Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2024
Gry wideo cieszą się ogromną popularnością od wielu dekad, jednak dopiero niedawno pojawiły się ogromne pieniądze i cała nowa branża powstała wokół najlepszych tytułów e-sportowych.
Rywalizacja e-sportowa nie oznacza paru gości grających w Mario Kart w swoich pokojach. E-sport to warta obecnie ciężkie miliony dolary dyscyplina, w zakres której mieści się wiele różnych gier każdego praktycznie rodzaju. Mamy tu gry sportowe, strategiczne, strzelanki FPS i wiele innych.
Dziś zaprezentujemy Ci listę gier e-sportowych cieszących się największą popularnością w bieżącym 2020 roku. Nasze zestawienie oparte jest na wielu różnych aspektach, w tym na oglądalności, liczbie organizowanych wydarzeń na świecie i ogólnie pojętym sukcesie.
Counter-Strike: Global Offensive
Osiem lat po premierze gra Counter-Strike: Global Offensive (w skrócie CS:GO) wciąż utrzymuje niezwykle silną pozycję najlepszego i najpopularniejszego tytułu e-sportowego na świecie, dzięki częstym aktualizacjom samej gry, lukratywnemu rynkowi skórek do broni i noży, jak również ogromnej liczbie turniejów organizowanych cyklicznie co roku. Na przykład w roku 2020 zorganizowanych zostanie wiele turniejów dla najlepszych z najlepszych, takich jak Intel Extreme Masters, edycja 2020 zorganizowana w Katowicach, DreamHack w Anaheim i imprezy z cyklu ESL Pro League oraz ESL One.
Największym do tej pory turniejem w CS: GO była zeszłoroczna impreza Intel Extreme Masters Katowice z 2019 roku, która może poszczycić się oglądalnością na poziomie 1,3 obserwujących oraz przekraczającą 1 milion USD pulą nagród.
League of Legends
League of Legends (określana skrótowo jako LoL) jest zapewne jedną z najbardziej znanych gier e-sportowa na świecie, która tak naprawdę nie powstała z myślą o takim zastosowaniu. Jednak obecnie jest ona jedną z dwóch największych gier typu MOBA (Massive Online Battle Arena), co przekłada się na ogromną popularność w licznych turniejach i zawodach o randze mistrzowskiej.
Od premiery League of Legends upłynęło już ponad 10 lat. Jednak nie spowodowało to w żaden sposób zachwiania jej popularności. Łączna pula nagród w głównych imprezach rozgrywanych na całym świecie przekracza 70 milionów USD.
Korea Południowa jest zdecydowanie najsilniej reprezentowana w gronie czołowych graczy, jako że aż osiem z dziesięciu z nich jest Koreańczykami.
Tak naprawdę tylko Luka „PerkZ” Perkovic, który zajmuje pozycję w pierwszej 25 najlepszych graczy nie jest Koreańczykiem, ani Chińczykiem. To jest chyba najlepszy dowód na to, jak bardzo te dwa kraje dominują w rozgrywkach League of Legends.
Fortnite
Znawcy branży stwierdzą od razu, że Fortnite tak naprawdę nie jest właściwie typową grą e-sportową ze względu na tendencję producenta, firmy Epic do niezapowiedzianych zmian w samej grze i jej mechanice, co przekłada się na częste zmiany jej balansu utrudniające prowadzenie rywalizacji.
Jednak taki stan rzeczy nie zmienia faktu, że pula nagród w turniejach rozgrywanych w Fortnite przekroczyła obecnie 80 milionów dolarów. Ta gra z miejsca zdobyła sobie serca graczy zaraz po debiucie rynkowym we wrześniu 2017 r. I choć obecnie wygasło nieco zainteresowanie nią mediów, to jednak scena e-sportowa dla Fortnite’a dalej jest niezwykle aktywna.
Najlepiej świadczyć mogą o tym twarde fakty. Otóż w marcu 2020 roku serwery Fortnite miały prawie 300 milionów zarejestrowanych graczy. A jaka jest największa siła tej gry? Otóż prawie każda osoba z czymś tę nazwę kojarzy, nawet jeśli sama nie gra w ogóle w gry wideo.
Dota 2
Dota 2 to bezpośredni rywal dla League of Legends i druga gra typu MOBA. Jest ona produktem firmy Valve odpowiadającej także za opisaną powyżej grę Counter Strike: Global Offensive. Różnią się jednak tym, że LoL jest niezwykle popularna w Korei i w Chinach, natomiast 25 najlepszych graczy w Dota 2 graczy pochodzi z 16 różnych krajów, w tym z USA, Chin, Francji i Rumunii.
Call of Duty
Gra Call of Duty rzadko kiedy występuje w zestawieniach gier e-sportowych, ponieważ jest jednym z niewielu tytułów dostępnych na konsolach. Jest to dosyć wyjątkowa seria, ponieważ każdego roku dołącza do niej zupełnie nowy tytuł. W momencie pisania tych słów jesteśmy na etapie grania w Call of Duty: War Zone.
Firma Activision nie udostępnia żadnych oficjalnych danych na temat popularności swojej flagowej serii, nie ma więc za bardzo jak poznać dokładną liczbę graczy. Ale wiemy bez cienia wątpliwości, że marka Call of Duty jest nadal jedną z najpopularniejszych serii gier na świecie.
Overwatch
Wydana ładnych kilka lat temu pozycja nieustannie odnosi znaczące sukcesy w roli tytułu e-sportowego. Overwatch League liczy sobie aż 20 uczestniczących zespołów, a zmagania trwają przez cały trwający 26 tygodni sezon. Pula nagród w tym wypadku wynosi zawrotne 5 milionów USD. Obecnie jesteśmy w trakcie rozgrywek trzeciego sezonu, co oznacza, że wszystkie zasady i najsilniejsze drużyny powinny być już dość dobrze znane wszystkim tym, którzy interesują się branżą e-sportową.
W tej grze to Korea Południowa i USA rozdają karty, jako że wśród 24 z 25 najlepszych graczy tylko jeden jest Szwedem, wszyscy pozostali to Amerykanie i Koreańczycy. Wszystkie zmagania najlepszych drużyn w Overwatch możesz śledzić na żywo w Internecie, co jest o tyle ciekawe, że rozgrywka w tej grze może być naprawdę interesująca nawet dla osób nieznających zbyt dobrze tej konkretnej gry.
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."