Kłopoty Mr Green w Danii

Ze świata
Wiktor Czerwiński 14/04/2024

Ostatnia aktualizacja: 14 kwietnia 2024

W dniu 10 kwietnia 2024 roku duński Urząd ds. gier hazardowych Spillemyndigheden wydał operatorowi hazardowemu Mr Green Limited trzy nakazy sądowe w związku z naruszeniem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy dotyczących oceny ryzyka, zasad procedur biznesowych dotyczących kontroli wewnętrznej oraz braku kontroli przeprowadzania kontroli. Urząd udzielił również Mr. Green Limited nagany za naruszenie zasad powiadamiania przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.

Reakcje zostały przedstawione w związku z przeprowadzeniem przez Spillemyndigheden kontroli materiałów Mr Green Limited, które operator przygotował w celu zapewnienia zgodności z ustawą o praniu brudnych pieniędzy.

Nakaz dotyczący niewystarczającej oceny ryzyka

Nakaz (a) wydano ze względu na niewystarczającą ocenę ryzyka Mr Green, gdyż nie dokonano odrębnej oceny ryzyka poszczególnych zidentyfikowanych ryzyk związanych z modelem biznesowym Mr Green, w tym rozwiązaniami płatniczymi, oraz czynnikami ryzyka z nim związanymi. Z art. 7 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wynika, że przedsiębiorcy podlegający tej ustawie mają obowiązek zidentyfikować i ocenić ryzyko wykorzystania przedsiębiorcy do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Duński Urząd ds. gier hazardowych ocenia, że ocena ryzyka musi obejmować odrębną ocenę ryzyka poszczególnych rozwiązań płatniczych i kanałów dostawy, a także oddzielną ocenę ryzyka związanych z nimi czynników ryzyka. Tym samym Mr. Green nie dopełnił obowiązku oceny ryzyka.

Nakaz za niewystarczające i brak procedur biznesowych

Nakaz (b) został wydany, ponieważ Mr. Green Limited nie posiada odpowiednich procedur kontroli wewnętrznej, gdyż nie określają one częstotliwości, w jakiej należy przeprowadzać kontrole. Nakaz został wydany również dlatego, że Mr. Green Limited nie posiada pisemnych procedur dotyczących monitorowania przeprowadzania kontroli. Z art. 8 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wynika, że przedsiębiorcy podlegający tej ustawie muszą posiadać odpowiednie pisemne procedury biznesowe, które muszą uwzględniać kontrolę wewnętrzną. Procedury biznesowe powinny opisywać sposób, w jaki wymienione obszary są realizowane w praktyce. Wymóg kontroli wewnętrznej oznacza również, że należy kontrolować, czy kontrole są przeprowadzane – innymi słowy, czy kontrole są sprawdzane. Mr Green Limited w niewystarczającym stopniu wywiązał się ze zobowiązań dotyczących procedur biznesowych dotyczących kontroli.

Nakaz braku dokumentacji kontroli

Nakaz (c) został wydany, ponieważ Mr Green Limited nie udokumentował, że przeprowadzono kontrole w celu sprawdzenia, czy przeprowadzono kontrole wewnętrzne. Z art. 8 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wynika, że przedsiębiorcy podlegający tej ustawie mają obowiązek dokumentowania przeprowadzonych kontroli. Tym samym Mr. Green Limited nie dopełnił obowiązków w zakresie przeprowadzania kontroli zapewniających wykonanie kontroli wewnętrznych.

Nagana za niezłożenie natychmiastowego powiadomienia

Nagana (a) została udzielona, ponieważ pan Green Limited w dwóch przypadkach nie dopełnił wymogu natychmiastowego powiadomienia Sekretariatu ds. Prania Pieniędzy. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić Sekretariat ds. prania pieniędzy, jeżeli wie, podejrzewa lub ma uzasadnione podstawy, aby podejrzewać, że transakcja, środki finansowe lub działanie jest lub było związane z pieniędzmi pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu. Mr Green nie dopełnił obowiązków notyfikacyjnych, gdyż nie nastąpiło natychmiastowe powiadomienie.

Obowiązek działania

Zlecenie pociąga za sobą obowiązek działania ze strony Mr Green Limited, który musi w terminie do 10 czerwca 2024 r. przedstawić poprawioną procedurę biznesową dotyczącą kontroli wewnętrznych oraz przedstawić przygotowane procedury biznesowe dotyczące sposobu monitorowania wdrażania kontroli.

Mr. Green Limited musi także przedłożyć w terminie do 10 października 2024 r. dokumentację potwierdzającą, że kontrole zostały przeprowadzone.

Obowiązki operatorów wobec ryzyka

Operatorzy gier hazardowych powinni zadać sobie następujące pytania w świetle wskazanych powyżej naruszeń, aby upewnić się, że nie można ich niewłaściwie wykorzystać do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu:

  • Czy Twoja firma oddzielnie oceniała ryzyko poszczególnych produktów i sposobów płatności oraz oddzielnie oceniała ryzyko zidentyfikowanych ryzyk związanych z tymi produktami i sposobami płatności?
  • Czy Twoja firma posiada wystarczające procedury kontrolne, w tym sprawdzające, czy wdrażane są kontrole wewnętrzne?
  • Czy pamiętasz o dokumentowaniu przeprowadzonych kontroli i sprawdzaniu, czy kontrole zostały zakończone?
  • Czy Twoja firma posiada wystarczające procedury, aby spełnić wymagania dotyczące natychmiastowego powiadomienia i czy następuje natychmiastowe powiadomienie Sekretariatu ds. Prania Pieniędzy?

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL