Ostatnia aktualizacja: 30 maja 2017
Kontrole celno-skarbowe przede wszystkim mają służyć zwalczaniu przestępstw podatkowych i celnych naruszających bezpieczeństwo finansowe państwa. Podatnicy nie są uprzedzani o zamiarze ich przeprowadzenia. Kontrolującym przysługuje szereg uprawnień – od weryfikacji ewidencji i dokumentów po możliwość przeszukania prywatnych mieszkań.
Kto prowadzi kontrole celno-skarbowe?
Kontrole celno-skarbowe prowadzone są przez urzędy celno-skarbowe. Czynności kontrolne wykonują pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oraz funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.
W ramach kontroli celno-skarbowych sprawdzane jest przestrzeganie przepisów prawa podatkowego, celnego, dewizowego, a także regulacji dotyczących urządzania i prowadzenia gier hazardowych oraz posiadania automatów do gier hazardowych. Ich zakres obejmuje również m.in. rodzaj paliwa w zbiorniku środka przewozowego, transport drogowy na zasadach określonych w przepisach odrębnych, przesyłki pocztowe.
Omawiane kontrole nakierowane są na zwalczenie najpoważniejszych przestępstw naruszających bezpieczeństwo finansowe państwa, np. wyłudzeń VAT. Nie oznacza to jednak, że działania przedsiębiorców osiągających niewielkie przychody nie mogą podlegać weryfikacji. Regulacje dotyczące kontroli celno-skarbowej nie przewidują takich ograniczeń. Skontrolowany może być każdy zobligowany do przestrzegania przepisów prawa w opisanym wcześniej zakresie.
Urzędów celno-skarbowych jest 16 (po jednym w poszczególnych województwach). Każdy z nich ma prawo przeprowadzić kontrolę na całym terytorium Polski (bez względu na siedzibę kontrolowanego), np. Naczelnik Wielkopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Poznaniu ma prawo skontrolować podatnika prowadzącego działalność w Olsztynie. Czynności kontrolne mogą być wykonywane w urzędzie celno-skarbowym, a także siedzibie kontrolowanego, miejscu prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych oraz każdym innym miejscu związanym z jego działalnością. Niewykluczone są działania w mieszkaniu lub w miejscach, w których mogą znajdować się urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące tych urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli. Czynności kontrolne mogą być również wykonywane w innych urzędach obsługujących organy KAS.
Czy podatnik jest uprzedzany o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej?
NIE. Kontrola celno-skarbowa – w przeciwieństwie do kontroli podatkowej podejmowanej przez urzędy skarbowe – nie jest zapowiadana. Podatnik nie otrzymuje z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.
Kontrola celno-skarbowa rozpoczyna się w momencie doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia podatnikowi, a gdy kontrolowanym jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej – członkowi zarządu, wspólnikowi albo innej osobie upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego. Jeżeli kontrola dotyczy zakładu podmiotu zagranicznego, upoważnienie doręcza się osobie faktycznie kierującej, nadzorującej lub reprezentującej działalność prowadzoną na terytorium Polski.
Istnieje możliwość wszczęcia kontroli celno-skarbowej na podstawie legitymacji służbowych. Takie działania uważa się za dozwolone, gdy zachodzi podejrzenie, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli celno-skarbowej. Upoważnienie musi być jednak doręczone nie później niż w ciągu 3 dni roboczych.
Całość czytaj na: gazetapodatkowa.gofin.pl
"Poniedziałek 08.04.2024 nr 7,15,24,41,42 wtorek 09.04,2024 nr losowania 7,15,23,41,42 co to k...a ma być? Komuś coś gdzieś z rodziny nie wyszło?"
"Do Afryka. Bardzo dobrze powiedziane. Niech zmienią ustawę a nie co chwila inna interpretacja. Przepis należy traktować wprost a nie cwaniactwem jak to sądy robią."
"To może najwyższa pora zmienić zapisy UoGH zamiast wymyślać coraz to nowsze definicje losowości jak „perspektywa gracza” i sposoby żeby podpiąć na siłę logikę pod hazard. Dodatkowo zaprzestać zatrzymywanie urządzeń bez elementu losowego w kodzie źródłowym, jak również ludzi je stawiających do czasu zmiany Ustawy."
"Mieszają zwykle hazardówki z Finderami. Ostatnio rzuciło mi się w oczy że Findery mają opinie Polskiej Akademii Nauk o tym że deterministyczne nie ma nic wspólnego z losowością. I tu trzeba zgodzić się z tym, deterministyka nie ma nic wspólnego z losem. Charakter losowy tj. art2 ust 5 UoGH nie ma nic wspólnego z programem w którym są nagrody rzeczowe czy pieniężne. Finder czy inne tego typu wynalazki oparte na algorytmie deterministycznym należy oceniać czy czasami nie spełniają przesłanek z art. 2 ust 3 UoGH"
"Ciekawe co sobie tam nakleili na tych kartkach:)"