Ostatnia aktualizacja: 7 lipca 2024
Artykuł o takim tytule ukazał się na stronie Off Shore Gaming Association. Hartley Henderson przedstawia w nim zarys historyczny prawa obowiązującego w Polsce a dotyczącego gier hazardowych.
Autor zajmuję się także nowelizacją ustawy hazardowej, która ma wejść w życie w dniu 1 kwietnia 2017 roku. Zauważa, że bardzo restrykcyjne przepisy zakładają monopolizację rynku hazardu online oprócz zakładów bukmacherskich obarczonych nierealnym i absurdalnym 12 % podatkiem od obrotu, który zniechęca zagraniczne firmy bukmacherskie do ubiegania się o polską licencję.
Podkreśla, że powołując się na zmiany w prawie polski rynek opuścił duży gracz z zakresu hazardu internetowego, firma Pinacle, która dwa lata wcześniej w podobnych okolicznościach wyszła z rynku amerykańskiego obawiając się konsekwencji prawnych.
Według Hendersona nowelizacja ustawy jest kwestionowana przez komisję europejską, która nie zgadza się na monopolizację rynku kasyn internetowych jednak rząd polski nie bierze tej opinii pod uwagę.
Prezes Remote Gambling Association, Clive Hawkswood powiedział: Z naszego punktu widzenia najnowsza wersja jest taka, że polska ustawa hazardowa została ostatecznie podpisana przez Prezydenta i wejdzie w życie w dniu 1 kwietnia 2017 r. (niektóre zapisy od 1 lipca). Od strony zakładów sportowych będzie obowiązywał system licencyjny, jednak stawka podatkowa w wysokości 12% od obrotów sprawia, że Polska nie będzie atrakcyjnym rynkiem dla większości operatorów. Kasyno online będzie prowadzone przez podmiot państwowy.
Kluczowym pytaniem jest zatem jak Polska może zarezerwować rynek gier online dla jednego lub kilku podmiotów państwowych nie kolidując jednocześnie z prawem Unii Europejskiej (w ramach przepisów dotyczących zarówno rynku wewnętrznego jak i pomocy publicznej). Państwa członkowskie UE co jakiś czas zakazują pewnych rodzajów gier hazardowych (np. zakaz prowadzenia kasyn online w Niemczech i Francji) ale dopuszczenie jednocześnie monopolizując kasyno internetowe może nie spotkać się z aprobatą Unii. Jednakże istnieją również precedensy i w takiej sytuacji (np. Svenska Spel w Szwecji).
Unia Europejska rzadko sięga po drastyczne środki w stosunku do państw regulujących swoje przepisy hazardowe nawet niezgodnie z dyrektywami unijnymi toteż bardziej liczymy na lokalny lobbing w Polsce niż na naciski Komisji Europejskiej.
Jak widać Hawkswood ma małą wiarę w skuteczność nacisków Unii w zakresie przepisów hazardowych i uważa, że ma mało środków do realizacji działań.
Autor podkreśla również, że po 1 kwietnia rynek hazardowy w Polsce drastycznie się nie zmieni. Blokowanie domen oraz operacji finansowych jest ekstremalnie trudne do przeprowadzenia a państwo nie ma dość determinacji, żeby ścigać obywateli za błahe wykroczenia.
Na podstawie: OSGA.com: New Polish gambling law threatens to violate EU rules.
max597
21:54 22/03/2017
KVL
10:41 11/03/2017
Technik elektronik
14:45 10/03/2017
pinoczet
12:51 10/03/2017