Litewski regulator omawiał znaczenie uregulowania reklam hazardowych

Odpowiedzialna gra
Wiktor Czerwiński 05/05/2024

Ostatnia aktualizacja: 5 maja 2024

23 kwietnia 2024 roku odbyło się seminarium internetowe na temat „Zapobiegania szkodom i zapewnianie bezpieczniejszego hazardu poprzez regulacyjne podejście do reklamy”, zorganizowanym przez Europejskie Forum Organów Regulacyjnych ds. Gier (GREF) i Północnoamerykańskie Stowarzyszenie Organów Regulacyjnych ds. Hazardu (NAGRA), które było przeznaczone dla hazardowych organów regulacyjnych. Wzięli w nim także przedstawiciele litewskiego regulatora hazardowego.

Podczas wydarzenia zaprezentowano dwa raporty: Milt Champion, dyrektor Jednostki Kontroli Hazardu, biura w ramach Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego stanu Maine, mówił o sytuacji w Ameryce. Z kolei drugi mówca Jonathan Van Damme, specjalista z Belgijskiej Komisji ds. Hazardu, zaprezentował panujące w Europie trendy w reklamie hazardu.

Milt Champion stwierdził, że trudności w kontrolowaniu emocji i impulsywność w szczególności przyczyniają się do rozwoju problemowego hazardu. Wspomniano, że według badań przeprowadzonych w Ameryce ponad połowa hazardzistów twierdzi, że miała myśli samobójcze, a niektórzy próbowali popełnić samobójstwo.

Ochrona młodych osób

W Stanach Zjednoczonych przeznaczono ponad 100 miliardów dolarów na wyeliminowanie skutków problemów z hazardem. W tym kraju, podobnie jak w Europie, problematyczną kwestią jest to, w jaki sposób młodzi ludzie poniżej 21. roku życia uzyskują ogólnie dostęp do gier hazardowych i jak go ograniczać. Wprowadzono ograniczenia w reklamie, aby jak najmniejsza liczba młodych ludzi zaangażowała się w gry hazardowe. Firmom hazardowym zabrania się reklamowania osób publicznych, reklam nie publikuje się w pobliżu instytucji edukacyjnych, ponieważ badania pokazują, że reklamowany przedmiot po wyświetleniu reklamy staje się znormalizowany. Kiedy młodzi ludzie widzą reklamy gier hazardowych, pojawia się mentalna akceptacja hazardu jako normalnej i nieszkodliwej rozrywki. Milt Champion stwierdził także, że wiedząc, że ludzki mózg kształtuje się do 25. rokiem życia, oglądanie tych reklam przez młodszych ludzi jest szkodliwe, ponieważ po normalizacji hazardu i braku wykształconych mechanizmów samokontroli istnieje ryzyko angażowania się w hazard bez kontrolowania gry.

W przypadku, gdy rodzice uprawiają hazard lub akceptują taką czynność, jest bardziej prawdopodobne, że ich dzieci również będą uprawiać hazard i będą cierpieć na równoległe uzależnienia, takie jak problemowe używanie alkoholu lub narkotyków.

Jonathan Van Damme komentując obowiązujące w Europie regulacje reklamowe stwierdził, że istnieją systemy wyświetlania reklam otwarte lub systemy zamknięte. System otwarty to taki, w którym kraj pozwala licencjonowanym operatorom gier hazardowych na swobodne reklamowanie się z pewnymi ograniczeniami. System zamknięty – gdy reklama jest ogólnie zabroniona.

Zasady odpowiedzialnej reklamy

Podczas webinaru poruszono także główne ograniczenia reklamy, np. ograniczenie kojarzenia jakiejkolwiek formy hazardu z pozytywnymi konsekwencjami: podczas reklamy nie można publikować nieprawdziwych stwierdzeń typu „im więcej grasz, tym większa szansa na wygraną”. W niektórych krajach firmy mogą reklamować się tylko w określonych miejscach, a reklama jest zabroniona w otoczeniu instytucji edukacyjnych i na ulicach, ponieważ ulice są miejscem publicznie widocznym, a wiadomo, że reklama zwiększa ryzyko nawrotu choroby.

Również Jonathan Van Damme zwrócił uwagę, że na podstawie reklam firm hazardowych łatwo jest rozróżnić, dla jakiej grupy odbiorców jest przeznaczona dana reklama. Można to określić na podstawie języka użytego w reklamie (np. użycia slangu), emisji tylko na określonym kanale i w określonym czasie (np. jeśli reklama jest emitowana na kanale młodzieżowym, naturalnym jest, że że reklama będzie skierowana do młodego użytkownika). Jonathan Van Damme potwierdził również, że reklama działa w taki sposób, że gry hazardowe tracą poczucie zagrożenia.

źródło/grafika: lpt.lrv.lt

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL