowych zarobków KeyDropa 38:04 – Jak wygląda MILIARD złotych 40:10 – Skala promowania, idealna grupa docelowa 43:39 – Atrakcyjna promocja 45:33 – KidDrop | Przykłady promocji dla najmłodszych 46:21 – Gra za FAKE SALDO 47:27 – Podkręcony drop twórców 53:13 – Ile influencerzy zarabiali na promocji KeyDropa? 54:41 – Pokrętne tłumaczenia influencerów 57:22 – KEYDROP TO SCAM 59:04 – Typowy streamer reklamujący KD 1:01:11 – Stormmedia 1:05:11 – Wyznania nastolatków grających na KD 1:09:41 – BAN Keydropa 1:15:06 – BAN, ALE TYLKO NA PAPIERZE 1:23:15 – NASTĘPCY KEYDROPA (CSGO:SKINS, G4SKINS, HELLCASE) 1:29:06 – CZARNA LISTA skrzynkowych twórców 1:32:36 – KICK I KUPOWANIE STREAMERÓW 1:35:50 – Polscy streamerzy reklamujący NIELEGALNE KASYNA 1:51:16 – Kto w Polsce stoi za nielegalnymi kasynowymi współpracami? 1:53:21 – Czarny koń polskiego hazardu 1:55:29 – PODSUMOWANIE

Twórcy filmu:

Scenariusz: Mikołaj Tylko, Cezary Dominiak, S&B

Produkcja, montaż, reżyseria: Cezary Dominiak @CDX_Official

Operatorzy kamery: Cezary Dominiak @CDX_Official, Kacper Tomaszewski @Wyimaginowamny

VFX: Piotr Jagusiak @Piotrek_od_efektow

Ekspertyza IT: Piotr Konieczny z niebezpiecznik.pl

Obsługa prawna: Krzysztof Freliszka, Kancelaria FGGK

Ekspertyza psychologiczna: Joanna Hoffman

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL