Sposoby na ograniczenie szarej strefy w branży hazardowej

Okiem eksperta
Iwo 24/06/2022

Ostatnia aktualizacja: 24 czerwca 2022

Sposoby na ograniczenie szarej strefy w branży hazardowej wskazane w Raporcie powstałym w wyniku porozumienia ramowego UN Global Compact Network Poland z Krajową Administracją Skarbową na rzecz realizacji 10 Zasady UN Global Compact o przeciwdziałaniu korupcji we wszystkich jej formach oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju – poniżej krótkie podsumowanie wraz z moim komentarzem:

1. Zaostrzenie przepisów karnych skarbowych

„Ze względu na upływ relatywnie długiego czasu od nowelizacji UGH warto prześledzić, czy w świetle zmieniających się praktyk rynkowych oraz zdolności szarej strefy do adaptacji w nowych realiach, KAS nie powinna móc zapewnić szczelności systemu poprzez doposażenie w większą liczbę lepszych narzędzi do ścigania przestępców skarbowych oraz podmiotów łamiących UGH. Przykładem takiego doposażenia może być możliwość karania właścicieli lokali za prowadzenie w nich nielegalnej działalności hazardowej i dalsze uszczelnianie blokad płatności we współpracy z rynkiem finansowym. Są to działania, które angażują rynek do zwalczania szarej strefy. Takie mechanizmy powinny być oparte na kompleksowych rozwiązaniach, które stanowiłyby uzupełniające się wzajemnie narzędzia do zwalczania szarej strefy w Polsce.”

➡️ Zaostrzenie kar za organizowanie gier hazardowych wbrew przepisom ustawy rzeczywiście może mieć odstraszający skutek, jednak wprowadzenie do Kodeksu karnego skarbowego przepisu, zgodnie z którym właściciele lokalu będą karani za umożliwienie prowadzenia nielegalnej działalności w tym lokalu, może nie przynieść zamierzonego efektu. Już teraz istnieją przepisy, na podstawie których takich właścicieli można karać np. pomocnictwo przy popełnieniu przestępstwa z art. 107 Kodeksu karnego skarbowego.

Ponadto, w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych są przepisy, na mocy których na takie podmioty można nakładać kary administracyjne – to dosyć „świeże” regulacje, bo z 2016 r. Wprowadzenie takiego artykułu do Kodeksu karnego skarbowego może przynieść zamierzony efekt jedynie przy nagłaśnianiu tych przepisów w taki sposób, aby było to powszechnie wiadome bez sięgania po Kodeks karny skarbowy. Każdy wie, że należy się rozliczyć z fiskusem z wykonanej usługi w ramach działalności gospodarczej, ale nie każdy wie, że wynajmowanie lokalu pod działalność niezgodną z przepisami ustawy o grach hazardowych jest karane.

2. Zmiana w obciążeniach fiskalnych gier i zakładów

W Polsce mamy dość duże obciążenia podatkowe w branży, co zniechęca potencjalnie zainteresowane podmioty do funkcjonowania na legalnym rynku. Podmioty te, decydując się na działalność w „podziemiu” mogą zaproponować znacznie korzystniejszą ofertę graczom, w stosunku do podmiotów legalnie działających na rynku. Proponuje się wprowadzenie GGR, czyli obciążeń fiskalnych w oparciu o marżę brutto operatora, a nie jego przychód.

➡️ Z najnowszych doniesień wiadomo jednak, że zmiany podatkowe nie są przewidywane w najbliższym czasie.

3. Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie hazardu

Wielu graczy nie zdaje sobie sprawy, że korzystają z usług nielegalnych podmiotów – co jest karane. Ministerstwo Finansów na bieżąco publikuje aktualizowaną listę legalnych operatorów gier hazardowych w Polsce. Każdy gracz ma też możliwość sprawdzenia, czy strona hazardowa, na której zamierza grać, jest legalna czy nie – do tego służy Rejestr Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą.

➡️ Uważam jednak, że nie są to wystarczające działania. Potrzebna jest konkretna kampania społeczna w tym zakresie.

4. Utworzenie Komisji Nadzoru Hazardu

Rekomenduje się utworzenie specjalnego podmiotu, który będzie kontrolował branżę hazardową na wzór Komisji Nadzoru Finansowego. W branży jest wiele skomplikowanych zagadnień, z którymi nie sposób się zmierzyć bez wyspecjalizowanych jednostek.

➡️ Zdecydowanie przydałaby się pomoc Krajowej Administracji Skarbowej w wykrywaniu przestępstw skarbowych przeciwko organizacji gier hazardowych.

5. Zmiana przepisów dotyczących wysokości wygranych

W ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych znajduje się zapis, że wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki. Zdaniem przedstawicieli branży jest to czynnikiem blokującym w rozwoju branży hazardowej. Uniemożliwia to wprowadzenie nowych produktów.

➡️ Bardziej atrakcyjna oferta legalnej części branży, to większa szansa na „ściągnięcie” graczy z szarej strefy do legalnego rynku.

6. Zmiana przepisów dotyczących gry w pokera

Istnieje postulat wdrożenia gier cashowych między graczami, które obecnie są nielegalne. Mogłoby się to przyczynić do zmniejszenia zainteresowania turystyką hazardową do innych państw. Należałoby jednak ustalić mechanizmy zapobiegające praniu pieniędzy.

➡️ Jak już wskazałam wyżej, bardziej atrakcyjna oferta legalnej części branży = większa pula klientów.

Cały raport dostępny pod linkiem: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2022/05/Raport_Przeciwdzialanie_Szarej_Strefie_2022.pdf

Autor – Justyna Grusza-Głębicka

10 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Emeryt

11/07/2022

Dobrze, mylę się, a ty podrabiany Proku jesteś mędrcem nad mędrcami, a tak na serio to nawet ci nie współczuję, bo twoja buta jest tożsama dla jednej grupy, osiłków i zadymiarzy. Nikt kto merytorycznie rozprawia, nie genereuje agresji. SN dał uzasadnienie, że nie istotna jest możliwość podglądu oraz możliwość obliczeń przyszłych ruchów, ponieważ jesteś biernym świadkiem ustalonej rozgrywki na którą nie masz żadnego wpływu w przeciwieństwie np do urządzeń zręcznościowych, co zresztą jest niezgodne z logiką, ale taka była interpretacja. SN stwierdził, że każda sprawa jest indywidualna, ale wskazał drogowskaz, że wegług SN, wszystko co posiada cytrynki jest grą na automatach i wymaga koncesji. Możesz zaklinać rzeczywistość, tupać nóżkami, machać rączkami, ale w sądzie ani na celnym to ty nie byłeś robaczku. Nie ma czegoś takiego na dziś dzień jak branża, a to co się dzieje to nie jest partyzantka nawet, tylko barbarzyństwo, czego ty jesteś żywym przykładem i proszę nie podszywaj się pod prawdziwego Proka, bo chłop od wielu lat pisał rozsądne rzeczy. Apropos uchwały - racja.

Prok

08/07/2022

Chciałbym powiedzieć że piszesz z Prok a to inny prok . Ja rozpisywałem sie wczesniej ale teraz konwersujesz nie ze mną

Prok

07/07/2022

O czym ty bredzisz Emeryt. SN nie wydawał żadnego wyroku. Odmówił podjęcia uchwały a w uzasadnieniu było wszystko ok dla branży. Ale trzeba czytać ze zrozumieniem i skończyć podstawówke.

Emeryt

06/07/2022

Prok, sam się rozpisywałeś nad uzasadnieniem do wyroku SN dotyczącym F i pochodnych, gdzie widzisz zielone światło? Lub chociaż pomarańczowe?

Małe miasto

06/07/2022

Się okaże że jeszcze piątkę wisisz Mojżeszowi albo on Tobie, nie ze***jcie się. Zamiast płakać dzilajacie

Prok

06/07/2022

Wątpię, bo przed moją działalnością to były tylko tip topy. Coś napiszesz a nie wiesz.

zgred

05/07/2022

emeryt dzialal w branzy, kiedy ty miales jeszcze mleko pod nosem

Prok

01/07/2022

Emeryt, czekaj na czternastkę a nie napisałeś głupoty. Bądź wdzieczny.

Marek

25/06/2022

"Z najnowszych doniesień wiadomo jednak, że zmiany podatkowe nie są przewidywane w najbliższym czasie." Jacy naiwni i uparci, na co oni liczą? Zlikwidują szarą strefę mimo skandalicznego wysokiego podatku zwalanego na grazy od każdego zakładu? Powodzenia hehe

Emeryt

25/06/2022

Chyba już wygrali, wycofało się jakieś 99.99% ludzi z tego tematu, a na rynku zostały tylko zbóje i kibole, a to już margines społeczny i z tym też sobie dadzą radę.
E-PLAY.PL