Ostatnia aktualizacja: 7 kwietnia 2020
Firmy bukmacherskie sponsorujące sport przegrywają z koronawirusem, proszą państwo o pomoc i szukają zastępczych sposobów zarabiania.
Od kilkunastu lat widać ich reklamy na stadionach, w halach, w internecie i telewizji. Bukmacherzy weszli z hukiem w polski sport i zdobyli, a właściwie stworzyli rynek, który dziś oceniany jest (tylko w części legalnej) na około 7 miliardów zł obrotów rocznie, co oznacza około 820 mln zł rocznych wpływów podatkowych do Skarbu Państwa.
Firmy bukmacherskie szybko przestały być tylko dostawcami hazardu, są dziś także sponsorami drużyn i wydarzeń sportowych w kilku dyscyplinach. Bukmacherzy stali się silnym wsparciem sportu, co obecnie jednak oznacza, że ich kłopoty są również kłopotami innych, futbolu przede wszystkim.
Firma STS (Star-Typ-Sport), mająca największy udział w polskim rynku, jest bowiem sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski (także w ampfutbolu), zasila Pogoń Szczecin, Koronę Kielce, Górnika Zabrze, Cracovię, siatkarzy Resovii, piłkarzy ręcznych Vive Kielce, koszykarzy Anwilu Włocławek i gale KSW. STS obecna jest także w Polskiej Lidze E-sportowej, finansuje drużyny i graczy.
Znane twarze
Czeska Fortuna (notowana na warszawskiej giełdzie) już kilka lat temu podpisała kontrakt z Legią Warszawa, jej logo widać także na koszulkach piłkarzy GKS Katowice, Podbeskidzia Bielsko-Biała, Miedzi Legnica, Rakowa Częstochowa i Wigier Suwałki. Sponsoruje rozgrywki I ligi piłkarskiej i ligę amatorską piłki sześcioosobowej (playarena.pl), wspiera także znacząco Polski Związek Narciarski.
PZBUK (Polskie Zakłady Bukmacherskie) są dobrodziejami krajowej koszykówki, wspierają męską reprezentację Polski, Energę Basket Ligę mężczyzn i kobiet, Puchar Polski oraz reprezentację Polski w hokeju na lodzie i ligę hokejową.
Francuska firma Betclic w poprzedniej dekadzie sponsorowała m.in. Lecha (dzięki temu poznańscy kibice mieli okazję do porównań koszulek z Juventusem Turyn), po powrocie do Polski podpisała umowy z Piastem Gliwice i Lechią Gdańsk. Betclic została także sponsorem męskiej reprezentacji Polski siatkarzy.
Bukmacherzy z Etoto w przeszłości stawiali na współpracę z Piastem Gliwice i Polonią Warszawa, pojawili się także na gali boksu Polsat Boxing Night 7. Teraz mają też inny pomysł: skłonili do reklamy dziennikarzy piłkarskich. Zaczęli od Mateusza Borka (z Tomaszem Hajto w pakiecie), potem dodali Tomasza Smokowskiego, Romana Kołtonia i Michała Pola. Twórca sportowo-bukmacherskiego portalu weszło.com Krzysztof Stanowski był z branżą hazardową związany od dawna.
Totolotek (obecnie w rękach niemieckich) został sponsorem strategicznym piłkarskiego Pucharu Polski, dokłada się do budżetu Lechii Gdańsk, siatkarzy Skry Bełchatów, koszykarzy Legii Warszawa i zespołu KTS Weszło.
Logo LVBet (LV od Las Vegas i nazwy napoju energetycznego) widać na koszulkach piłkarzy Wisły Kraków, Arki Gdynia, Victorii Londyn, Wisły Płock, Zagłębia Sosnowiec, Stali Mielec, również sekcji koszykarskiej Śląska Wrocław. LVBet to także partner siatkarskiej Plus Ligi oraz ligi siatkówki kobiet. Firma wspierała siatkarskie mistrzostwa Europy w Polsce w 2017 roku. Jej ambasadorem został m.in. niegdysiejszy sekretarz generalny i kandydat na prezesa PZPN Zbigniew Kręcina. Na znaną twarz stawia też Betfan, wizerunek firmy wspiera były strongman, obecnie zawodnik MMA Mariusz Pudzianowski.
Całość czytaj na: rp.pl
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."
"a czy Totalizator Sportowy nie łamie ustawy ??? Oczywiście , że tak . Wynika jasno z reklamy w TV , wakacje , szczęście nie ma końca i te kulki tzn. lecą w kulki z klientami , etc."