Sąd Najwyższy Hiszpanii uchylił ograniczenia dotyczące reklam hazardowych

Prawo hazardowe Ze świata
Wiktor Czerwiński 10/04/2024

Ostatnia aktualizacja: 10 kwietnia 2024

Hiszpański dekret królewski nr 958/2020 wszedł w życie w listopadzie 2020 r. Przepisy miały na celu ograniczenie narażenia nieletnich na reklamy hazardu w Hiszpanii poprzez zakaz zawierania umów sponsorskich z operatorami.

Reklamy w telewizji i radiu, w tym na YouTube, zostały ograniczone do godzin od 1:00 do 5:00. Marki operatorów są również ograniczone do kierowania promocji wyłącznie do istniejących obserwujących w mediach społecznościowych.
Inne ograniczenia obejmowały barierę wiekową w Internecie, a także zakaz premii promocyjnych. Nie dotyczyło to jednak przypadków, w których reklama była skierowana do zweryfikowanych klientów. W 2021 r. Hiszpania zakazała także wykorzystywania celebrytów w reklamach hazardu i sponsorowaniu sportu.

Następnie w październiku 2022 r. przyjęto nową ustawę, która jeszcze bardziej ograniczyła reklamy poprzez ograniczenie niektórych komunikatów w reklamach. Obejmowały one odniesienia do statusu społecznego, zdrowia fizycznego, stabilności ekonomicznej lub zdrowia psychicznego. Zabronione było również przedstawianie pieniędzy lub dóbr luksusowych w reklamach. Nielegalne jest również sugerowanie, że rodzina i przyjaźnie powinny zajmować drugie miejsce po hazardzie.

Środki te spotkały się z oporem branży, a Hiszpańskie Stowarzyszenie Gier Cyfrowych (Jdigital) złożyło odwołanie od dekretu królewskiego. Odwołanie to zostało odrzucone w listopadzie 2023 r.

Dokonując jednak przeglądu prawa, Sąd Najwyższy unieważnił obecnie kilka środków określonych w dekrecie królewskim 958/2020, częściowo podtrzymując odwołanie.

Ogłaszając swoje orzeczenie, Sąd Najwyższy stwierdził:

„W orzeczeniu uznano, że reklama stanowi część wolności prowadzenia działalności gospodarczej i podlega ograniczeniom. Jednak takie ograniczenia i zakazy, w zakresie, w jakim wpływają również na prowadzenie zgodnej z prawem działalności gospodarczej, muszą mieć wystarczającą oprawę prawną, tak aby nie mogły być regulowane przez niezależne standardy regulacyjne niezwiązane z kryteriami i limitami określonymi przez ustawodawcę”.

Co zostało unieważnione?

Hiszpański Sąd Najwyższy stwierdził, że kilku przepisom dekretu królewskiego brakowało „niezbędnego zabezpieczenia prawnego”. W rezultacie wiele środków zostanie unieważnionych.

Unieważnienia obejmuje artykuł 13, który dotyczy reklam skierowanych do nowych klientów. Oznacza to, że hiszpańscy operatorzy będą mogli kierować reklamy do graczy, którzy posiadają konto krócej niż 30 dni. Operatorzy mogą także reklamować się w ogólnodostępnych placówkach przeznaczonych do sprzedaży gier loteryjnych.

Unieważniono także art. 15, który zabrania pojawiania się gwiazd w reklamach. Wcześniej treści o „znaczeniu publicznym i rozgłosie”, zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne, nie mogły pojawiać się w przekazach handlowych.

Ponadto unieważniono także sekcję 1 artykułu 23 i sekcję 3 artykułu 25, które zabraniały reklam hazardu na platformach udostępniania wideo (takich jak YouTube).

Sekcje 2 i 3 artykułu 26 zostały również uwzględnione w decyzji Sądu Najwyższego. W rezultacie operatorzy będą mogli reklamować się w mediach społecznościowych wszystkim użytkownikom, którzy ukończyli 18 lat.

Co jest nadal zakazane w Hiszpanii?

Artykuł 12 dotyczący sponsorowania sportu nie został wymieniony w unieważnieniach. Oznacza to, że operatorom w dalszym ciągu zabrania się reklamowania lub wykorzystywania marki w przypadku wydarzeń, towarów i usług, które mogą oglądać osoby niepełnoletnie. Operatorom nadal obowiązuje zakaz sponsorowania wydarzeń i transmisji sportowych. Nadal zabroniona jest także działalność sponsoringowa związana z obiektem sportowym.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL