Las Vegas na Służewcu
Hala wystawienniczo-sportowa, biurowiec i dwa hotele z częścią przeznaczoną na hazard to część inwestycji, które wraz z prywatnymi inwestorami chce budować na Służewcu Totalizator Sportowy.
Przyszedł moment, gdy Służewiec przestanie być czarną dziurą na mapie Warszawy – ogłosił w czwartek Wojciech Szpil, prezes Totalizatora Sportowego.Ta firma od pięciu lat dzierżawi blisko 150 hektarów wyścigów. Jej pracownicy roztaczali wizję inwestycji na terenach otaczających tor. W rejonie skrzyżowania ul. Modzelewskiego i al. Wyścigowej, na zachód od istniejącego stawu, miałyby stanąć dwu-trzygwiazdkowy hotel oraz aquapark. Po drugiej stronie stawu – spory biurowiec o powierzchni 20 tys. m kw. Pomiędzy torem wyścigowym a torem treningowym zaplanowano miejsce na pasaż handlowo-usługowy oraz hotel wyższej klasy, cztero- lub pięciogwiazdkowy. Obok miałaby stanąć wysoka na 28 metrów hala wystawienniczo-widowiskowo-sportowa. Obecna nieczynna kryta trybuna przy torze wyścigowym miałaby zostać rozbudowana o gmach, który pod trybunami dla widzów skrywałby biura i restauracje. W hotelach znalazłoby się miejsce na, jak określali to przedstawiciele Totalizatora, „szeroko rozumiany hazard”.
Inwestycja nawet za miliard
– Koszt tych inwestycji szacujemy na 400-500 mln zł, a może i miliard – mówił Grzegorz Sołtysiński, wiceprezes Totalizatora. I zaznaczał, że to nie Totalizator je wyłoży, lecz prywatny partner, którego wyłonić pomoże firma doradcza PwC. Proces jego wyboru ma potrwać rok, dwa lata. Przyznawał, że nie wiadomo, czy wszystkie przedstawione budynki będą mogły powstać, bo co najmniej 80 proc. wyścigów będzie musiało pozostać zielone – nakazuje to studium zagospodarowania miasta.
Innym problemem jest to, że wyścigi od 1989 r. są w rejestrze zabytków. W przeszłości konserwator zabytków stanowczo wetował np. plany budowy dużej hali.
– Nasze plany inwestycyjne nie kolidują z historycznym kształtem wyścigów, na przykład rozbudowa trybuny figurowała już w przedwojennych planach – zapewniał Konrad Komarczuk z Totalizatora.
Dzierżawa kończy się za 25 lat
Dołożenie na Służewcu biurowców, hoteli i hali widowiskowej znacznie zwiększyłoby ruch samochodowy. Dziś korek na skrzyżowaniu Puławskiej i Rzymowskiego spowodowałoby już kilkadziesiąt aut próbujących zjechać w jednym czasie z Puławskiej na aleję stanowiącą jedyny dojazd na teren wyścigów. Konrad Komarczuk uspokaja, że powstać ma drugi wjazd od strony ul. Kłobuckiej.
Czy znajdą się chętni do wyłożenia milionów na inwestycje na Służewcu? Kłopotem może być to, że Totalizator ma grunty tylko w dzierżawie, która kończy się za 25 lat. To za krótko, żeby budowa hotelu czy hali sportowej zdążyła się zwrócić. Mocno wątpliwy jest ponadto sens lokowania takiej hali z dala od transportu publicznego. Od przystanków autobusowych na Puławskiej trzeba kawał iść, jeszcze dalej jest zajezdnia tramwajowa i stacja PKP Okęcie. – Już zgłaszały się do nas firmy zainteresowane współpracą – twierdzi jednak wiceprezes Sołtysiński. I zapewnia, że niektóre inwestycje na Służewcu Totalizator zrealizuje już teraz z własnych pieniędzy: w 2013 r. 35 mln zł ma pójść na remont trybuny VIP oraz nieczynnej drugiej trybuny, która ma być gotowa na przyjęcie widzów na początek przyszłorocznego sezonu. W planach jest także wytyczenie piaszczystej bieżni, na której mogłyby się ścigać np. kłusaki, co pozwoliłoby wydłużyć sezon gonitw.
warszawa.gazeta.pl