Raport z niemieckiego rynku hazardowego za 2023 rok

Badania i Raporty
Wiktor Czerwiński 01/07/2024

Ostatnia aktualizacja: 1 lipca 2024

W ramach konferencji prasowej, która odbyła się 28 czerwca 2024 r. oraz z okazji trzylecia urzędu, GGL przedstawiła sprawozdanie z działalności za 2023 rok. Wyjaśnia podstawowe podejście GGL oraz przedstawia działania i sukcesy w 2023 r. Ponadto przeanalizowano rozwój rynku gier hazardowych w 2023 r.

Procedury wydawania pozwoleń i nadzór nad legalnymi dostawcami

Oprócz monitorowania obecnie 142 legalnych dostawców znajdujących się na oficjalnej białej liście, GGL zatwierdziła w 2023 r. 39 wniosków o wydanie podstawowego zezwolenia na organizowanie i pośrednictwo w transgranicznych grach losowych. Rozpatrzenie wniosku o zezwolenie jest bardzo czasochłonne i wymaga szeroko zakrojony proces przeglądu. Dostawcy muszą udowodnić, że spełniają wszystkie wymogi określone w Traktacie Państwowym o grach hazardowych, aby zapewnić ochronę graczy.

Członek zarządu Ronald Benter:

„W ten sposób cel GlüStV 2021, jakim było przeniesienie niegdyś nielegalnego rynku na rynek legalny, został w dużej mierze zrealizowany. Większość dotychczas nielegalnych dostawców gier hazardowych znajduje się obecnie pod nadzorem GGL i musi przestrzegać rygorystycznych wymogów . Każdy, kto nie zastosuje się do tych zasad, musi spodziewać się konsekwencji regulacyjnych, w tym cofnięcia licencji.”

W tym kontekście Benter przekazał informację o obowiązujących procedurach nadzorczych wobec dostawców, którzy wielokrotnie łamali zasady. W obecnej sytuacji procedury te mogą prowadzić do drastycznych środków regulacyjnych i wysokich kar finansowych.

Zarząd GGL wyjaśnił, że konsekwentnie karząc naruszenia, GGL zapewni wszystkim dostawcom uczciwe warunki konkurencji.

Zwalczanie nielegalnego hazardu: podejście GGL przynosi efekty

W 2023 r. GGL rozpatrzyło łącznie 438 przypadków podejrzeń nielegalnego hazardu lub reklamy nielegalnego hazardu. Sprawdzono 1864 strony internetowe, a w 133 przypadkach wszczęto postępowania zakazowe. W sumie 63 dostawców nielegalnych gier hazardowych zaprzestało świadczenia usług lub reklamodawcy zaprzestali wyświetlania reklam w wyniku przesłuchań lub zakazów. W 104 przypadkach GGL skierowała zarzuty karne do właściwych prokuratur. Ponadto wiele ofert zostało już wstrzymanych w wyniku pism z poradami GGL, szczególnie w zakresie reklamowania ofert nielegalnych.

Blokowanie płatności okazało się w 2023 r. szczególnie skutecznym narzędziem egzekwowania prawa. W przypadku większości dostawców nielegalnych gier hazardowych pod koniec 2023 r. transakcje płatnicze za pośrednictwem znanych i znanych dostawców usług płatniczych nie były już możliwe. Blokowanie adresów IP nie było stosowane ze względu do zmian prawnych.

„Podejście GGL do zwalczania nielegalnego hazardu przynosi efekty, ale pozostaje trudnym zadaniem, zwłaszcza że gracze na nielegalnym rynku działają na arenie międzynarodowej” – powiedział Ronald Benter.

Rozwój rynku 2023: niewielki wzrost legalnego rynku, zwłaszcza w obszarze zakładów sportowych

W porównaniu z rokiem poprzednim wielkość niemieckiego rynku gier hazardowych mierzona przychodami brutto z gier wzrosła o 2% do 13,7 miliarda euro. Z tego 22% (3,0 miliarda euro) wygenerowały gry online. Udział w rynku dostawców, za który jako całość odpowiada GGL, mierzony przychodami brutto z gier, wyniósł w 2023 r. około 3,5 miliarda euro, co stanowi 26% całego rynku gier. W obszarze odpowiedzialności GGL największy udział mają zakłady sportowe, których przychody brutto z gier wynoszą 1,8 miliarda euro (w tym zakłady na konie w Internecie), co oznacza wzrost o około 0,4 miliarda euro w porównaniu z rokiem poprzednim.

W drugim pełnym roku obowiązywania licencji operatorzy wirtualnych automatów do gier i pokera online wygenerowali 0,4 miliarda euro przychodów brutto z gier. Odpowiada to udziałowi w wysokości 3% całego dozwolonego rynku gier.

Według ustaleń GGL przychody brutto z gier hazardowych na rynku nielegalnych gier hazardowych wynoszą około 400–600 mln euro. Aby wesprzeć debatę na temat pomiaru rynku nielegalnych gier hazardowych faktami naukowymi, GGL zainicjowała w 2023 r. badanie „w celu zbadania czarnego rynku i kierowania gier hazardowych w Internecie w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród graczy”.

Zintensyfikowany monitoring rynku zakładów sportowych w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2024

Przygotowania do fokusowego monitoringu rynku zakładów sportowych podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2024 rozpoczęły się w 2023 roku. Opierały się one na już ustalonym podejściu we współpracy przy najważniejszych wydarzeniach sportowych z Krajową Platformą Zwalczania Manipulacji Zawodami Sportowymi oraz odpowiedzialnymi stowarzyszenia sportowe i ich organizacje (międzynarodowe) (DFB, UEFA, DOSB, MKOl). GGL jest częścią grupy zadaniowej Grupy Kopenhaskiej i UEFA, której zadaniem jest zapobieganie manipulacjom sportowym podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2024 roku.

Już w okresie poprzedzającym to ważne wydarzenie władze uważnie monitorowały działania reklamowe operatorów zakładów sportowych w związku z Mistrzostwami Europy. Głównym tematem był główny sponsor Betkick Sportwettenservice GmbH (Betano).

Wyzwania 2024

W tym roku jednym z głównych celów GGL jest towarzyszenie dalszemu procesowi oceny krajów związkowych pod kątem skuteczności postanowień Traktatu państwowego o grach hazardowych 2021. GGL opowiada się za dyskusją opartą na faktach i we współpracy z krajami związkowymi zleciła już lub ogłosiła przetarg na trzy badania w 2023 r. na tematy ochrony graczy, reklamy i kanałów dystrybucji z rynku nielegalnego do legalnego o łącznej wartości kwoty 1,4 mln euro.

W procesie oceny przeprowadzonej z krajami wskazano już wstępne konkretne dostosowania przepisów GlüStV, na przykład możliwość zastosowania blokowania adresów IP lub rozszerzenia uprawnień nadzorczych w odniesieniu do podmiotów międzynarodowych.

Według Ronalda Bentera GGL widzi potrzebę dostosowań w procesach aplikacyjnych dla poszczególnych gier w obszarze wirtualnych gier na automatach.

„Nieustannie szukamy sposobów optymalizacji procesów administracyjnych. Jednym ze sposobów przyspieszenia procesu składania wniosków mogłoby być bezpośrednie włączenie producentów gier, studiów deweloperskich, w proces składania wniosków o zatwierdzenie poszczególnych gier” – mówi Benter. „To znacznie przyspieszyłoby proces”.

Benter zachęcał także wszystkie zaangażowane grupy docelowe i ich stowarzyszenia do aktywnego udziału w procesie oceny.

Sprawozdanie z działalności za rok 2023 jest dostępne tutaj. Raport liczy 76 stron i jest w języku niemieckim.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL