Wykraczając poza standardy

Okiem eksperta
Bartosz 04/03/2014

Ostatnia aktualizacja: 4 marca 2014

Totalizator Sportowy jest operatorem polskiej loterii narodowej od 58 lat. Jako właściciel marki Lotto jest nie tylko najbardziej rozpoznawalną firmą, ale także najbardziej dochodową. Jego działania w zakresie organizowania loterii są coraz bardziej zauważalne wśród operatorów rynku loterii w Europie.

Te spostrzeżenia potwierdzają ostatnie ruchy w tabelach prowadzonych przez tygodnik „Polityka” oraz gazetę „Rzeczpospolita”, oraz prestiżowe nagrody, jakimi firma została uhonorowana: Superbrands 2013, Created in Poland Superbrands oraz Perła Polskiej Gospodarki przyznana przez „Polish Market”. Taka popularność spowodowana jest głównie rezultatami jakie Totalizator Sportowy osiągnął w 2012 roku poprzez sprzedaż osiągającą wzrost 15 % w stosunku do poprzedniego dając 3.421 miliardów PLN oraz zysk sięgający 57% dając 303 miliony PLN. Ze względu na wzrost sprzedaży Totalizator Sportowy dołączył do grona czołowych firm loteryjnych i liczbowych w Europie. Średni wzrost sprzedaży zarejestrowany przez firmy z tego sektora w Europie to zaledwie 2% za ten okres. A jaka jest geneza powstania firmy tak bardzo rozpoznawalnej na polskim rynku?

Odrobina historii

Totalizator Sportowy został założony w grudniu 1955 roku poprzez uchwałę państwową. W roku 1997 państwowa firma została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą w całości w posiadaniu państwa. Dochód firmy miał być odkładany na budowę i renowację ośrodków sportowych.
Totalizator Sportowy zadebiutował w 1956 roku z zakładami meczów piłkarskich. Rok później uruchomił grę liczbową Toto-Lotek, później znaną jako Duży Lotek, a teraz jako Lotto. Jesienią 1959 roku do zakładów ligi polskiej zostały dodane zakłady ligi angielskiej. W latach 70tych Totalizator uruchomił dodatkowe gry: Mały Lotek, Express Lotek oraz Zakłady Specjalne, a w następnych dekadach Super Lotek, Multi Lotek, Twój Szczęśliwy Numerek, Multi Lotek Plus, Keno – pierwsza gra liczbowa odbywająca się na monitorach w całej Polsce, loteria promocyjna Loteriada, pierwsza loteria przypominająca fantową – Los Milionos, oraz pierwsza gra zdrapkowa o nazwie Zodiak. W 2009 idąc za przykładem innych firm loteryjnych w Europie Totalizator zaczął zmieniać nazwy swoich marek, zwiększać zakres gier zdrapkowych i uruchamiać nowe gry liczbowe: Joker i Kaskada oraz loterię SMS. Obecnie firma posiada w swojej ofercie Lotto, Multi Multi, Kaskadę, Mini Lotto, Jokera, Keno oraz Zdrapki.

Z kin do nowoczesnego studia

Przez pierwsze 16 lat loterie były organizowane za pośrednictwem kin, stadionów sportowych i centrów kultury. Pierwsza loteria za pośrednictwem telewizji odbyła się wiosną 1973 roku, nadawana przez TVP. Pół roku później Totalizator sportowy zaprezentował pierwsze maszyny loteryjne z komorą losującą. Miliony odbiorców z napięciem obserwowało ponumerowane piłeczki odbijające się w przezroczystej obudowie w oczekiwaniu na swoje numery. W następnych latach losowania były emitowane przez TVP2 i Polsat. Obecnie od dwóch lat emitowane są jako Studio Lotto za pośrednictwem TVP Info. Odbywają się one w nowoczesnym studiu specjalnie zaprojektowanym dla tego programu. Największe losowania kumulacyjne są także emitowane przez inne stacje. Losowania odbywają się w nowej oprawie graficznej wykorzystującej najnowsze techniki telewizyjne. Od czasu do czasu do programu zapraszani są specjalni goście, znane postaci sceny muzycznej, filmowe oraz sportowe.

Lider innowacji

„Jako firma związana z loteriami przełamujemy stereotypy i bariery, wykraczając poza standardy, do których przyzwyczajeni są nasi gracze, co przekłada się na naszą sprzedaż” powiedział Wojciech Szpil, prezes Totalizatora Sportowego. „Nasza innowacyjność ukazuje się w działaniach, projektach i pomysłach, na przykład nasze ciągle ukazujące się nowe zdrapki, samoobsługowe terminale pozwalające na zakup kuponów loteryjnych, które są wyposażone w system sprzedażowy zdolny podołać nowym wyzwaniom. Nie boimy się wyzwań, zdobywamy nowych graczy i cały czas rozglądamy się za nowymi pomysłami. To przepis na sukces.”

Sukces Totalizatora Sportowego zauważony przez sektor loterii

Totalizator Sportowy jest aktywnym członkiem największej międzynarodowej organizacji operatorów loterii: European State Lotteries and Toto Association oraz World Lottery Association. 7 maja 2013 roku podczas kongresu świętującego 30 rocznicę powstania European Lotteries w Tel Aviv, reprezentant Polski został po raz pierwszy w historii wybrany na członka Komisji Zarządu tej wpływowej organizacji.
” To ogromna przyjemność mieć w składzie członka z Polski – kraju o bardzo znaczącej historii i kulturze, zlokalizowanym w samym środku Europy i będącym członkiem Unii Europejskiej lecz także posiadającym bliskie relacje z krajami wschodnimi.” powiedziała z tej okazji Bernadette Lobjois. Dodała, że Totalizator Sportowy był bardzo aktywnym członkiem stowarzyszenia. „Jest reprezentowane w prawie wszystkich wydarzeniach realizowanych przez European Lotteries w ostatnich latach.”

Miliardy na polski sport i kulturę

Sukces Totalizatora Sportowego oznacza realne korzyści dla społeczeństwa. W roku 1994 polski parlament wprowadził 20% dopłatę do stawek za gry liczbowe przeznaczoną na ośrodki sportowe oraz promocję sportu wśród dzieci, młodzieży oraz niepełnosprawnych. W 2003 dopłata została podniesiona do 25%. Po uchwaleniu ustawy hazardowej w 2009 roku pieniądze są przekazywane na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (77%), Fundusz Promocji Kultury (20%) i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych (3%). Dzięki Totalizatorowi Sportowemu zostało zbudowanych, naprawionych lub zmodernizowanych ok. 3000 basenów, stadionów, hal sportowych, krytych lodowisk, sal gimnastycznych, boisk, wyspecjalizowanych obiektów, wliczając skocznie narciarskie, stoki, szlaki kajakarskie, boiska tenisowe i kompleksy sportowe.
Totalizator od 1994 roku sponsoruje polskich atletów na Igrzyskach Olimpijskich i planuje kontynuować to działanie w najbliższych latach. Firma wspierała polskich sportowców na Igrzyskach w Lillehamer w 1994, w Atlancie w 1996, Salt Lake City w 2002, w Atenach w 2004, Pekinie w 2008, Vancouver w 2010 i w Londynie w 2012 roku. Totalizator Sportowy jest także głównym sponsorem Polskiej Kadry Olimpijskiej na Igrzyskach w Sochi w 2014. Będzie także sponsorować polskich atletów na Mistrzostwach Europy w Baku w 2015 roku oraz Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro w 2016 roku. W ostatnich latach firma współpracowała z najlepszymi sportowcami, z których wielu zostało ambasadorami marki Lotto.

Nie tylko sport

Od 1971 roku Totalizator Sportowy czynnie wspiera polską kulturę. Wziął czynny udział w odbudowie Zamku Królewskiego w Warszawie. Wiele istotnych wydarzeń kulturalnych zostało zorganizowanych dzięki zaangażowaniu finansowemu Lotto wliczając rocznicę 100lecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz odsłonięcie w Muzeum Diecezjalnym w Siedlcach „Ekstazy Św. Franciszka” – jedynego obrazu pędzla El Greco w Polsce. Firma była także partnerem strategicznym filmu „Warszawa 1935” wyprodukowanego przez studio efektów specjalnych Newborn.

Podsumowanie

Totalizator Sportowy na pewno nie spocznie na laurach. Firma się rozwija, na czym zyskują wszyscy. Najprawdopodobniej najistotniejszym jest fakt, że wszyscy gracze są zaangażowani we wspieranie sportu i kultury. To dzięki nim suma pieniędzy dostępna na wiele szczytnych celów wzrasta z każdym dniem.

autor: Jerzy Bojanowicz, źródło: „Polish Market” nr 1-2 (208)/2014

(tłum. Marek Magierski)

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL