Ostatnia aktualizacja: 24 marca 2015
Henry Ford, słynny amerykański przedsiębiorca, powiedział kiedyś, że „rezygnacja z reklamy w celu zaoszczędzenia pieniędzy jest jak zatrzymanie zegara, aby zaoszczędzić na czasie”.
Te słowa dobrze oddają wagę skutecznych działań marketingowych. Do jednych z najpopularniejszych obecnie form promocji stosowanych w sprzedaży należą różnego typu konkursy i loterie. Tomasz Strzałkowski z Kancelarii Prawnej Chatas i Wspólnicy próbuje przybliżyć sposoby ich rozliczania z fiskusem.
Konkursy i Loterie adresowane do klientów odgrywają olbrzymią rolę w promocji sprzedaży. Warto więc przyjrzeć się zasadom towarzyszącym ich organizacji oraz rozliczaniu.
Najpierw jednak trzeba rozstrzygnąć, kiedy mamy do czynienia z konkursem, a kiedy z loterią. Pojęcie konkursu, pomimo że wielokrotnie pojawia się w przepisach prawa podatkowego, nie zostało zdefiniowane. Dlatego w celu wyjaśnienia musimy odwołać się do jego słownikowej definicji.
Kiedy konkurs,a kiedy loteria?
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka KONKURS to: „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnionych nagrodami”.
Zdaniem sądów administracyjnych o wydaniu nagród w konkursie można mówić wówczas, gdy został on ogłoszony wraz ze stosownym regulaminem. Ponadto uczestnicy powinni podjąć działania zawierające element współzawodnictwa.
Konkurs powinien zakończyć się ogłoszeniem wyników, które mają ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa jego uczestników.
Do uznania akcji promocyjnej za konkurs niezbędne jest zatem zaistnienie elementu współzawodnictwa między uczestnikami w stopniu pozwalającym na wytypowanie i nagrodzenie najlepszych z nich. Na tę okoliczność należy przygotować regulamin, w którym zostaną określone jego zasady (np. organizator, warunki udziału, nagrody, kryteria wyboru zwycięzców). Co istotne – organizacja konkursu nie wymaga uzyskania żadnych zezwoleń.
W przypadku LOTERII jest inaczej. Warunki urządzania i zasady prowadzenia loterii określa ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (DzU Nr 201, poz. 1540).
Loterie mogą być urządzane wyłącznie na podstawie zezwolenia udzielonego przez Dyrektora Izby Celnej. Wyjątek stanowi organizowanie loterii fantowej, w której wartość puli wygranych nie przekracza kwoty równej wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego. Na 2015 rok będzie to kwota 3941,49 zł. W takiej sytuacji nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia loterii wystarczy jedynie dokonanie zgłoszenia.
Elementem, który najwyraźniej odróżnia loterię od konkursu, są losowe zasady przyznawania nagród. Loterie są grami losowymi o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy od przypadku, a ich warunki określa regulamin. Każdy uczestnik, niezależnie od osobistych predyspozycji, ma równe szansę na wygraną. Brak jest zatem typowego dla konkursu elementu współzawodnictwa między uczestnikami.
Skutki zorganizowania loterii bez wymaganego prawem zezwolenia są bardzo poważne. Przede wszystkim organizator naraża się na odpowiedzialność przewidzianą w ustawie z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU 2013 Nr 186 j.t.). Zgodnie z art. 108 § 1, kto wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia urządza lub prowadzi loterię fantową, loterię promocyjną lub loterię audioteksową, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Ponadto loteria urządzona i prowadzona przez dany podmiot bez zezwolenia właściwego organu jest z mocy prawa nieważna. Świadczenie spełnione na jej podstawie podlega zwrotowi jako nienależne.
Podatkowe konsekwencje konkursów
Wszelkiego rodzaju nagrody i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane przez uczestników konkursu stanowią dla nich przychód. Jednak nie od wszystkich uczestnik będzie musiał zapłacić podatek dochodowy.
Przepisem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. DzU z 2012 r., poz.361), zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych oraz emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), a także konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, w tym również nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Czytaj całość w „Życie Handlowe”, rubryka: Prawo, strona: 80
"Oczywiście nagrodę za najlepszego bukmachera z polską licencją powinien dostać betclic, ale pewnie nie dostał bo to nie Polska firma."
"nie wiem czy ktokolwiek odważy się wziąć udział w takim badaniu."
"Mocne papiery. Dlatego szyby szczelnie na czarno oklejone :))"
"Ta firma ma mocne papiery o tym że nie podlegają pod ustawę hazardowa."
"I takie lokale powinny być u nas w Polsce"