Johannes Gratzl i Ryszard Presch, dzielą się oceną ożywienia branży hazardowej

W wywiadzie dla Yogonet dwóch członków zarządu NOVOMATIC, Johannes Gratzl i Ryszard Presch, podzieliło się ogólną oceną ożywienia branży hazardowej na koniec roku. Podzielili się spostrzeżeniami na temat planów ekspansji rynkowej firmy i nadziejami na nadchodzący rok.

Jaka jest Wasza ocena na koniec roku dla Novomatic, zwłaszcza w odniesieniu do ożywienia branży hazardowej i kluczowych zmian na różnych rynkach i branżach, które prowadzicie?

Johannes Gratzl: Pierwsza połowa 2021 r. była nadal pod silnym wpływem pandemii COVID-19, ponieważ wiele krajów nadal stosowało środki, takie jak blokady lub tymczasowe zamknięcia pomieszczeń biznesowych, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa. Na większości rynków Grupy NOVOMATIC AG blokady trwały kilka miesięcy, podczas których działalność hazardowa była zmuszona pozostać zamknięta. To tymczasowe zawieszenie działalności spowodowało, że segment Gaming Operations odnotował znaczne spadki przychodów.

Niemniej jednak w ciągu roku pojawiła się wyraźna ścieżka wyjścia z tego kryzysu, nie tylko dzięki stale rosnącej liczbie szczepień w wielu krajach. W miesiącach letnich sytuacja uległa złagodzeniu i umożliwiła stopniowy powrót do działania, aczkolwiek przy zastosowaniu odpowiednich środków ochronnych i dystansowych. Do końca czerwca prawie wszystkie operacje hazardowe zostały ponownie otwarte, ale na większości rynków nadal obowiązywały środki ograniczające, takie jak minimalne odległości między automatami do gier a stołami, ograniczone godziny otwarcia lub wprowadzenie maksymalnej liczby klientów w lokalach.

Ryszard Presch: Sytuacja ta wpłynęła na działalność własną Grupy NOVOMATIC AG w taki sam sposób, jak wpłynęła na działalność naszych klientów. W okresach blokady NOVOMATIC koncentrował się z jednej strony na jak najlepszym wsparciu swoich klientów B2B, a z drugiej na rozwoju świeżych i nowych produktów na moment, w którym biznes stopniowo powróci do nowego rodzaju normalności i operatorzy rozważyliby ponowne zainwestowanie w nowe produkty. Jednostki badawczo-rozwojowe NOVOMATIC położyły szczególny nacisk na segment gier progresywnych, oferując takie produkty, jak multigry progresywne połączone z CASH CONNECTION, które okazały się szczególnie popularne zarówno wśród operatorów, jak i graczy.

W 2021 r. branża gier online była ponownie pionem biznesowym, który skorzystał na ogólnych warunkach przy rosnących przychodach, zarówno w segmencie gier online, jak i zakładów. Blokady na różnych rynkach, a także wejścia na wiele rynków miały pozytywny wpływ na działalność biznesową online. Pomyślne wprowadzenie na rynek w Niemczech, otwarcie rynku w Holandii, a także duże możliwości w Stanach Zjednoczonych z kilkoma stanami prezentującymi nowo uregulowane rynki zakładów sportowych i gier online, stworzyły przestrzeń do bezprecedensowego wzrostu.

Na czym skupi się Novomatic w 2022 roku i jakich nowych kamieni milowych możemy się spodziewać? Jakie priorytety, cele i plany na przyszły rok mógłbyś przewidzieć?

Ryszard Presch: Przede wszystkim mamy nadzieję, że w 2022 r. pandemia zostanie odsunięta na tyle, że w tym roku znów będzie naznaczony osobistym kontaktem z klientem, czy to podczas ważnych wydarzeń, takich jak targi czy wizyty u klientów. Nadzieje są silne, że branża gier dostanie możliwość spotkania się na targach ICE London przynajmniej na wiosnę. Podczas gdy międzynarodowe zespoły NOVOMATIC z niecierpliwością oczekują ponownego osobistego spotkania z klientami i partnerami, musimy jednak zachować ostrożność i chronić zdrowie naszych klientów i pracowników najlepiej jak potrafimy. W międzyczasie działy R&D kończą prace nad portfolio nowych produktów, które mają inspirować i które z pewnością będą miały potencjał, aby stać się kamieniami milowymi.

Kolejnym priorytetem z pewnością pozostanie nasza koncentracja na wymaganiach klientów, zarówno w zakresie obsługi i wsparcia, jak i rozwoju produktów. Najlepszym sposobem wspierania naszych klientów jest zawsze dostarczanie produktów, które zapewniają najwyższą wydajność na podłodze i zapewniają szybki zwrot z inwestycji. To jest nasz ostateczny cel w zakresie rozwoju produktów – a w takich czasach jeszcze bardziej. W obecnym klimacie gospodarczym klienci B2B są zmuszeni do szczególnego rozważenia każdej inwestycji. Jako dostawca technologii dla branży, który jednocześnie działa na wielu rynkach jako dostawca rozrywki w grach, NOVOMATIC ma wyjątkową zaletę, że może polegać na doświadczeniu z pierwszej ręki, jeśli chodzi o preferencje graczy na danym rynku. Nasi klienci nie muszą testować produktów w swoich pomieszczeniach gamingowych – przetestowaliśmy je już w naszym.

Johannes Gratzl: W ujęciu regionalnym będziemy dalej rozwijać naszą pozycję lidera na naszych głównych rynkach europejskich, takich jak Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Holandia oraz w wielu krajach Europy Wschodniej i Południowej. Na naszych rozwijających się rynkach, takich jak USA, Australia, Ameryka Łacińska i Afryka, spodziewamy się również znacznego wzrostu udziału w rynku w ciągu najbliższych kilku lat. Ze względu na oczekiwaną dalszą liberalizację rynku w niektórych stanach USA nadal dostrzegamy szczególnie duży potencjał w Stanach Zjednoczonych. Dzięki naszej spółce zależnej NOVOMATIC Americas i naszej inwestycji w australijską firmę Ainsworth Game Technology Ltd udało nam się już pozostawić trwały ślad na tym rynku.

Jakie są Wasze prognozy i oczekiwania na 2022 rok i jak myślicie, jakie będą nowe wyzwania, zarówno dla branży hazardowej, jak i Novomatic w szczególności? Jakie będą główne kwestie kierujące agendą?

Johannes Gratzl: Przede wszystkim mamy nadzieję, że ICE może w końcu odbyć się jeszcze w tym roku, oczywiście przy wszystkich obowiązujących środkach i protokołach zabezpieczających. Duża część tegorocznych prognoz branżowych opiera się na tym ważnym wydarzeniu branżowym i klimacie, jaki wyznaczyło ono na 2022 r., a my – ponownie – mamy nadzieję, że będzie to duch optymizmu.

Oczekuje się, że dalszy rozwój Grupy NOVOMATIC AG do 2022 roku będzie pozytywny. Pomimo nowych mutacji COVID-19, takich jak wariant wirusa Omicron, które komplikują ocenę dalszego przebiegu pandemii, rosnąca globalna dostępność szczepionek, a w szczególności rosnące wskaźniki szczepień powodują, że ogólne warunki powinny być mniej restrykcyjne . Prawie wszystkie rynki, na których działa Grupa NOVOMATIC AG, złagodziły już w ostatnich miesiącach swoje restrykcje. Doświadczenie pokazuje, że po ponownym otwarciu operacji związanych z grami goście wracają w dużej średniej liczbie.

Ryszard Presch: NOVOMATIC będzie nadal sprostał wszelkim wyzwaniom w 2022 roku i później, dzięki dobrze wyważonemu modelowi biznesowemu, który opiera się na działalności związanej z grami, rozwoju i sprzedaży technologii i rozwiązań w zakresie gier, a także działalności jako dostawca dla stale rosnącej międzynarodowe regulowane rynki zakładów online i zakładów sportowych.

Wywiad ukazał się w portalu yogonet.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.