Ostatnia aktualizacja: 1 września 2024
Sposoby na ograniczenie szarej strefy w branży hazardowej wskazane w Raporcie powstałym w wyniku porozumienia ramowego UN Global Compact Network Poland z Krajową Administracją Skarbową na rzecz realizacji 10 Zasady UN Global Compact o przeciwdziałaniu korupcji we wszystkich jej formach oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju – poniżej krótkie podsumowanie wraz z moim komentarzem:
1. Zaostrzenie przepisów karnych skarbowych
„Ze względu na upływ relatywnie długiego czasu od nowelizacji UGH warto prześledzić, czy w świetle zmieniających się praktyk rynkowych oraz zdolności szarej strefy do adaptacji w nowych realiach, KAS nie powinna móc zapewnić szczelności systemu poprzez doposażenie w większą liczbę lepszych narzędzi do ścigania przestępców skarbowych oraz podmiotów łamiących UGH. Przykładem takiego doposażenia może być możliwość karania właścicieli lokali za prowadzenie w nich nielegalnej działalności hazardowej i dalsze uszczelnianie blokad płatności we współpracy z rynkiem finansowym. Są to działania, które angażują rynek do zwalczania szarej strefy. Takie mechanizmy powinny być oparte na kompleksowych rozwiązaniach, które stanowiłyby uzupełniające się wzajemnie narzędzia do zwalczania szarej strefy w Polsce.”
➡️ Zaostrzenie kar za organizowanie gier hazardowych wbrew przepisom ustawy rzeczywiście może mieć odstraszający skutek, jednak wprowadzenie do Kodeksu karnego skarbowego przepisu, zgodnie z którym właściciele lokalu będą karani za umożliwienie prowadzenia nielegalnej działalności w tym lokalu, może nie przynieść zamierzonego efektu. Już teraz istnieją przepisy, na podstawie których takich właścicieli można karać np. pomocnictwo przy popełnieniu przestępstwa z art. 107 Kodeksu karnego skarbowego.
Ponadto, w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych są przepisy, na mocy których na takie podmioty można nakładać kary administracyjne – to dosyć „świeże” regulacje, bo z 2016 r. Wprowadzenie takiego artykułu do Kodeksu karnego skarbowego może przynieść zamierzony efekt jedynie przy nagłaśnianiu tych przepisów w taki sposób, aby było to powszechnie wiadome bez sięgania po Kodeks karny skarbowy. Każdy wie, że należy się rozliczyć z fiskusem z wykonanej usługi w ramach działalności gospodarczej, ale nie każdy wie, że wynajmowanie lokalu pod działalność niezgodną z przepisami ustawy o grach hazardowych jest karane.
2. Zmiana w obciążeniach fiskalnych gier i zakładów
W Polsce mamy dość duże obciążenia podatkowe w branży, co zniechęca potencjalnie zainteresowane podmioty do funkcjonowania na legalnym rynku. Podmioty te, decydując się na działalność w „podziemiu” mogą zaproponować znacznie korzystniejszą ofertę graczom, w stosunku do podmiotów legalnie działających na rynku. Proponuje się wprowadzenie GGR, czyli obciążeń fiskalnych w oparciu o marżę brutto operatora, a nie jego przychód.
➡️ Z najnowszych doniesień wiadomo jednak, że zmiany podatkowe nie są przewidywane w najbliższym czasie.
3. Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie hazardu
Wielu graczy nie zdaje sobie sprawy, że korzystają z usług nielegalnych podmiotów – co jest karane. Ministerstwo Finansów na bieżąco publikuje aktualizowaną listę legalnych operatorów gier hazardowych w Polsce. Każdy gracz ma też możliwość sprawdzenia, czy strona hazardowa, na której zamierza grać, jest legalna czy nie – do tego służy Rejestr Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą.
➡️ Uważam jednak, że nie są to wystarczające działania. Potrzebna jest konkretna kampania społeczna w tym zakresie.
4. Utworzenie Komisji Nadzoru Hazardu
Rekomenduje się utworzenie specjalnego podmiotu, który będzie kontrolował branżę hazardową na wzór Komisji Nadzoru Finansowego. W branży jest wiele skomplikowanych zagadnień, z którymi nie sposób się zmierzyć bez wyspecjalizowanych jednostek.
➡️ Zdecydowanie przydałaby się pomoc Krajowej Administracji Skarbowej w wykrywaniu przestępstw skarbowych przeciwko organizacji gier hazardowych.
5. Zmiana przepisów dotyczących wysokości wygranych
W ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych znajduje się zapis, że wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki. Zdaniem przedstawicieli branży jest to czynnikiem blokującym w rozwoju branży hazardowej. Uniemożliwia to wprowadzenie nowych produktów.
➡️ Bardziej atrakcyjna oferta legalnej części branży, to większa szansa na „ściągnięcie” graczy z szarej strefy do legalnego rynku.
6. Zmiana przepisów dotyczących gry w pokera
Istnieje postulat wdrożenia gier cashowych między graczami, które obecnie są nielegalne. Mogłoby się to przyczynić do zmniejszenia zainteresowania turystyką hazardową do innych państw. Należałoby jednak ustalić mechanizmy zapobiegające praniu pieniędzy.
➡️ Jak już wskazałam wyżej, bardziej atrakcyjna oferta legalnej części branży = większa pula klientów.
Cały raport dostępny pod linkiem: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2022/05/Raport_Przeciwdzialanie_Szarej_Strefie_2022.pdf
Autor – Justyna Grusza-Głębicka
Emeryt
07:53 11/07/2022
Prok
22:51 08/07/2022
Prok
11:06 07/07/2022
Emeryt
18:41 06/07/2022
Małe miasto
10:08 06/07/2022
Prok
04:18 06/07/2022
zgred
09:49 05/07/2022
Prok
16:41 01/07/2022
Marek
19:25 25/06/2022
Emeryt
17:14 25/06/2022