Jak zdobyć na zawsze lojalność klienta

Okiem eksperta
Iwo 27/11/2017

Ostatnia aktualizacja: 27 listopada 2017

Zawsze kiedy rekrutowałem do swojego zespołu nowych managerów, czy to w branży hazardowej, czy w innych firmach, zadawałem kandydatom jedno, kluczowe dla mnie, pytanie: jaki klient jest dla Ciebie ważniejszy: stały lojalny klient czy zdobyty nowy?

Nie byłem przy tym zainteresowany długimi opowieściami jak to jedni i drudzy są bardzo ważni (i tu statystyki, uzasadnienia, wywody o doświadczeniach). Chciałem uzyskać krótką, jednoznaczną odpowiedź. Zadałem to pytanie ponad 100 razy bardzo kompetentnym kandydatom.

Oczekiwaną odpowiedź – lojalny – uzyskałem tylko raz. Udzielił jej człowiek, którego natychmiast zatrudniłem jako dyrektora marketingu w Olympic Casino mimo, że nie miał nawet ogólnego pojęcia o branży hazardowej. Stworzyliśmy z nim później potęgę kasyna w warszawskim Hiltonie, które zmiotło lokalną konkurencję. Olympic Casino Sunrise stało się najbardziej efektywnym i dochodowym kasynem w grupie Olympic (prowadzącym 120 kasyn w 8 europejskich krajach).

Kasyno w Warszawie, które w najbardziej prestiżowym w branży hazardowej międzynarodowym rankingu zajęło 5 miejsce wśród kasyn na świecie w kategorii jakości obsługi klienta, ustępując jedynie 4 legendarnym lokalizacjom:

  • The Bellagio (Las Vegas),
  • Baden-Baden (Niemcy),
  • Hotel de Paris (Monte Carlo),
  • The Iberostar Bavara (Dominikana)

W przeciwieństwie do większości takich rankingów wyniki tego oparte były o opinie rzeczywistych ekspertów – klientów.

Dlaczego klient lojalny jest kluczowy dla każdego biznesu?

Ponieważ to stały, lojalny klient, pewny i powracający, jest realnie odpowiedzialny za większość, ponad 80%, przychodów. Jego wartość dla biznesu jest co najmniej 7. krotnie większa od klienta nowego.

W każdej de facto branży istnieje zbiór kluczowych, uniwersalnych elementów, które decydują o sukcesie. Lokalizacja, jakość produktu, cena produktu, strategia marketingowa i promocyjna, wizerunek marki, jakość obsługi klienta. To samo dotyczy branży hazardowej a w szczególności kasyn. Różnica między kasynami a każdą inna branżą polega na tym co tak naprawdę sprzedajemy…..

Cały tekst napisany przez Cezarego Gizka – międzynarodowego eksperta branży hazardowej, długoletniego managera zarządzającego w Casinos Poland (COO)
i Olympic Casino (CEO) jest dostępny w nowym wydaniu Magazynu E-PLAY na stronie 10

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

agreement

27/11/2017

Oj tam, oj tam, wspomnienia o potędze... I tak od 1 stycznia można zamiatać - dobra zmiana Czarku, pozdrawiam serdecznie
E-PLAY.PL