Mogą być problemy z nowymi przepisami o grach hazardowych

Okiem eksperta
Bartosz 31/03/2017

Ostatnia aktualizacja: 31 marca 2017

Stosowanie w praktyce ustawy o grach hazardowych może sprawić organizatorom loterii i konkursów spore problemy, ponieważ nie znajdziemy w niej chociażby definicji losowości, która jest głównym czynnikiem odróżniającym konkurs od loterii – mówi Cezary Żelaźnicki, partner zarządzający kancelarią PwC Legal.

Jak podkreśla ekspert, element losowości, czy przypadku, pojawiający się na którymkolwiek etapie konkursu, może być wystarczającym powodem do zakwalifikowania takiego przedsięwzięcia jako loterii, to zaś nakłada na organizatorów szereg dodatkowych, rygorystycznych wymogów.

Od 1 kwietnia br. wchodzi w życie znowelizowana ustawa o grach hazardowych. Jej zapisy nie dotyczą jedynie firm z branży hazardowej, ale także tych, które organizują loterie promocyjne, loterie audioteksowe i konkursy. Za nieprzestrzeganie przepisów ustawy grożą wysokie kary pieniężne, nie tylko dla samych spółek będących organizatorami loterii lub konkursów, ale także dla członków zarządów tych spółek – podkreślają eksperci PwC.

W myśl nowelizacji ustawy o grach hazardowych, która zacznie obowiązywać 1 kwietnia 2017 r. grami losowymi są gry, w tym urządzane przez internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. W konkursach natomiast, które nie podlegają przepisom ustawy, nagrody przyznawane są za wykonanie określonej czynność lub dzieła, a kryterium ich przyznania są wiedza, umiejętności lub najlepsze wykonanie określonego zadania przez uczestnika.

[numblock num=”” style=”3″]Stosowanie w praktyce ustawy o grach hazardowych może sprawić organizatorom loterii i konkursów spore problemy, ponieważ nie znajdziemy w niej chociażby definicji losowości, która jest głównym czynnikiem odróżniającym konkurs od loterii. Element losowości, czy przypadku, pojawiający się na którymkolwiek etapie konkursu, może być wystarczającym powodem do zakwalifikowania takiego przedsięwzięcia jako loterii, to zaś nakłada na organizatorów szereg dodatkowych, rygorystycznych wymogów – mówi Cezary Żelaźnicki, partner zarządzający kancelarią PwC Legal.[/numblock]

Organizacja konkursu jest regulowana przepisami kodeksu cywilnego, a sam konkurs oparty jest na konstrukcji przyrzeczenia publicznego. Z praktycznego punktu widzenia konieczne jest przygotowanie regulaminu konkursu precyzyjnie określającego zasady jego przeprowadzenia, natomiast brak jest innych szczególnych obowiązków prawnych związanych z organizacją konkursu, w tym nie jest konieczne uzyskanie dodatkowego zezwolenia.

Organizacja loterii promocyjnych i audiotekstowych w pełni podlega regulacjom zawartym w nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Do ich przeprowadzenia konieczne jest m.in. uzyskanie zezwolenia właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na przeprowadzenia planowanego przedsięwzięcia oraz opracowanie szczegółowego regulaminu, który musi być zatwierdzony przez organ wydający zezwolenie.

Nowelizacja ustawy zmniejsza niektóre obciążania administracyjne związane z przeprowadzaniem gier hazardowych, w tym loterii, likwidując chociażby obowiązek posiadania świadectw zawodowych przez osoby zaangażowane w nadzorowanie gier hazardowych i zastępując ten obowiązek koniecznością odbycia odpowiednich szkoleń.

Natomiast istotne zmiany zostały wprowadzone w zakresie kar administracyjnych dla organizatorów loterii. Do tej pory organizatorzy ponosili tego rodzaju odpowiedzialność wyłącznie w przypadku przeprowadzenia loterii bez zezwolenia, zaś wymierzana w takiej sytuacji kara pieniężna była równą wysokości 100% przychodu uzyskanego z przeprowadzonej gry. Nowelizacja ustawy wprowadza surowsze kary, tj. karę w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie zezwolenia w przypadku loterii przeprowadzonej bez zezwolenia (faktycznie równą 50% wartości puli nagród w danej loterii) i nową karę w wysokości do 200 tys. zł za prowadzenie loterii z naruszenie warunków uzyskanego zezwolenia lub z naruszeniem przepisów ustawy o grach hazardowych. Dodatkowo, oprócz kar nakładanych na organizatorów loterii, nowe regulacje przewidują także sankcje dla członków zarządu organizatora – za urządzanie gier hazardowych, w tym loterii, bez koncesji, zezwolenia lub wymaganego zgłoszenia grozi im kara do 100 tys. zł.

Całość czytaj na: lex.pl

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

niesam

03/04/2017

Ostr w radio są loterie.... chyba w twoim i losy wyciągasz z głośnika...

Kot

03/04/2017

Idea konkurs u jest taka ze gracz bioracy udzial w konkursie wygrywa dziwki swoim umiejętnością a w przypadku quizow mozesz odpowiedzieć na wszystkie pytania i nie wygrasz, bo pozornie ma na celu byc to konkursem, ale to nie konkurs, jeszcze elementy losowosci, ech szkoda gadać, przesrane ma branża

Ostr

02/04/2017

w radiu sa loterie a nie k0nkursy. jak dzwonisz to nie wiesz co i ile wygrasz element losowosci. nie wiesz to nie wypowiadaj sie (podaj nazwe chociaz jednego konkursu)

niesam

02/04/2017

pierniczysz glupoty argument z d*** tzn. radio Zet i RMFka robią konkursy charytatywnie proszę nie pisz już nic.

Ostr

02/04/2017

nic nie pisalem na temat losowosci. pisze ze sad moze uznac qiuzomat za hazardowy poniewaz ma na celu zarabianie na konkursie a nie takie jest zalozenie i cel konkursu

niesam

02/04/2017

Ludzie po co wypisujecie te bzdury na forum poziom merytoryczny jest żaden. Dywagacje pozostawcie sądom zawiera czy nie elementy losowe to jest sedno .... czy rolki krecą się losowo czy ich układ jest znany i wizualizuje wygraną w tej fazie konkursu...Ten nowy ISTARS .. tak ma i amen nich twierdzą co chcą

Ostr

02/04/2017

jak to rozumiec? quiz spelnia ten warunek Wygraną rzeczową w grach na automatach jest również wygrana polegająca na możliwości przedłużania gry bez konieczności wpłaty stawki za udział w grze, a także możliwość rozpoczęcia nowej gry przez wykorzystanie wygranej rzeczowej uzyskanej w poprzedniej grze. czyli quiz to automat?

Ostr

01/04/2017

Mając to na uwadze, należy w każdym przypadku badać, czy dane przedsięwzięcie ma w istocie charakter hazardowy, czy też chodzi o konkurs, gdzie uczestnicy mogą uzyskać wprawdzie pewne nagrody, lecz nie jest to celem podstawowym uczestnictwa w tym przedsięwzięciu, a organizujący je przedsiębiorca ma na celu raczej stworzenie pozytywnego wizerunku firmy niż bezpośrednie osiąganie zysków z samego tego przedsięwzięcia, uzależnianie potencjalnych klientów od gier hazardowych, czy o pranie brudnych pieniędzy. bedzie ciezko to obejsc, chyba ze qizy beda zarabiac symboliczna zlotowke
E-PLAY.PL