Nie ma obowiązku uzyskania koncesji ani rejestracji automatu do gier

Najczęściej czytane
Bartosz 29/03/2016

Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2020

Kolejne sądy przyjmują, że nie można ponosić odpowiedzialności karnej przewidzianej w art. 107 § 1 kks za organizowanie gier na automatach poza kasynami z uwagi na brak znamion czynu zabronionego ze względu na brak notyfikacji przepisów ustawy o grach hazardowej.

W związku z tym przepisy te (UoGH) należy uznać za bezskuteczne i nie mogą stanowić podstawy rozstrzygnięć sądów pomimo tego, że nadal funkcjonują w systemie prawnym.

Sąd Rejonowy w Tucholi przed wszczęciem przewodu sądowego wydał postanowienie o umorzeniu postępowania przeciwko oskarżonemu o urządzanie gier na automatach wobec braku znamion czynu zabronionego.

Jak podkreślił Sąd Rejonowy w Tucholi gdy z przyczyn proceduralnych prawo unijne zakazuje stosowania norm krajowych, czyli w tym przypadku norm technicznych, które nie zostały notyfikowane to sędzia zobowiązany jest do stosowania w pierwszej kolejności prawa unijnego jako nadrzędnego nad regulacjami krajowymi. Wynika to wprost z traktatu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Argumentację tę w pełni podziela również wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 18 lutego 2016 roku. Po rozpoznaniu apelacji Urzędu Celnego od wyroku Sądu Rejonowego w Oleśnicy uniewinniającego oskarżonych o czyn z art. 107 § 1 kks uznał ją za oczywiście bezzasadną.

Argumentują podobnie do Sądu w Tucholi w uzasadnieniu Sąd podkreśla, że Polska stała się państwem członkowskim Unii Europejskiej ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu a w szczególności zapewnienie w sądach krajowych stosowania prawa wspólnotowego a także uwzględnianie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Sąd podkreśla również iż zgodnie z aktualna linia orzecznictwa brak jest podstaw do uznania, że przepisy art. 6 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych mogą stanowić podstawę przypisania sprawstwa i winy w zakresie urządzania gier poza kasynami bez uzyskania koncesji.

Co podkreślają oba Sądy prezentowanego stanowiska w żadnym stopniu nie podważa treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 marca 2015 roku gdyż żaden z przepisów Konstytucji nie reguluje kwestii notyfikacji przepisów technicznych ponieważ jest to procedura unijna a nie krajowa i rozstrzygnięcie tego zagadnienia prawnego należy do sądów krajowych.

Reasumując, wadliwe wprowadzenie do obrotu prawnego przepisów ustawy o grach hazardowych nie powinno wywierać negatywnych konsekwencji dla obywateli a brak reakcji sądów krajowych na stanowisko zawarte w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 19 lipca 2012 roku może zostać uznane za naruszenie prawa unijnego i mieć dla Polski niekorzystne konsekwencje finansowe.

Czyli jednym zdaniem: Pan zapłaci, Pani zapłaci, społeczeństwo zapłaci… Chyba, że ktoś wreszcie zacznie realnie rozliczać WINNEGO tego chaosu i strat finansowych, które można liczyć w miliardach złotych.

POSTANOWIENIE SĄDU W TUCHOLI Z 24 LISTOPADA 2015 ROKU

WYROK SĄDU WE WROCŁAWIU Z 18 LUTEGO 2016 ROKU

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL