Afiliacja i SEO czyli 2 filary sukcesu w branży hazardowej

Okiem eksperta Wywiady
Iwo 14/10/2022

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia 2022

Branża hazardowa online jest bardzo nasycona i co roku jak grzyby po deszczu wyrastają nowi operatorzy. Nie inaczej, chociaż trochę na mniejszą skalę jest na rynku bukmacherskim w Polsce. Aktualnie na rynku działa 18 operatorów i każdy z nich marzy o tym aby znaleźć się wśród 3 najlepszych, lub przede wszystkim mieć dodatni bilans finansowy.

Aby dowiedzieć się więcej na temat marketingu w hazardzie online spróbujemy przepytać jednego z weteranów tego działu, Pana Marcina Sapińskiego.

E-PLAY: Czym według Ciebie jest marketing w iGamingu?

Marcin Sapiński: Wielu z nowo wchodzących bukmacherów ma niejasną strategię marketingową i pomimo poprawnego produktu nie potrafi zdobyć większego udziału w rynku. Działa to też w drugą stronę, dobry marketing i duże środki przeznaczone na promocję nie są wcale gwarantem sukcesu, gdyż ostatecznie klienta zatrzymuje się dobrym produktem. Jako osoba związana z branżą hazardową od prawie 15 lat pozwolę sobie trochę więcej powiedzieć na temat afiliacji i pozycjonowania, czyli dwóch jakże ważnych gałęzi marketingu internetowego. Oba te kanały marketingowe właściwie prowadzone mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu.

E-PLAY: Czym zatem jest afiliacja według Ciebie?

Marcin Sapiński

MS: Czym jest afiliacja to chyba wiedzą wszyscy, chociaż nie wszyscy operatorzy zdają sobie sprawę, jak właściwie prowadzony program partnerski może doprowadzić do sukcesu firmy. Afiliacja weszła do naszego życia z drzwiami i wylewa się z każdej strony, a duży kawałek z jej tortu wykroili sobie w ostatnim czasie różnej maści blogerzy i influencerzy na platformach społecznościowych jak Instagram, YouTube czy Twitch. 
Świetnym przykładem jaki mogę podać ze swojej kariery jest EnergyCasino, którego program partnerski pozwolił swego czasu, jeszcze przed nowelizacją prawa hazardowego, zdobyć status renomowanego kasyna nie tylko na rodzimym, polskim rynku, lecz także w innych europejskich krajach. W tamtym czasie influencerka dopiero raczkowała, dlatego podstawą sukcesu było nawiązanie współpracy z lokalnymi webmasterami często posiadającymi duże PBNy aby przekierowali swój ruch na stronę a ta, dzięki swojemu produktowi i obsłudze klienta, obroniła się sama i stała się wiodącym kasynem online w Europie.

Właściwa współpraca z partnerami pozwala w szybki i efektywny kosztowo sposób dotrzeć do graczy zainteresowanych naszym produktem. Bardzo ważne jest, aby w zespole zajmującym się programem partnerskim były osoby o analitycznym myśleniu, które będą potrafiły nie tylko właściwie zaplanować współpracę z wybranymi partnerami, lecz także szybko wychwytywać trendy jeśli chodzi o przekierowywany ruch i optymalizować z nimi współpracę na co dzień.

E-PLAY: Nie wydaje się to trudne, jak sam mówisz?

MS: Problemem branży hazardowej jest też to, iż przyciąga ona wszelkiej maści amatorów szybkich pieniędzy i sprzedawców marzeń. Nie brak tutaj magików którym wydaje się, iż po paru latach w branży wiedzą już wszystko, a także nieraz i samych właścicieli którzy nie stosują się do strategii i zaleceń przygotowanych przez zatrudnianych przez nich specjalistów i prowadzą operację jakby to była np. lokalna rozlewnia energetyków. Niestety tak naprawdę nie ma wiele osób z właściwym know-how które potrafiłyby przygotować lub poprowadzić projekt. W większości ci wszelkiej maści specjaliści, z wymuskanymi profilami na LinkedIn, nie tylko nie potrafią podjąć odpowiedzialności w codziennych operacjach, gdzie czasem sytuacja wymaga podjęcia szybkich decyzji, lecz także nie mają zwyczajnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, aby ewaluować pracę osób zatrudnionych pod nimi.

W branży pośród pracowników jest na pewno chęć rozwoju i awansu, gdyż w przeciwieństwie do innych branż igaming oferuje szybką ścieżkę kariery, lecz na ile jest to rozwój mający na celu zdobycie kolejnego szczebla w firmowej hierarchii, a na ile zdobycie praktycznych umiejętności?

Ilu z tych osób z C-Level oraz managerów potrafiłoby postawić WordPress, właściwie zoptymalizować stronę czy też ustawić kampanię w sieci reklamowej? A przecież każdy z nich w codziennej pracy używa takich słów i skrótów jak media buying, CPL, CPA, PBN, SEO, followers czy właśnie afiliacja i każdy z nich podejmuje decyzje o zatrudnieniu i wydaniu pieniędzy na określone działania, oczekując rezultatów.

Jakiś czas temu natrafiłem na wywiad z jednym z malowanych dyrektorów, którego głównym i generalnie jedynym zadaniem jest podpisywanie dokumentów. Ze swojej strony sugeruję jednak zamiast lansu w sieci, aby zacząć pojawiać się w biurze chociaż raz na miesiąc i poznać pracowników oraz tym czym się zajmują w swojej pracy.

I tu być może tutaj tkwi odpowiedź dlaczego na rynku jest kilka firm które pomimo mniejszego budżetu systematycznie zwiększają swój udział w rynku a inne nie pomimo dużych nakładów osiągnęły szklany sufit. Tutaj mogę pozdrowić i pochwalić innego weterana branży Piotra Sienkiewicza, z którym znam się jeszcze z jego czasów w SportingBet a moim w Betway, za zbudowanie ciekawej marki jaką jest Betfan.

Po drugiej stronie można postawić nie tylko ostatnio zamkniętego BestBet24, ale choćby bukmachera którego billboardy często można spotkać przy drogach szybkiego ruchu w Polsce. Jak widać prosty branding i zarządzanie firmą przez właścicieli ma się do sukcesu na rynku tak jak te wielkie sztaby złota niczym z filmu „Złoto Dezerterów” ze wspomnianych billboardów do faktycznej nagrody, która w rzeczywistości waży łącznie całe 120 gram (sic!).

Ile w ogólnym rozrachunku tak naprawdę znaczą takie reklamy przy drodze świadczą obroty drugiego bukmachera z tej grupy. Nie ma nic lepszego od marketingu internetowego, gdzie potencjalnego klienta można przekonwertować za pomocą kilku kliknięć, a taki outdoor może stanowić jedynie dodatkowy branding, który w dłuższym okresie pomoże zbudować zaufanie i pozytywny wizerunek marki. Ale czy tak jest w rzeczywistości to niech każdy już sam oceni.

E-PLAY: W taki razie jak wygląda sprawa z tworzeniem dobrego SEO?

MS: SEO to kolejne magiczne słowa często wymieniane pomiędzy inwestorami a kadrą menadżerską. Każdy chciałby być top 1 lub chociażby top 3 na najbardziej kaloryczne pozycje w swoje branży, lecz liczba miejsc jest ograniczona a konkurentów nie brakuje, także tych stosujących zagrania ze świata black hat seo. Dlatego nawet stosując strategie zgodną ze wszystkimi aktualizacjami algorytmu Google nie ma gwarancji sukcesu, choć właściwie prowadzone działania z odpowiednimi budżetami, w dłuższym okresie zwykle przynoszą oczekiwane rezultaty.

E-PLAY: Black hat seo, czyli co to jest?

MS: Black Hat SEO to w wielkim skrócie wszystkie zagrywki jakie stosuje się, aby w efektywny sposób oszukać wujka Google, nie stosując się do jego zaleceń i zdobyć możliwie najwyższą pozycję w najkrótszym możliwie okresie pod wybrane słowo kluczowe. W przypadku polskiego rynku powszechnie stosowany jest cloaking który zabiera znaczącą część ruchu stronom wypozycjonowanym organicznie. Każdej firmie wchodzącej na rynek polski radzę przygotować rozsądne, szyte na miarę, działania SEO. Należy pamiętać o tym, iż pewna część konkurencji również nie czeka z założonymi rękoma, i podejmuje realne działania aby zdobyć jak największy ruch związany z bukmacherką czy też sportem.

E-PLAY: Czy możesz podać jakieś przykłady?

MS: Tutaj nie muszę daleko szukać. Najlepszym przykładem jest założony przeze mnie i Adriana Furmańczyka (obecnie PZBuk a wtedy CM Lvbet Polska) portal Łączy Nas Pasja, którego domenę podarowałem w zeszłym roku obecnym właścicielom. Jest on jednym z kół zamachowych napędzających ruch na serwisy paru bukmacherów. Niektórzy bukmacherzy mają swoje blogi, lecz są również tacy którzy nie korzystają z tej formy zdobycia ruchu i stosują inne strategie. Mając bardzo duże budżety można zrezygnować z afiliacji i SEO, lecz jest to już temat na inną rozmowę.

E-PLAY: A czy gdybyś miał duże budżety to zrezygnowałbyś?

MS: Nieee (śmiech).. Tak jak wspomniałem na początku, właściwie prowadzone zawsze przynoszą dodatkowe korzyści.

Marcin Sapinski

Weteran branży hazardu internetowego. Przygodę rozpoczął w 2008 roku w Betway, aby następnie zbudować markę EnergyCasino, EnergyBet a także LVbet. Twórca ŁączyNasPasja a obecnie właściciel agencji marketingowej SpinMarketing, zajmującej się m.in. wspomaganiem działań legalnych bukmacherów na rynku polskim.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL