Ostatnia aktualizacja: 10 kwietnia 2024
Hiszpański dekret królewski nr 958/2020 wszedł w życie w listopadzie 2020 r. Przepisy miały na celu ograniczenie narażenia nieletnich na reklamy hazardu w Hiszpanii poprzez zakaz zawierania umów sponsorskich z operatorami.
Reklamy w telewizji i radiu, w tym na YouTube, zostały ograniczone do godzin od 1:00 do 5:00. Marki operatorów są również ograniczone do kierowania promocji wyłącznie do istniejących obserwujących w mediach społecznościowych.
Inne ograniczenia obejmowały barierę wiekową w Internecie, a także zakaz premii promocyjnych. Nie dotyczyło to jednak przypadków, w których reklama była skierowana do zweryfikowanych klientów. W 2021 r. Hiszpania zakazała także wykorzystywania celebrytów w reklamach hazardu i sponsorowaniu sportu.
Następnie w październiku 2022 r. przyjęto nową ustawę, która jeszcze bardziej ograniczyła reklamy poprzez ograniczenie niektórych komunikatów w reklamach. Obejmowały one odniesienia do statusu społecznego, zdrowia fizycznego, stabilności ekonomicznej lub zdrowia psychicznego. Zabronione było również przedstawianie pieniędzy lub dóbr luksusowych w reklamach. Nielegalne jest również sugerowanie, że rodzina i przyjaźnie powinny zajmować drugie miejsce po hazardzie.
Środki te spotkały się z oporem branży, a Hiszpańskie Stowarzyszenie Gier Cyfrowych (Jdigital) złożyło odwołanie od dekretu królewskiego. Odwołanie to zostało odrzucone w listopadzie 2023 r.
Dokonując jednak przeglądu prawa, Sąd Najwyższy unieważnił obecnie kilka środków określonych w dekrecie królewskim 958/2020, częściowo podtrzymując odwołanie.
Ogłaszając swoje orzeczenie, Sąd Najwyższy stwierdził:
„W orzeczeniu uznano, że reklama stanowi część wolności prowadzenia działalności gospodarczej i podlega ograniczeniom. Jednak takie ograniczenia i zakazy, w zakresie, w jakim wpływają również na prowadzenie zgodnej z prawem działalności gospodarczej, muszą mieć wystarczającą oprawę prawną, tak aby nie mogły być regulowane przez niezależne standardy regulacyjne niezwiązane z kryteriami i limitami określonymi przez ustawodawcę”.
Co zostało unieważnione?
Hiszpański Sąd Najwyższy stwierdził, że kilku przepisom dekretu królewskiego brakowało „niezbędnego zabezpieczenia prawnego”. W rezultacie wiele środków zostanie unieważnionych.
Unieważnienia obejmuje artykuł 13, który dotyczy reklam skierowanych do nowych klientów. Oznacza to, że hiszpańscy operatorzy będą mogli kierować reklamy do graczy, którzy posiadają konto krócej niż 30 dni. Operatorzy mogą także reklamować się w ogólnodostępnych placówkach przeznaczonych do sprzedaży gier loteryjnych.
Unieważniono także art. 15, który zabrania pojawiania się gwiazd w reklamach. Wcześniej treści o „znaczeniu publicznym i rozgłosie”, zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne, nie mogły pojawiać się w przekazach handlowych.
Ponadto unieważniono także sekcję 1 artykułu 23 i sekcję 3 artykułu 25, które zabraniały reklam hazardu na platformach udostępniania wideo (takich jak YouTube).
Sekcje 2 i 3 artykułu 26 zostały również uwzględnione w decyzji Sądu Najwyższego. W rezultacie operatorzy będą mogli reklamować się w mediach społecznościowych wszystkim użytkownikom, którzy ukończyli 18 lat.
Co jest nadal zakazane w Hiszpanii?
Artykuł 12 dotyczący sponsorowania sportu nie został wymieniony w unieważnieniach. Oznacza to, że operatorom w dalszym ciągu zabrania się reklamowania lub wykorzystywania marki w przypadku wydarzeń, towarów i usług, które mogą oglądać osoby niepełnoletnie. Operatorom nadal obowiązuje zakaz sponsorowania wydarzeń i transmisji sportowych. Nadal zabroniona jest także działalność sponsoringowa związana z obiektem sportowym.
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."