Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2024
W dniach 16-17 kwietnia w Warszawie odbyła się konferencja Conversion Conf zorganizowana przez Conversion Club. W wydarzeniu uczestniczyło wiele podmiotów związanych z szarfą strefą polskiego hazardu dlatego postanowiliśmy się sprawie przyjrzeć.
Wydarzenie miało miejsce w Warszawie, w hali Expo XXI, na ul. Prądzyńskiego 12/14 a sam organizator opisał je tak:
Cenimy siłę społeczności Tak samo jak cenimy siłę danych i wiemy, że rozmowy online nigdy nie dorównają spotkaniu osobistemu, jeśli chodzi o budowanie relacji. Seria wydarzeń, spotkań i przyjęć stowarzyszonych w Conversion Club pomoże każdemu przypisać nazwiska i nawiązać kontakty, które po prostu nie zdarzają się na czatach. To jedna z lepszych części Affiliacyjnego stylu życia i nie byłaby taka sama bez wszystkich podróży i dzikich przygód. (…) Chodzi o tłum przedsiębiorców współpracujących, wymieniających się spostrzeżeniami i świetnie się bawiących w drodze do wspólnego celu – posiadania dochodowego biznesu marketingowego. Możesz to zrobić sam, ale to nie znaczy, że musisz to zrobić sam. Dołącz do rozmowy i zdobądź nowe spojrzenie na Conversion Club.
Nam udało się zebrać materiały jakie pojawiły się w publicznej przestrzeni w internecie i dzięki temu możemy poczuć klimat tego wydarzenia.
Mapa konferencji
Udało nam się także zdobyć mapkę na której widoczny jest plan hali i znajdujący się na niej wystawcy.
Kogo ze świata (nielegalnego) hazardu można było spotkać?
Jak widać z mapki konferencja została zdominowana przez firmy oferujące hazard internetowy. Wiele z ich serwisów znajduje się w ’Rejestrze Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą’ prowadzonym przez Ministerstwo Finansów.
Pin-UP Partners
Jeden z najwiekszych operatorów na rynku ukraińskim. Istnieje podejrzenie, że PIN-UP to kapitał rosyjski. Jej przedstawiciel Aleksandr Riddick (sic!) także zaszczycił swoją obecnością na panelu dyskusujnym.
Domeny związane z Pin-UP trafiły do Rejestru Ministerstwa Finansów aż 70 razy.
Mate Affiliates
Sam operator podkreśla iż jest obecny w sektorze iGaming ponad pół dekady dzięki czemu jest to zaufany program partnerski premium, mogący poszczycić się tysiącami zadowolonych partnerów.
Z LinkedIn dowiadujemy się, że firma ma korzenie w Cluj, w Rumunii.
Co prawda ich strona internetowa mateaffiliates.com nie jest dostępna z terytorium Polski, lecz dzięki szybkiej zmianie IP poprzez VPN, naszym oczom ukazuje się ich serwis wraz z portfolio marek:
Wzięty pod lupę pierwszy z brzegu serwis ZET Casino znalazł się do tej pory na liście Ministerstwa Finansów aż 47 razy!
Jeszcze więcej, bo aż 50 (!) razy trafił tam kolejny serwis FEZbet. Wszystkie marki należące do Matę Affiliates są doskonale znane Ministerstwu Finansów gdyż :
- Joker8 trafił tam 8 razy,
- Quick Win – 13 razy
- Winota – 23 razy
- Oh My Spins – 19 razy
- Great Win – 20 razy
Firma zgodnie z planem, zaprezentowała swoje usługi na konferencji, czym nie omieszkała się pochwalić na swojej stronie na LinkedIn.
MLB Partners, czyli Melbet Affiliates?
Kolejna firma ze świata internetowego hazardu, która posiadała aż dwa stoiska na konferencji. Co prawda w internecie nie znajdziemy żadnego podmiotu o nazwie MLB Partners, lecz Melbet Affiliates (melbetaffiliates.com) już tak. Firma ukryła się na konferencji pod nazwami MLB Partners oraz MLB Affiliates.
Platforma Melbet trafiła do Rejestru Ministerstwa Finansów aż 37 razy!
Gypsy Affiliates
Kolejna firma ze strefy szarego hazardu.
Z jej strony internetowej gypsyaff.com możemy się dowiedzieć, iż w skład jej portfolio wchodzą takie marki jak:
- rockwin.io – serwis jeszcze nie trafił do Rejestru MF
- gslot.com – 10 wpisów w rejestrze
- Goodman Casino – 16 wpisów
- Casino Buck – 2 wpisy
- Gioo Casino – 2 wpisy
Choć Gypsy Affiliates nie jest dostępne z polskiego IP, to na samej stronie w opisie jej marek możemy znaleźć informację o tym, iż jej serwisy są przygotowane także pod Polskę.
V. Partners i GG. Affiliates
Na konferencji można też było spotkać stosika V. Partners oraz GG. Affiliates. Obie marki to tak naprawdę ta sama grupa – V. Partners.
W skład ich portfolio na oficjalnej stronie przedstawionych jest pięć marek.
Dodatkowo V. Partners zajmuje się innymi serwisami, w tym programem afiliacyjnym dla niezwykle popularnej marki GG.Bet, także znanej w Polsce, m.in. dzięki promocji poprzez internetowych influenserów.
N1 Partners
Jak dowiadujemy się z oficjalnego profilu na LinkedIn N1 Partners to „wielomarkowy program partnerski, który obejmuje kasyna online i zakłady. W portfolio produktów N1 Partners Group znajdują się takie marki jak N1 Casino, Slot Hunter, Joo Casino, N1 Bet i inne. Każde kasyno online jest zlokalizowane dla konkretnego GEO, biorąc pod uwagę różne preferencje odbiorców.”
Serwisy te są także doskonale znane Ministerstwu Finansów gdyż zostały wielokrotnie dodane do rejestru w tym:
- N1Casino – 30 razy
- N1Bet – 65 razy
- JooCasino – 16 razy
- Lucky Hunter – 8 razy
Inni przedstawiciele z branży Igaming
Na konferencji nie zabrakło jeszcze innych stoisk powiązanych z hazardem w sieci. Wśród nich byli: G `Partners, firma która sama siebie opisuje jako „globalną sieć afiliacyjną posiadającą znaczną wiedzę specjalistyczną w niszy iGaming.”
Firma sponsorowała sektor dla gości VIP konferencji Conversion Conf. Dodatkowo jej założycielka wzięła udział w panelu dyskusyjnym.
Innym reprezentantem branży iGaming był Bohdan Hul, współzałożyciel i dyrektor generalny Gamb Panda, który wystąpił na otwartym panelu dyskusyjnym. W jego trakcie podzielił się spostrzeżeniami na temat tworzenia kasyn pod klucz (Turnkey Solutions).
Na mapie konferencji możemy znaleźć jeszcze 1winPartners – co prawda, ich serwis nie znajduje się w Rejestrze MF, lecz strona oferująca usługi hazardowe posiada polską wersję językową.
Ostatnim widocznym na mapie stoiskiem związanym z branżą iGaming jest Vegas Affiliates. Na ten moment nie udało nam się dokładnie ustalić zakresu działalności tej platformy.
Wsród uczestników byli także przedstawiciele innych firm, m.in. Banzai Partners.
Pytania do organizatorów oraz polskich władz
Biorąc pod uwagę wszystko powyższe na usta ciśnie się wiele pytań. Zarówno do organizatorów konferencji a także polskich władz, która oficjalnie od lat toczy walkę z szarą strefą. Warto zauważyć, że większość obecnych na wydarzeniu podmiotów jest znana Ministerstwu Finansów, także wersję oficjalną o tym, iż była ona poświęcona „innym rynkom” można włożyć między bajki.
My ze swojej strony wysłaliśmy do organizatorów z EXPO XXI następujące pytania:
- Czy są świadomi, że konferencja ma na celu promowanie produktów, które są nielegalne w naszym kraju, co umożliwia firmom działającym nielegalnie promocję w ich miejscu?
- jakie kroki podejmują, aby uniemożliwić młodzieży dostęp do takich wydarzeń?
- W jaki sposób starają się filtrować takie wydarzenia?
- Czy zastosują podobne procedury, jeśli na przykład meksykańskie kartele kokainowe miałyby wystawić się na przyszłych wydarzeniach? Czy w ogóle sprawdzają kto bierze udział w wydarzeniach organizowanych na terenie ich hali?
Z kolei do Ministerstwa Finansów wysłaliśmy następujące pytania
- Czy są świadomi, że podczas gdy rutynowo blokują strony internetowe i pobierają wysokie opłaty od legalnych operatorów, nielegalni operatorzy prowadzą swoje działania otwarcie w promieniu kilku kilometrów od instytucji rządowych?
- Czy Ministerstwo planuje podjąć jakiekolwiek środki w celu zapobiegnięcia w przyszłości takim zdarzeniom, i czy zostanie wszczęte jakiekolwiek śledztwo w sprawie tego konkretnego wydarzenia?
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."