Globalne ambicje Superbet. Wywiad z Adamem Lamentowiczem w Business Magazin

Polecane Wywiady
Adam Brzozowski 07/05/2024

Ostatnia aktualizacja: 13 maja 2024

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją, która trafiła na majową okładkę rumuńskiego magazynu biznesowego Business Magazin.


Grupa Superbet jest obecna w 12 krajach poprzez działalność komercyjną lub huby technologiczne, a założoną ambicją jest stać się liderem globalnej branży zakładów sportowych. Branżę technologiczno rozrywkową charakteryzuje dynamika i konkurencyjność, ale pozwala firmom o przełomowym potencjale na gwałtowny rozwój w oparciu o technologię i model biznesowy charakteryzujący się wysokimi standardami operacyjnymi. Adam Lamentowicz, który niedawno objął stanowisko dyrektora generalnego Superbet Rumunia, opowiada, jak widzi specyfikę lokalnego rynku, jakie są szanse i zagrożenia związane z tą dziedziną, ale także spodziewany rozwój branży Tech & Entertainment.

„Superbet to rumuńska firma, projekt przedsiębiorczy, który powstał w Rumunii w 2008 roku. Po gwałtownym rozwoju firma przyciągnęła uwagę amerykańskiego giganta Blackstone, największego funduszu inwestycyjnego na świecie. W 2019 roku Blackstone zdecydował się zostać udziałowcem Superbet, dokonując strategicznej inwestycji mniejszościowej o wartości 175 mln euro” – mówi Adam Lamentowicz, dyrektor generalny Superbet Rumunia.

Obecnie grupa jest obecna w 12 krajach poprzez działalność handlową lub centra technologiczne. Najważniejsze rynki znajdują się w Rumunii, Polsce, Belgii, Serbii, a od tego roku Superbet daje o sobie znać w Brazylii, kraju, w którym został głównym sponsorem klubów piłkarskich São Paulo FC i Fluminense FC. Jednocześnie w dziale technologicznym grupy, zwanym Happening, pracuje zespół ponad 500 inżynierów i programistów, pracujących w biurach w Rumunii, Chorwacji i Wielkiej Brytanii.

Spółka będąca największym operatorem zakładów sportowych w Rumunii osiągnęła wartość 1 mld 423 mln euro według zestawienia Top 100 Najcenniejszych Firm w Rumunii w 2023 roku sporządzonego przez Ziarul Financiar. W zeszłym roku wartość firmy odnotowała 16% wzrost w porównaniu z poprzednią edycją katalogu zestawienia 100 najcenniejszych firm w Rumunii.


Wizytówka

1. Adam Lamentowicz posiada ponad 30-letnie doświadczenie w rozwoju biznesu, pracując w takich obszarach jak telekomunikacja, fuzje i przejęcia, przemysł chemiczny czy technologia i rozrywka. Od 15 lat związany z branżą zakładów sportowych i gier hazardowych, kierując działalnością firm bukmacherskich w takich krajach jak Polska, Holandia czy Stany Zjednoczone Ameryki.

2. Do zespołu Superbet dołączył w 2020 roku jako dyrektor generalny Superbet Polska. W niecałe trzy lata radykalnie przekształcił biznes, stając się jednym z liderów rynku pod względem udziału w rynku, a także najszybciej rozwijającym się operatorem zakładów sportowych w Polsce. Kolejnym dla niego krokiem było powołanie na stanowisko Wiceprezesa ds. rynków międzynarodowych, w ramach której przyczynił się do opracowania strategii globalnej ekspansji komercyjnej marki Superbet, jednocześnie kontynuując rozwój biznesu w Polsce.

3.Wiosną tego roku Adam Lamentowicz został mianowany dyrektorem generalnym Superbet Rumunia, z założonym celem ugruntowania i zwiększenia wiodącej pozycji branży zakładów sportowych w naszym kraju. Nominacja ta stanowi ważne wyróżnienie dla Adama, który objął stanowisko zarządzającego największym i najbardziej dochodowym rynkiem w portfelu Superbet, w kraju, w którym rozpoczęła się cała historia tej firmy.

4. Jest aktywnym członkiem zarządu Stowarzyszenia Biznesu Sportowego w Polsce, a niedawno został mianowany członkiem Zarządu United Nations Global Compact Network (UNGC) w Polsce, międzynarodowego forum skupiającego się na zrównoważonym wzroście gospodarczym. W ramach UNGC jest bardzo zaangażowany w program polityczny poświęcony walce z szarą strefą.

5. Jednocześnie Adam Lamentowicz jest prezesem i założycielem Polskiej Izby Hazardu, stowarzyszenia zrzeszającego ponad 100 licencjonowanych operatorów i dostawców technologii w walce z czarnym rynkiem i nielegalnymi sieciami hazardowymi w Polsce.


„Najważniejsze inwestycje ostatnich lat skupiały się na rozwoju globalnie skalowalnego produktu cyfrowego dzięki własnej technologii i stworzeniu wysokiego standardu doświadczenia omnichannel dla naszych klientów. Aby opracować produkt cyfrowy klasy premium, nasz dział technologii Happening zatrudnia zespoły składające się z młodych inżynierów, w większości specjalistów z międzynarodowymi karierami, którzy pracowali w Meta, Google, Amazon czy Adobe. Szansą, jaką dajemy naszym kolegom z zespołów technologicznych, jest wprowadzenie innowacji i zbudowanie produktu cyfrowego, który zamierzamy udostępnić na wielu międzynarodowych rynkach” – mówi przedstawiciel firmy.

Odnosząc się do doświadczenia omnichannel, Adam Lamentowicz twierdzi, że firma skupia się na zmniejszaniu różnic pomiędzy doświadczeniami online i retail, opierając się zarówno na własnej technologii, jak i na najlepszych praktykach zaczerpniętych z danej branży.

„Wdrażane przez nas rozwiązania digitalizacyjne wspierają jednocześnie wysiłki grupy w zakresie odpowiedzialnej gry i zgodności z przepisami prawa nakładanymi przez odpowiednie organy regulacyjne rynku w krajach, w których obecne są marki Superbet” – dodaje dyrektor generalny Superbet Rumunia, który objął obecne stanowisko około dwa miesiące temu.

Posiada ponad 30-letnie doświadczenie w rozwoju biznesu, pracując w takich obszarach jak telekomunikacja, fuzje i przejęcia, przemysł chemiczny czy technologia i rozrywka. Od 15 lat związany z branżą zakładów sportowych i gier hazardowych, kierując działalnością firm bukmacherskich w takich krajach jak Polska, Holandia czy Stany Zjednoczone Ameryki.

Jego zdaniem rumuńscy klienci osiągnęli bardzo wysoki poziom popytu, podobny do tego na rynkach zachodnich. Jednocześnie doceniają różnorodność i zróżnicowanie produktów rozrywkowych, a także społeczną stronę tych działań.

Adam Lamentowicz z Magnusem Carlsenem, arcymistrzem szachowym i numerem 1 światowego rankingu FIDE, uczestniczący w Superbet Rapid & Blitz Poland

„Dlatego doświadczenie sukcesu na lokalnym rynku było źródłem inspiracji do realizacji naszych ambicji, czyli zostania światowym liderem branży zakładów sportowych, poprzez unikalny produkt rozrywkowy, wykonany według najwyższych standardów technologicznych. Jednocześnie z punktu widzenia pozycjonowania marki możemy z całą pewnością stwierdzić, że gracze w Rumunii cenią marki, które budzą zaufanie, inwestują w zadowolenie klientów i kojarzą się z ważnymi dla społeczności wydarzeniami sportowymi lub rozrywkowymi.”

Jeśli chodzi o różnice między klientami lokalnymi a klientami z innych krajów, istnieją różnice między sportami cenionymi w Rumunii a innymi krajami – podkreśla przedstawiciel Superbet.

„Piłka nożna pozostaje wspólną więzią na całym świecie, ale mamy sporty takie jak piłka ręczna, która jest bardzo popularna w Rumunii, a także w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej czy Skandynawii. Z drugiej strony koszykówka nie cieszy się tu taką popularnością jak w Serbii, a skoki narciarskie są w Polsce bardzo popularne, podczas gdy w Rumunii to sport niszowy” – mówi dyrektor, który ponad 15 lat temu mieszkał w Rumunii. Nie tylko w Bukareszcie, spędził także okres w Râmnicu Vâlcea. „Dlatego mam tu wielu przyjaciół i dość dobrze znam lokalną kulturę. Poza tym moja żona pochodzi z Grecji. Kultury Rumunii i Grecji mają wiele cech wspólnych, a oba kraje mają bogatą historię pełną znaczących wydarzeń. Dlatego czuję się tu bardzo dobrze i myślę, że wiem, jak budować dobre relacje z zespołem”.

Adam Lamentowicz uważa, że ​​Rumunia poczyniła w ciągu ostatniej dekady ogromny postęp w zakresie rozwoju gospodarczego, co widać wyraźnie w konkurencyjności, entuzjazmie i kreatywności, jaką wykazują ludzie, z którymi pracuje lub ma okazję spotkać.

„Naprawdę doceniam to, że Rumuni są otwarci i szczerzy, zawsze potrafią stworzyć autentyczną i serdeczną atmosferę. Ponadto bardzo się cieszę, widząc, jak bardzo Rumuni kochają sport. Piłka nożna, piłka ręczna, tenis, a nawet wyścigi Formuły 1 mają w Rumunii wielu fanów. W tym samym czasie, biorąc udział w Superbet Chess Classic w ramach Grand Chess Tour, odkryłem pasję Rumunów do szachów i sposób, w jaki kultywują tę wyjątkową grę strategiczną wśród młodszych pokoleń.

12 – liczba krajów, w których obecna jest grupa Superbet poprzez operacje komercyjne lub centra technologiczne

500 – tylu inżynierów oprogramowania i programistów pracuje w biurach Happening, dziale technologicznym Superbet, w Wielkiej Brytanii, Chorwacji i Rumunii.

175 – milionów euro zainwestował Blackstone, największy fundusz inwestycyjny na świecie, w 2019 roku w grupę Superbet

350 000 – USD to łączna wartość nagród w edycji Superbet Chess Classic Rumunia 2023

3 – etapy Grand Chess Tour są sponsorowane przez Superbet. za pośrednictwem Fundacji Superbet w Rumunii, w Polsce
i Chorwacji.

W biznesie jak w sporcie.

„Patrzę na biznes jak na sport zespołowy. Wierzę w ludzi i moim celem jest pomoc każdemu współpracownikowi w osiągnięciu jego potencjału poprzez wzmacnianie pozycji i coaching. Myślę, że najlepszy zespół to taki, w którym patrząc z zewnątrz, nie można rozpoznać, kto jest szefem. Cenię pracę zespołową, umiejętność wzajemnego wspierania się współpracowników w obliczu wyzwań oraz zdolność każdego do podejmowania swoich obowiązków” – mówi dyrektor generalny Superbet Rumunia.

Dodaje, że struktura jest konieczna, aby uniknąć chaosu, ale powinna umożliwiać, a nie przeszkadzać, swobodne interakcje pomiędzy członkami zespołu. W takim środowisku pomysły przepływają szybko, zachęca się do kreatywności, a ludzie są dumni z rezultatów, które wspólnie osiągnęli.

„Wierzę, że ludzie zawsze chcą dodawać wartość, a rolą liderów jest im kierować. Dla mnie termin KPI oznacza utrzymywanie zaangażowania ludzi. Wzrosty i wartość EBITDA to rezultaty, które przychodzą naturalnie, jeśli zostanie stworzone odpowiednie środowisko pracy, w którym ludzie się rozwijają i czują, że wdrażają swoje najlepsze pomysły w życie” – podkreśla Adam Lamentowicz.

Mówi, że jest pod wrażeniem i inspiracją strategicznego myślenia założyciela Superbet – Sachy Dragica.

„Dzięki swojej wizji i umiejętności patrzenia w przyszłość, dzięki temu, że w każdej sytuacji na pierwszym miejscu stawia doświadczenie klienta, Sacha stworzył naprawdę przełomowy biznes, firmę, która zdołała stać się liderem branży sportowej i rozrywkowej w regionie Europy centralnej i wschodniej, będącym obecnie na drodze do stania się światowym liderem w tej dziedzinie. Poza tym głównym powodem dla którego dołączyłem do ekipy Superbet prawie 4 lata temu była rozmowa z Sachą Dragiciem. W bardzo krótkim czasie wiedziałem, że chcę z nim pracować, że podzielamy te same wartości i że razem możemy zbudować wyjątkową historię sukcesu, na poziomie międzynarodowym” – mówi przedstawiciel Superbet.

Na etapie Grand Chess Tour zorganizowanego w Rumunii, Superbet Chess Classic Rumunia, Adam Lamentowicz odkrył pasję Rumunów do szachów i sposób, w jaki kultywują oni tę wyjątkową grę strategiczną wśród młodszych pokoleń.

Jednocześnie, jak mówi Adam Lamentowicz, wiele się nauczył od Fotisa Mavroudisa i Nikosa Nikolakopoulosa, którzy obaj pełnili funkcję wiceprezesów firmy Intralot, organizacji, w której spędził ponad 8 lat swojej kariery i gdzie nauczył się najważniejszych rzeczy o branży technologii i rozrywki. Ponadto wyciągnął ważne wnioski, podążając za Panosem Germanosem, założycielem grupy telekomunikacyjnej Germanos.

„Doświadczenie w Germanos znacząco wpłynęło na mój rozwój zawodowy i pomogło mi zrozumieć, jak zachować przedsiębiorczość, rozwijając międzynarodową korporację. Myślę, że wszyscy ci mentorzy biznesowi są dość podobni, ponieważ łączą w sobie cechy liderów, którzy potrafią cenić ludzi wokół siebie i pozostają przedsiębiorczy w myśleniu, prowadząc duże organizacje.”

Jak wygląda typowy dzień z życia Adama Lamentowicza? Zaczyna dzień wcześnie, zwykle około 5:30, programem aktywności fizycznej trwającym około 60 minut. Następnie przyjeżdża do biura, niezależnie od kraju, w którym się znajduje, około godziny 8:00 rano. Dzięki temu ma około godziny na sprawdzenie liczb, raportów i wszelkich istotnych tematów, zanim przejdzie do interesów z zespołami, z którymi współpracuje.

„Lubię być obecny w biurze i mieć kontakt twarzą w twarz, bo wtedy między ludźmi powstaje najlepsza energia. Jeśli mam przerwę między spotkaniami, pracuję w otwartej przestrzeni, wśród członków zespołu, zawsze będąc dostępnym, aby koledzy mnie o to poprosili lub skonsultowali” – dodaje dyrektor. Mówi też, że spędza dużo czasu w Bukareszcie i wierzy, że więzi są silniejsze, gdy jest blisko zespołu i rozumie, czego ludzie potrzebują, aby wykorzystać swój potencjał.

„Kultura ludzi i ich sposób postrzegania różnią się, dlatego możemy ich najlepiej zrozumieć tylko wtedy, gdy jesteśmy blisko nich”.

Dzień kończy dość późno, na biznesowej kolacji lub oglądając mecz jednej ze sponsorowanych drużyn lub lig, „bo sport i sponsoring są częścią DNA Superbet we wszystkich krajach, w których działamy”. Poza czasem, który spędza z kierowanymi zespołami, czyta książki o strategii biznesowej, uprawia różne sporty, a swój wolny czas i resztę energii poświęca swoim dzieciom, z którymi cieszy się każdą chwilą i każdą nową rzeczą, którą odkrywa.

„Kiedy mam wolne weekendy, lubię jeździć na motocyklu lub uprawiać różne sporty, w tym wyścigi samochodowe i pływanie kajakiem” – dodaje Adam Lamentowicz.

Cel: cały świat. „Historia Superbetu rozpoczęła się od awansu na pozycję lidera rynku w Rumunii, po czym nastąpiła ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej. Tym samym w Polsce i Belgii staliśmy się jedną z najlepiej pozycjonowanych firm pod względem udziału w rynku, a wobec Serbii mamy duże plany na najbliższą przyszłość. Rok 2024 rozpoczął się od nowego, dalekosiężnego wyzwania – eksploracji rynku brazylijskiego w Ameryce Łacińskiej. Z tej okazji podpisaliśmy strategiczne partnerstwa z dwoma renomowanymi brazylijskimi klubami piłkarskimi – São Paulo FC i Fluminense FC” – mówi dyrektor Superbet.

Założoną ambicją Superbet jest stać się liderem światowej branży zakładów sportowych.

„Dlatego inwestujemy wyłącznie długoterminowo, na rynkach, które mają prawidłową i dobrze określoną strukturę legislacyjną, która odpowiednio reguluje działalność hazardową” – podkreśla Adam Lamentowicz.


Adam Lamentowicz, dyrektor generalny Superbet Rumunia: „Biznes postrzegam jako sport zespołowy. Wierzę w ludzi i moim celem jest pomoc każdemu współpracownikowi w osiągnięciu jego potencjału poprzez wzmacnianie pozycji i coaching. Myślę, że najlepszy zespół to taki, w którym patrząc z zewnątrz, nie można rozpoznać, kto jest szefem. Cenię sobie pracę zespołową, umiejętność wzajemnego wspierania się współpracowników w obliczu wyzwań oraz zdolność każdego do podejmowania swoich obowiązków.”


Czym Superbet różni się od innych firm o podobnym profilu? „Jesteśmy rumuńskim jednorożcem, który zbudował unikalny ekosystem sportu i rozrywki, wspierany przez technologię opracowaną według najwyższych standardów. Postanowiliśmy polegać na cyfrowej skalowalności naszego modelu biznesowego, rozwijając wiele platform oferujących naszym użytkownikom wyjątkowe doświadczenia: zakłady sportowe, treści i sieci społecznościowe. Jesteśmy czymś więcej niż firmą zajmującą się zakładami sportowymi – jesteśmy siecią społecznościową dzięki naszej platformie Super Social, która ma więcej użytkowników niż Twitter/X w Rumunii, jesteśmy promotorami rumuńskiej piłki nożnej, rozwijając markę SuperLiga i jesteśmy głównym źródłem wyników i statystyk sportowych dla miłośników sportu. Wszystkie te aspekty dają nam pewność, że jesteśmy w stanie stać się firmą cyfrową zdolną do zdominowania branży na poziomie globalnym” – deklaruje dyrektor.

Dodaje też, że branżę Tech & Entertainment charakteryzuje dynamika i konkurencyjność, ale pozwala firmom z potencjałem przełomowym na gwałtowny rozwój w oparciu o konkurencyjną technologię i innowacyjny model biznesowy. Adam Lamentowicz uważa, że ​​te cechy utrzymają się w obszarze, w którym działa kierowana przez niego firma, wzmocnione dużymi inwestycjami, jakie poczynią firmy w zakresie poszerzania gamy produktów cyfrowych oferowanych klientom. „W tym rozdziale możemy również uwzględnić integrację nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy blockchain, w tej ofercie produktów cyfrowej rozrywki. Innym kierunkiem, jaki mogę przewidzieć, jest budowanie bardziej złożonych i solidnych partnerstw pomiędzy klubami sportowymi i zawodami a branżą technologii i rozrywki. W tym sensie dobrym przykładem jest model biznesowy klubów sportowych w Stanach Zjednoczonych, którym udaje się dywersyfikować możliwości samofinansowania poprzez przejrzyste i odpowiednio zdefiniowane partnerstwa z firmami ze sfery tech & Entertainment” – podsumowuje Adam Lamentowicz.

Artykuł oryginalnie ukazał się w majowym wydaniu miesięcznika Business Magazin.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL