Zakłady specjalne – nowe paliwo dla rozwoju branży?

Popularność zakładów bukmacherskich wśród fanów sportu nie dziwi nikogo. Obstawianie meczów stało się nieodłączną codziennością dla wielu fanów sportu. Co jednak w przypadku osób, które sportem się nie interesują?

Z pomocą przychodzą zakłady specjalne, które pozwalają docierać z przekazem także do osób nie śledzących rozgrywek sportowych. W dzisiejszym artykule postaram się przedstawić korzyści z oferowania zakładów specjalnych z punktu widzenia operatora oraz afilianta.

Jak docierać do nowych klientów zakładów bukmacherskich?

Pozyskiwanie nowych klientów to jeden z głównych KPI dla większości firm działających w branży hazardowej. Zakłady bukmacherskie w tym celu wykorzystują niemal wszystkie dostępne formy reklamy, wliczając w to sponsoring klubów sportowych, afiliację, marketing w sieciach społecznościowych (Facebook, Twitter) czy w organicznych wynikach wyszukiwania (Adwords, SEO). Rosnąca konkurencja na rynku sprawia, że bukmacherom coraz ciężej trafić z przekazem do nowych klientów. Wciąż niedocenianym na polskim rynku kanałem pozostaje afiliacja, choć część firm zaczyna zmieniać podejście do partnerów afiliacyjnych, oferując lepsze warunki oraz kompleksowe materiały promocyjne.

Najpopularniejszym kanałem marketingowym wśród licencjonowanych w Polsce zakładów bukmacherskich jest sponsoring sportu. Rynek sponsoringu sportowego w Polsce jest niezwykle konkurencyjny i mocno nasycony. W tej chwili bardzo ciężko uzyskać atrakcyjne umowy sponsoringowe, w szczególności z klubami piłkarskimi występującymi w Ekstraklasie. Niezwykle aktywnie na tym polu są takie firmy jak LVBet, STS, Fortuna czy forBET. Większość zespołów jest związana długotrwałymi umowami sponsoringowymi z podmiotami, które wcześniej otrzymały licencję na oferowanie zakładów bukmacherskich, natomiast rywalizacja o nieliczne dostępne zespoły jest gorąca.

To właśnie dlatego bukmacherzy wychodzą poza piłkę nożną w poszukiwaniu atrakcyjnych marek do sponsorowania. Odpowiednie zaplecze kibicowskie w połączeniu z dedykowanymi kampaniami marketingowymi pozwala na pozyskanie nowych, lojalnych klientów zakładów bukmacherskich. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje jak ważnym punktem w rytuale brytyjskiego fana sportu jest obstawianie zakładów ulubionej drużyny. Dobrym uzupełnieniem takiej strategii mogą być odpowiednio przygotowane zakłady specjalne, które mogą bukmacherom służyć dwojako.

Po pierwsze jako dodatkowy rynek, które może generować dodatkowy obrót. Zakłady specjalne mogą być także świetnym narzędziem marketingowym, szczególnie w polskich warunkach, gdzie możliwości reklamowania się licencjonowanych firm bukmacherskich są ograniczone. Odpowiednio przygotowane zakłady specjalne to wartościowe paliwo napędzające działania marketingowe, począwszy od content marketingu, po aktywność w social mediach.

Rodzaje zakładów specjalnych

Zakłady specjalne najczęściej dotyczą polityki oraz programów telewizyjnych. Przebicie się z przekazem dotyczącym zakładów bukmacherskich do mediów tradycyjnych jest niezwykle trudnym zadaniem. To właśnie wykorzystanie zakładów specjalnych np. na wydarzenia związane z polityką np. (czy dojdzie do “twardego Brexitu”, kto zostanie prezydentem USA) lub rozrywką (np. kto zginie w danym odcinku Gry o Tron, kto odpadnie z TV show Big Brother) umożliwia w naturalny sposób przyciągnięcie uwagi czytelnika, jednocześnie lokując ofertę konkretnych zakładów bukmacherskich. Wśród polskich bukmacherów prym wiodą zakłady dotyczące polityki i programów rozrywkowych.

Najczęściej spotykanymi rodzajami rynków są 1 2 oraz pary. Fortuna oferuje np. zakłady na zwycięzcę dziewiątej edycji Tańca z gwiazdami, w ofercie LVBet z kolei znajdziemy m.in. zakłady na to kto zostanie kolejnym Jamesem Bondem lub Papieżem. Napawa optymizmem także oferta działającego od niedawna bukmachera Betfan. Bukmacher wystawia kursy nawet na to, czy Radosław Majdan i Małgorzata Rozenek rozwiodą się do końca 2019 roku. Rozrywka to bardzo ważny element strategii pozycjonowania się marki, co widać od razu po wejściu na stronę główną bukmachera. Świadczy także o tym poszukiwanie dedykowanego analityka, który będzie przygotowywał ofertę zakładów specjalnych Betfan.

Duże zainteresowanie generują także zakłady dotyczące polityki. Niedawne wybory do Europarlamentu były świetną okazja dotarcia z przekazem dotyczącym zakładów bukmacherskich do ‘przeciętnego Kowalskiego’, który na co dzień nie ma styczności ze sportem i zakładami bukmacherskimi. Niestety jedynie nieliczni dostrzegają potencjał płynący z kierowania przekazu do nowej grupy docelowej, a niektórzy oferując zakłady specjalne strzelają sobie w stopę.

Bez wątpienia można tak określić opisywaną przez portal rp.pl sytuacja kilku użytkowników zakładów bukmacherskich TotalBet, którzy skorzystali z atrakcyjnych kursów oferowanych przez bukmachera na wybory samorządowe jesienią 2018 r. Jak dodaje dziennik użytkownicy Ci wygrali kilkaset tysięcy złotych, jednak bukmacher odmówił wypłaty wygranej, sugerując złamanie regulaminu. Informacja rozeszła się w serwisach internetowych i mediach społecznościowych i wszystko wskazuje, że swój finał znajdzie w sądzie. Zapewne nie o takiej reklamie myślał dział marketingu TotalBet w momencie tworzenia promocji.

O tym, że zakłady specjalne potrafią być świetną reklamą świadczy także przykład PaddyPower. Ten Irlandzki bukmacher postanowił wypłacić wygrane z postawionych zakładów na Hillary Clinton w wyborach prezydenckich w USA jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem wyników. Informacja obiegła nie tylko media branżowe, ale największe dzienniki na całym świecie. Suma wcześnie wypłaconych zakładów wyniosła blisko 1 milion USD i została dodatkowo powiększona o 4,5 miliona USD, które bukmacher musiał wypłacić klientom stawiającym na zwycięstwo Donalda Trumpa w wyborach.

Korzyści dla operatorów są widoczne gołym okiem. Teraz pomówmy o korzyściach dla afiliantów. Dzięki zakładom specjalnym serwisy afiliacyjne mogą urozmaicać swój content, docierając z różnorodnym przekazem atrakcyjnym dla nowej grupy odbiorców. To także okazja na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wielu afiliantów dostrzega potencjał płynący z dodatkowego ruchu, który może trafić na stronę poprzez artykuły dedykowane zakładom na specjalne wydarzenia. W ProTipster seria artykułów dotyczących zakładów na finałowy sezon Gry o Tron cieszyła się bardzo dużą popularnością, generując jednocześnie nowe rejestracje i depozyty dla lokowanych bukmacherów.

Zakłady bukmacherskie to rozrywka!

Ważnym aspektem jest także postrzeganie zakładów bukmacherskich przez społeczeństwo. Wykorzystanie zakładów specjalnych może pomóc odrzucić utarte schematy dotyczące hazardu i pokazać zakłady bukmacherskie jako normalną formę rozrywki. Takie podejście pokrywa się z misją jaką realizujemy w ProTipster. Aspekt rozrywkowy zakładów bukmacherskich powinien być mocniej akcentowany zarówno przez firmy oferujące zakłady bukmacherskie, jak i afiliantów. Dzięki takiemu podejściu możliwy jest rozwój branży na zdrowych fundamentach, nie zapominając jednocześnie o odpowiedzialnej grze. Zakłady bukmacherskie to przede wszystkim rozrywka – nie zapominajmy o tym w natłoku informacji o rekordowych wygranych.

Piotr Niedźwiedzki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *