Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2020
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową prezentuje raport dotyczący niektórych aspektów funkcjonowania rynku hazardu w Polsce w oparciu o nową ustawę, regulującą ten rynek od 1 stycznia 2010 roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji automatów do gier. Ustawa ta przygotowana została w ekspresowym tempie i jeszcze przed wejściem w życie budziła cały szereg zastrzeżeń i wątpliwości zarówno o charakterze prawnym, jak i ekonomicznym.
Jednym z celów uchwalenia ustawy była likwidacja segmentu rynku hazardowego, określonego jako automaty o niskich wygranych. Nowa ustawa, zmieniając katalog dozwolonych prawem gier hazardowych, nie przewiduje możliwości urządzania m. in. tego rodzaju gier. Nie mogą być zatem wydawane nowe zezwolenia na działalność automatów o niskich wygranych, a wydane wcześniej na mocy starej ustawy zezwolenia obowiązywać mają tylko do czasu ich wygaśnięcia. Istotną zmianą wprowadzoną w ustawie było znaczące podwyższenie podatku od gier.
Po wejściu w życie nowej ustawy o grach hazardowych gwałtownie zaczęła się zmniejszać liczba automatów o niskich wygranych. Wynikało to ze stopniowego wygasania zezwoleń na prowadzenie działalności, spadku zyskowności na skutek gwałtownego wzrostu podatku od gier oraz wzmożonej intensyfikacji kontroli prowadzonych przez różnorodne organy państwowe. Konsekwencją zmniejszania się liczby automatów jest postępujący spadek przychodów w tym segmencie rynku hazardowego oraz spadek wpływów budżetowych z tytułu podatku od gier. W latach 2010-2012, liczba automatów zmniejszyła się w porównaniu z 2009 rokiem o blisko 80 procent, a kwota zapłaconych podatków prawie o połowę (z 487,4 milionów PLN w 2009 roku do 245,2 milionów PLN w 2012 roku).
W jeszcze większym stopniu obniżyły się przychody budżetowe z podatków płaconych przez całą branżę automatów do gier o niskich wygranych. Łączne wpływy fiskalne w 2012 roku były o ponad 56 procent niższe niż w 2009 roku, to jest w ostatnim roku obowiązywania starej ustawy, i obniżyły się z ponad 1,12 miliarda PLN do około 490 milionów PLN. Nadmienić należy, że doszło do tego przy jednoczesnym skokowym wzroście efektywnej stopy opodatkowania branży, co świadczy o niskiej efektywności obecnego systemu opodatkowania tego rynku. Szybkie tempo uchwalania ustawy o hazardzie doprowadziło do zaniechania ważnego elementu procesu legislacyjnego, wymaganego członkostwem Polski w Unii Europejskiej, jakim jest notyfikacja przepisów technicznych w Komisji Europejskiej.
W uwagach do Trybunału Sprawiedliwości UE, sformułowanych przez Komisję Europejską w dniu 5 września 2011 roku, Komisja uznała, że niektóre zapisy ustawy o grach hazardowych należy traktować jako przepisy techniczne i jako takie podlegały obowiązkowi notyfikacji w Komisji Europejskiej. Uwagi te potwierdzone zostały przez Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 19 lipca 2012 roku. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, jeśli państwo członkowskie UE naruszy obowiązek notyfikacji przepisów technicznych, każdy podmiot może przed sądem krajowym powołać się na tę okoliczność, zaś sąd krajowy powinien odmówić stosowania zakwestionowanych przepisów.
Pełna wersja raportu jest w posiadaniu Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych
"Poniedziałek 08.04.2024 nr 7,15,24,41,42 wtorek 09.04,2024 nr losowania 7,15,23,41,42 co to k...a ma być? Komuś coś gdzieś z rodziny nie wyszło?"
"Do Afryka. Bardzo dobrze powiedziane. Niech zmienią ustawę a nie co chwila inna interpretacja. Przepis należy traktować wprost a nie cwaniactwem jak to sądy robią."
"To może najwyższa pora zmienić zapisy UoGH zamiast wymyślać coraz to nowsze definicje losowości jak „perspektywa gracza” i sposoby żeby podpiąć na siłę logikę pod hazard. Dodatkowo zaprzestać zatrzymywanie urządzeń bez elementu losowego w kodzie źródłowym, jak również ludzi je stawiających do czasu zmiany Ustawy."
"Mieszają zwykle hazardówki z Finderami. Ostatnio rzuciło mi się w oczy że Findery mają opinie Polskiej Akademii Nauk o tym że deterministyczne nie ma nic wspólnego z losowością. I tu trzeba zgodzić się z tym, deterministyka nie ma nic wspólnego z losem. Charakter losowy tj. art2 ust 5 UoGH nie ma nic wspólnego z programem w którym są nagrody rzeczowe czy pieniężne. Finder czy inne tego typu wynalazki oparte na algorytmie deterministycznym należy oceniać czy czasami nie spełniają przesłanek z art. 2 ust 3 UoGH"
"Ciekawe co sobie tam nakleili na tych kartkach:)"