Santander Bank oskarżony o „nadużycia” w związku z kontaktowaniem się z klientami hazardowymi

Artykuły
Wiktor Czerwiński 12:21 12/03/2025

Ostatnia aktualizacja: 12 marca 2025

Brytyjski bank Santander UK został oskarżony o „ogromne nadużycie uprawnień” za wysyłanie klientom wiadomości wyrażających obawy dotyczące hazardu, informuje The Racing Post.

Wielu klientów banku zgłosiło, że w ostatnich tygodniach otrzymało e-maile zachęcające do szukania pomocy oraz leczenia uzależnienia od hazardu – nawet jeśli w danym miesiącu odnotowali zysk lub ich wydatki były stosunkowo niewielkie.

Jeden z graczy Terry Broughton, pracownik ochrony z Orpington, powiedział The Racing Post, że 18 lutego otrzymał ostrzeżenie od banku. W miesiącu poprzedzającym e-mail zdeponował 635 funtów na Bet365, wypłacił 768 funtów, a także zdeponował 174 funty na Ladbrokes, wypłacając z kolei 258 funtów.

Mimo że był na plusie, otrzymał wiadomość od Santander 18 lutego z tematem:  „Twoja aktywność hazardowa była ostatnio wysoka.” W dalszej części wiadomości e-mail napisano: „jeśli uważasz, że hazard ma na Ciebie negatywny wpływ, możesz skorzystać ze wsparcia”, a wśród czterech dostępnych opcji znalazły się linki do blokowania transakcji hazardowych, konfigurowania alertów w przypadku, gdy saldo spadnie poniżej ustalonego limitu, a także niezależnego wsparcia od GamCare.

Broughton skomentował:

„Skontaktowałem się z Santander przez czat na żywo i zapytałem, czy wysyłają podobne e-maile do ludzi, którzy wydają pieniądze w pubach lub na zakupy. Nie wiedzieli, co odpowiedzieć. Rozumiem, że problematyczny hazard istnieje i ważne jest, aby osoby potrzebujące mogły otrzymać pomoc, ale to poszło za daleko. Nigdy wcześniej nie dostałem takiego e-maila i przyszedł on zupełnie niespodziewanie. Dla większości ludzi hazard to tylko rozrywka – to hobby, które sprawia im przyjemność – więc wydaje się absurdalne, że bank czuje się zobowiązany do monitorowania aktywności hazardowej swoich klientów.”

Santander skontaktował się również z Samem Wardem, który oszacował, że jego zakłady wynosiły „150-300 funtów tygodniowo” w ciągu ostatniego miesiąca.

„Santander skontaktował się ze mną bezpośrednio, nigdy wcześniej nie dostałem od nich takiego e-maila. To ogromne przekroczenie uprawnień, nie potrzebuję, aby instytut, w którym mam konto bankowe, kontaktował się ze mną w sprawie hazardu. Nie kontaktują się z moją żoną i nie mówią, że wydaje za dużo w Zarze”.

Niezadowolenie graczy

Gracze coraz częściej spotykają się z frustracją związaną z obstawianiem zakładów, ponieważ są sprawdzani pod kątem zdolności kredytowej i mają ograniczenia dotyczące kont. Jednym z ustaleń ankiety Racing Post Big Punting Survey, w której wzięło udział prawie 10 000 osób, było to, że 29 %  graczy obstawiało mniej na wyścigi w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a ponad jedna trzecia graczy obstawiających wysokie stawki korzystała z czarnego rynku w ciągu ostatniego roku.

Horseracing Bettors Forum (HBF), które reprezentuje interesy osób obstawiających brytyjskie wyścigi, stwierdziło, że cel zmniejszenia szkód związanych z hazardem jest godny pochwały, ale podkreśliło obawy dotyczące prywatności osobistej i autonomii osób chcących obstawiać.

Przewodniczący HBF Sean Trivass powiedział:

„Stosowane metody muszą ostrożnie równoważyć ochronę z poszanowaniem autonomii osobistej i prywatności. Nadmiernie inwazyjne środki mogą nie tylko naruszać prawa jednostki, ale także skłaniać konsumentów do niebezpiecznych praktyk obstawiania, co ostatecznie zagraża zarówno dobrobytowi osobistemu, jak i kondycji ekonomicznej branży wyścigów konnych”.

Stanowisko banku

Skontaktowany przez Racing Post, Santander nie podał szczegółów na temat progu „wysokiej” aktywności hazardowej. Rzecznik powiedział:

„Jesteśmy zobowiązani do wspierania wszystkich klientów narażonych na szkody, w tym z powodu hazardu, i ściśle współpracujemy z organizacjami charytatywnymi i osobami z doświadczeniem życiowym, aby zapewnić wspierające i proporcjonalne podejście. Podczas kierowania naszych komunikatów bierzemy pod uwagę szereg różnych okoliczności i zachowań klientów. Komunikujemy się w ten sposób od wielu lat z klientami, którzy mogą być narażeni na szkody finansowe. Szeroko bierzemy pod uwagę brytyjską ustawę o hazardzie rządowej i sposoby, w jakie krajobraz hazardu zmienił się w erze cyfrowej. Nasze komunikaty mają na celu oferowanie wsparcia i informacji, pomagając klientom podejmować świadome działania, a nie aktywnie zapobiegać jakimkolwiek działaniom lub zachowaniom”.

Santander jest jednym z 11 banków wymienionych przez Gambling Commission jako oferujące narzędzia do blokowania hazardu.

Kontrole przystępności finansowej w brytyjskim hazardzie

W ramach reformy mającej na celu wzmocnienie praw konsumentów, Wielka Brytania wprowadziła kontrole przystępności finansowej w sektorze hazardowym. Operatorzy muszą aktywnie monitorować i pomagać klientom, którzy mogą mieć problemy finansowe z powodu hazardu.

Rzecznik UKGC powiedział:

„Blokady hazardu opt-in to narzędzia oferowane klientom przez sektor finansowy w celu zapobiegania transakcjom hazardowym na ich kontach, gdy klient o to poprosi. Są to inicjatywy napędzane przez sektor finansowy i popieramy dodatkowy wybór i autonomię, jakie narzędzia te dają klientom. Korzystanie z takich narzędzi nie wpływa na ocenę kredytową klienta”.

Rada ds. zakładów i gier (The Betting and Gaming Council) stwierdziła, że ​​„wzywała do stosowania i z zadowoleniem przyjęła” narzędzia blokujące, ale że „ważne jest, aby klienci zachowali swobodę wyboru sposobu wydawania pieniędzy” i że „nie są niesprawiedliwie stygmatyzowani z powodu swojego hobby”.

Od zeszłego miesiąca operatorzy muszą przeprowadzać ocenę sytuacji finansowej klientów, którzy w ciągu 30 dni netto zdeponowali ponad 500 funtów.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL