Nowe prawo hazardowe: co przyniesie przyszłość?

Okiem eksperta
Bartosz 24/03/2017

Ostatnia aktualizacja: 24 marca 2017

W Polsce zakłady wzajemne funkcjonują od dawna, jednak ze względu na coraz większy rozmiar tego zjawiska urzędnicy Ministerstw Finansów postanowili uregulować rynek bukmacherski, wprowadzając 19 listopada 2009 roku restrykcyjną ustawę o grach hazardowych.

Przepisy okazały się jednak na tyle złe, że w Polsce rozwinęła się szara strefa, która sięga obecnie poziomu 90%. Wiele lat trwały prace nad zmianami, ale dziś już wiadomo, że po 8 latach zacznie obowiązywać nowe prawo hazardowe. Dlaczego rynek, który w innych krajach przynosi do budżetów państw miliony euro, w Polsce tyle lat borykał się z problemami szarej strefy? Jak wyglądał do tej pory i co tak naprawdę zmieni się 1 kwietnia 2017 roku?

Jest kilka powodów dla których rynek zakładów wzajemnych nie jest tak popularny w naszym kraju, jak chociażby w innych państwach Europy Zachodniej. Po pierwsze, w Polsce nie ma szczególnej tradycji obstawiania i traktowania tego w kategoriach rozrywki, po drugie – obowiązują ograniczenia wynikające z ustawy hazardowej, a po trzecie – coraz większą część rynku stanowią młodzi użytkownicy, którzy szukają ofert bukmacherów internetowych, a nie każda strona z zakładami jest serwisem legalnym.

Rynek obostrzeń

Obecnie ustawa wymaga od podmiotu chcącego prowadzić legalną działalność bukmacherską w Polsce m.in. uzyskania zezwolenia Ministra Finansów, odpowiedniej formy organizacyjno-prawnej oraz spełnienia warunków osobowych udziałowców i członków organów (dotyczących obywatelstwa oraz niekaralności). Pod kątem organizacyjnym przepisy narzucają również wymogi kapitałowe. W ustawie znajdują się zapisy ustalające kapitał zakładowy w wysokości minimum 2 mln złotych oraz obowiązek ustanowienia wysokiego zabezpieczenia na poczet wypłaty przyszłych wygranych.

Obowiązujące regulacje dają po uzyskaniu licencji możliwość prowadzenia działalności bukmacherskiej w internecie, jednak nakładają zakaz reklamy i promocji zakładów. Jedyną dozwoloną aktywnością w zakresie marketingu jest możliwość informowania o sponsorowaniu. Jeżeli chodzi o kwestie podatkowe, to w przypadku zakładów bukmacherskich podstawą opodatkowania jest suma wpłaconych stawek (czyli środków zainwestowanych przez gracza), a stawka podatku wynosi 12% – przy standardowej bukmacherce.

Więcej czytaj na: e-playbet.com

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL