Ostatnia aktualizacja: 2 sierpnia 2019
Ministerstwo Finansów, realizując obowiązki wynikające z głośnej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, opublikowało długo oczekiwaną Krajową Ocenę Ryzyka Prania Pieniędzy oraz Finansowania Terroryzmu.
Jest to pierwszy taki dokument w polskim porządku prawnym, który rzuca nowe światło na zagrożenie ryzykiem prania pieniędzy oraz stanowi istotną wskazówkę dla wielu podmiotów gospodarczych.
Zgodnie z ustawą, instytucje te identyfikują i oceniają ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszące się do ich działalności, a na podstawie tak zidentyfikowanego ryzyka podejmują szereg działań proporcjonalnych do charakteru i wielkości prowadzonego podmiotu oraz zakresu indywidualnie rozpoznanego ryzyka w danej jednostce.
Pomimo że instytucje obowiązane przygotowały już pierwszą taką identyfikację, Publikacja Krajowej Oceny Ryzyka ma nie tylko szansę rozwiać wiele wątpliwości interpretacyjnych, ale wskazuje także na konieczność aktualizacji dokonanych uprzednio wewnętrznych ocen przez wszystkie instytucje obowiązane. Szczególną uwagę na dopracowanie swoich procedur powinny zwrócić te podmioty, które w zakresie prowadzonej działalności są według Generalnego Inspektora Informacji Finansowej narażone na wyższe ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.
Warto także wskazać, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, po publikacji Krajowej Oceny Ryzyka, wydał komunikat, w którym zwrócił uwagę na rangę wydanego dokumentu oraz zarekomendował przeprowadzenie analizy własnych ocen ryzyka i dokonanie ich aktualizacji, tym bardziej, że wyniki dotychczas przeprowadzonych kontroli w instytucjach obowiązanych wskazały na nieprawidłowości w zakresie należytej realizacji obowiązków ustawowych.
Zgodnie z prowadzoną polityką państwa należy spodziewać się dalszego uszczelniania obowiązującego systemu, a także potencjalnego nałożenia dodatkowych obowiązków na instytucje obowiązane, których realizacja pozwoli na uniknięcie nałożenia surowych kar, także finansowych.
"Poniedziałek 08.04.2024 nr 7,15,24,41,42 wtorek 09.04,2024 nr losowania 7,15,23,41,42 co to k...a ma być? Komuś coś gdzieś z rodziny nie wyszło?"
"Do Afryka. Bardzo dobrze powiedziane. Niech zmienią ustawę a nie co chwila inna interpretacja. Przepis należy traktować wprost a nie cwaniactwem jak to sądy robią."
"To może najwyższa pora zmienić zapisy UoGH zamiast wymyślać coraz to nowsze definicje losowości jak „perspektywa gracza” i sposoby żeby podpiąć na siłę logikę pod hazard. Dodatkowo zaprzestać zatrzymywanie urządzeń bez elementu losowego w kodzie źródłowym, jak również ludzi je stawiających do czasu zmiany Ustawy."
"Mieszają zwykle hazardówki z Finderami. Ostatnio rzuciło mi się w oczy że Findery mają opinie Polskiej Akademii Nauk o tym że deterministyczne nie ma nic wspólnego z losowością. I tu trzeba zgodzić się z tym, deterministyka nie ma nic wspólnego z losem. Charakter losowy tj. art2 ust 5 UoGH nie ma nic wspólnego z programem w którym są nagrody rzeczowe czy pieniężne. Finder czy inne tego typu wynalazki oparte na algorytmie deterministycznym należy oceniać czy czasami nie spełniają przesłanek z art. 2 ust 3 UoGH"
"Ciekawe co sobie tam nakleili na tych kartkach:)"