Regulacje prawne dotyczące reklamy hazardu budzą wątpliwości

Najczęściej czytane
Iwo 21/04/2021

W dniu 20 kwietnia 2021 r. odbył się webinar na temat regulacji prawnych reklamy w hazardzie. Prowadzącym była adw. dr Justyna Grusza-Głębicka, zajmująca się prawem hazardowym. Celem webinaru było objaśnienie pojęć związanych z reklamą hazardu, zawartych w ustawie o grach hazardowych.

Zainteresowanie tematyką było bardzo duże. Uczestnicy webinaru zadawali też pytania w zakresie sposobu interpretacji przepisów w konkretnych przypadkach, co świadczy o wątpliwościach pojawiających się na gruncie prezentowanej tematyki.

Regulacje dotyczące reklamy hazardu są zawarte w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Są to artykuły 29 i 29 b. W ustawie zawarto definicje reklamy, promocji, sponsorowania gier hazardowych i informowania o sponsorowaniu.

Przez reklamę gier hazardowych rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych i innych oznaczeń związanych z tymi grami, a także rozpowszechnianie nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie takich gier hazardowych oraz rozpowszechnianie informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.

Z kolei promocją gier hazardowych jest publiczna prezentacja tych gier, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także wszelkie formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w takich grach lub przekonywania o ich zaletach. Zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych również jest kwalifikowane jako promocja hazardu.

Za reklamę i promocję gier hazardowych uważa się także reklamę i promocję produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny czy opakowanie wykorzystuje podobieństwo (lub jest wręcz tożsame) z oznaczeniem gier hazardowych lub z firmą, nazwą czy oznaczeniem podmiotu prowadzącego taką działalność w zakresie gier hazardowych. A więc nie możemy np. produkować cukierków z logo popularnego bukmachera.

W zakres tych definicji wchodzi też reklama i promocja podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z oznaczeniem takich gier albo z firmą, nazwą czy oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie tych gier bądź innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do takich oznaczeń.

Definicje te są bardzo rozbudowane i nieostre, co czyni granicę zakazanej reklamy praktycznie nieczytelną. Bo czym jest wykorzystywanie podobieństwa? Coś co dla jednej osoby jest podobne do czegoś, dla innej może już nie być.

Kwestia ta była przedmiotem rozważań Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał uznał jednak, że użyte w tych przepisach zwroty, chociaż mają charakter nieostry, to nie naruszają zasady określoności prawa. Ponadto wskazał, że przepisy zakazujące reklamy hazardu nie mogą być uznane za nieproporcjonalnie ingerujące w wolność gospodarczą.

Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier hazardowych, ale nie wszystkich. Dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych – tych legalnie prowadzonych na terytorium RP na pewnych zasadach, wyszczególnionych w ustawie o grach hazardowych, m.in. reklama nie może przedstawiać powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób czy reklama nie może zachęcać do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego wygraną. Zasady te nie obowiązują na imprezach masowych i imprezach sportowych, gdzie sponsorem jest podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych lub taki podmiot jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej. W zakres wyłączenia wchodzi także podmiot będący sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą.

Podobnie jest z informowaniem o sponsorowaniu. Podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych może informować o sponsorowaniu, o ile prowadzi działalność tylko i wyłącznie w zakresie zakładów wzajemnych lub prowadzi działalność w zakresie zakładów wzajemnych łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub informowania o sponsorowaniu oraz robi to wyłącznie poprzez prezentowanie informacji zawierającej swoją nazwę lub inne oznaczenie indywidualizujące sponsora.

Zakazy te dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które zlecają lub prowadzą reklamę i promocję gier hazardowych, informują o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy czy znaku podmiotu oferującego gry hazardowe bądź umieszczają taką reklamę lub informację (czyli chodzi tu o samą czynność faktyczną – umieszczanie) albo czerpią korzyści z takich czynności. I tu pojawia się pytanie czym jest czerpanie korzyści? Brak jest takiej definicji w ustawie.

Ustawa o grach hazardowych zezwala na reklamę i promocję hazardu jedynie w wąskim zakresie. Zakazy wskazane powyżej nie obejmują reklamy i promocji, która jest prowadzona w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych.

W czasach pandemii na znaczeniu zyskuje reklama hazardu online. W tym przypadku zakazy nie dotyczą reklamy czy promocji prowadzonej na stronie internetowej, która służy do urządzania tych gier, z zaznaczeniem, że musi to być legalna strona – czyli musi działać na podstawie zezwolenia.

Przypomnieć należy, że naruszenie zakazu reklamy, promocji czy informowania o sponsorowaniu jest przestępstwem skarbowym bądź wykroczeniem skarbowym – w zależności od tego czy dany czyn zostanie uznany za wypadek mniejszej wagi. Kara grzywny za wykroczenie skarbowe może sięgać nawet 56.000 zł.

Te luzy interpretacyjne wpływają na poczucie niepewności prawa wśród podmiotów stosujących przepisy ustawy o grach hazardowych. Tym bardziej ustawodawca nie powinien opierać odpowiedzialności karnoskarbowej na nieostrych kryteriach.

Autor: adw. dr Justyna Grusza-Głębicka

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Prok

27/04/2021

Nie ma żadnych wątpliwości co do reklamy państwowej .zaraz niezależny trybunał się wypowie i nie będzie wątpliwości

zenada

23/04/2021

A na głównej filmik jak KAS rozbija "grupę przestępczą", zbierając odciski palców z hoppera, ale jak hazard państwowy, to on nie jest szkodliwy, można go nawet reklamować w telewizji. Ja pier@#$%^ ale żenada.

Aleksander

23/04/2021

Jak wynika z artykułu "Ustawa o grach hazardowych zezwala na reklamę i promocję hazardu jedynie w wąskim zakresie." Ciekawe jak ten "wąski zakres" jest definiowany. Wygląda na to że firma Totalizator Sportowy korzysta z tego wąskiego zakresu bardzo szeroko.

as

22/04/2021

a jak ma się do tego reklama gier lotto? Widziałem właśnie reklamę w tv gry.lotto.pl, wchodzę a tam "siódemki". Czyli hazard państwowy można reklamować?
E-PLAY.PL