Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2016
Ze wskazań ministerstwa wynika, że nadal reglamentacja branży hazardowej będzie znacząca, a zatem aktualny pozostanie problem adekwatności wprowadzanych środków do stawianych im celów – mówi adwokat Dawid Korczyński.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wskazało także kluczowe wątki, które wczoraj opisywaliśmy na łamach. Czy rzeczywiście problemy związane z hazardem zostaną rozwiązane?
Póki co znamy założenia, a nie konkretne rozwiązania. Ale już na tym etapie trzeba się zastanowić, czy przygotowane przez resort zmiany są wynikiem analizy mierzalnych danych dotyczących zagrożeń związanych z hazardem, czy intuicyjną oceną zjawiska i taką samą próbą regulacji branży. Niestety wiele projektów ma to do siebie, że ich celem jest rozwiązanie problemu, ale projektodawcy zapominają o tym, że aby go skutecznie rozwiązać, najpierw należy go właściwie zdiagnozować.
Ze wskazań ministerstwa wynika, że nadal reglamentacja branży hazardowej będzie znacząca, a zatem aktualny pozostanie problem adekwatności wprowadzanych środków do stawianych im celów. Z pewnością za właściwy kierunek należy uznać liberalizację regulacji dotyczących gry w pokera. Natomiast wątpliwości budzi objęcie monopolem państwa gier na automatach. Czy takie rozwiązanie rzeczywiście podyktowane jest względami zdrowia i bezpieczeństwa publicznego, czy raczej względami fiskalnymi?
Resort wskazuje też, że trzeba podnieść kary dla podmiotów, które nie stosują się do przepisów ustawy. Słusznie?
Zagadnienie sankcji za naruszenie ustawy o grach hazardowych wpisuje się w większy problem stosowania sankcji administracyjnych.
W tej chwili mamy do czynienia z dwoma reżimami odpowiedzialności – administracyjnym, w ramach którego stosowane są kary pieniężne, i karnym, w ramach którego stosowane są sankcje przewidziane w kodeksie karnym skarbowym (wobec osób fizycznych) oraz mogą być stosowane kary przewidziane w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych (w stosunku do jednostek organizacyjnych). O ile odpowiedzialność karna skarbowa nie budzi większych obiekcji, o tyle w przypadku sankcji administracyjnych brak jest jednolitego modelu odpowiedzialności, odpowiednich gwarancji i standardów stosowania sankcji oraz jasno określonego kręgu podmiotów, na które sankcje mogą być nakładane. Celowe byłoby, żeby ustawodawca dokonując zmian w zakresie kar, uporządkował tę materię.
Całość czytaj na: prawo.gazetaprawna.pl
"Czy mogę już legalnie grać w POKERA W PPOLSCE I TO NIE NA KASE, A TAK DLA ROZLUŹNIENIE UMYSŁU?"
"Kicha jak nie wiem ..."
"jak sie nie sprzedaje trzeba promowac hahahah"
"LOTTO to już przeszłość wykończone będzie jak Poczta Polska, to oficjalne skubanie frajera. Kiedyś punkty lotto były dodatkowym dochodem np. dla kiosków "RUCH", a teraz opłaca się otwierać punkty samych gier lotto. Pamiętam jak dziadek wysyłał opieczętowany kupon i to było wiarygodne, a to co teraz? Odpowiedzmy sobie sami"
"Tu nie ma sprawiedliwości. Oszukuje się i uśmiecha w oczy. To gówniany system, zgnilizna. Nic nie ma wspólnego z starymi czasami. 28 lat gram z różną częstotliwością i nigdy mi nie oddało chociaż w to co włożyłem. Nawet 500 zł. Nic. Totalny złodziej ustawiony programem. I Julie z chipem namagnesowane. Wkurza co ma paść i kiedy. I te wpadki z losowaniem. Rembiszewski to dziad i oszust."