Spółki coraz więcej wydają na wspieranie polskiego sportu.

Artykuły Branżowy marketing
Iwo 30/12/2019

Ostatnia aktualizacja: 23 grudnia 2022

Rynek sponsoringu sportowego w Polsce urósł w tym roku o blisko 13 proc., czyli do ponad 1 mld zl – wynika z wstępnych szacunków firmy badawczo-doradczej Sponsoring Insight.

Tak duża zwyżka wiąże się przede wszystkim z nowymi kontraktami sponsoringowymi, zawieranymi przez marki reprezentujące branże paliwową oraz zakładów wzajemnych. Kolejnych zwyżek można oczekiwać w 2020 r., m.in. za sprawą letniej olimpiady i europejskich rozgrywek w piłce nożnej. Pojawia się też wiele mniej spektakularnych imprez, które niewątpliwie będą ekscytować wielu kibiców i sponsorów.

PKN Orlen, ze względu na charakter prowadzonego biznesu, jest aktywny głównie w dyscyplinie sportów motorowych.

Naszym sztandarowym projektem jest oczywiście debiut marki Orlen w Formule 1. Realizowana w 2019 r. współpraca z ROKiT Williams Racing i wsparcie pierwszego w historii Polaka, który wrócił do ścigania w królowej motosportu, była bardzo udaną inwestycją
– przekonuje biuro prasowe Orlenu.

Zapewnia, że pomimo zakończenia współpracy Roberta Kubicy z Williamsem marka polskiego koncernu zostaje w Fi i dalej będzie wspierała Kubicę. Zespół rajdowo-wyścigowy Orlen Team to także zawodnicy cross-country i enduro: Kuba Przygoński, Maciek Giemza i Adam Tomiczek. W najbliższym Rajdzie Dakar, uznawanym za najtrudniejszy rajd na świecie i odbywającym się po raz pierwszy w Arabii Saudyjskiej, z brandem Orlen wystąpi także Kamil Wiśniewski, który wystartuje na quadzie.

W sport mocno angażuje się Lotos. Największe tegoroczne projekty sponsoringowe spółki były związane z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Polskim Związkiem Narciarskimi zespołem rajdowo-wyścigowym Lotos Rally Team. Tym samym koncern szczególnie zadowolony jest z awansu naszej reprezentacji w piłce nożnej na Euro 2020 i wicemistrzostwa świata w kategorii WRC2 Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka. W 2020 r. koncern chce kontynuować dotychczasową współpracę.

Nasz budżet sponsoringowy staramy się utrzymać rokrocznie na podobnym poziomie. Natomiast jest to na pewno istotna pozycja w wydatkach marketingowych jako takich
– twierdzi Adam Kasprzyk, rzecznik Lotosu.

Przez wiele lat dominującą pozycję po stronie kupujących na rynku sponsoringu sportowego miały koncerny energetyczne.

Zmiany związane z sygnalizowanym wzrostem cen energii dla użytkowników końcowych wpłynęły na zmianę ich postaw zakupowych. Wartość zawieranych przez nie kontraktów wyraźnie się zmniejsza, a wypłata pełnych kwot umownych obwarowana jest spełnieniem licznych wskaźników efektywnościowych związanych z promocją sprzedaży oraz marki. To zaś wpływa na rozwój rynku sponsoringowego, dając impulsy do dalszego rozwoju właścicieli praw sponsoringowych. Ważną grupą nabywców tych praw niezmiennie pozostaje branża zakładów wzajemnych.

Jak istotna dla rynku praw sponsoringowych jest ta branża, widać po ekspozycjach z przodu koszulek klubów piłki nożnej PKO BP Ekstraklasy – na 7 z 16 z nich widoczne są logotypy marek zakładów wzajemnych. W każdym przypadku jest to najwyższy kontrakt sponsorski dla danego klubu. To, na co warto również zwrócić uwagę w kontekście roku 2020 (i perspektywy mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2020 oraz igrzysk olimpijskich 2020 w Tokio), to rosnąca aktywność marek z sektora FMCG w zakresie pozyskiwania i aktywacji praw sponsoringowych.

Na podstawie: Parkiet

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL