Amerykańska droga do sukcesu według Michała Imiołka

Czy sytuacja na rynku amerykańskim sprzyja polskim producentom gier hazardowych? W ostatnim czasie nie brakuje nagłówków o potencjale rozwoju iGamingu w Stanach Zjednoczonych. Coraz więcej operatorów w poszczególnych stanach sięga po najnowsze gry i udostępnia je na swoich rynkach, a kasyna stacjonarne wracają do normalności po złagodzeniu ograniczeń związanych z pandemią.

Postanowiliśmy porozmawiać na ten temat z Michałem Imiołkiem, Chief Operating Officer w Wazdan NJ LLC, która prężnie prowadzi ekspansję na tym rynku.

E-PLAY: Jak wygląda rynek amerykański w tej chwili i jak odnajduje się na nim Wazdan?

Michał Imiołek: W miarę jak gry mobilne stają się coraz bardziej popularne w Ameryce, rośnie ogólne zainteresowanie iGamingiem. Imponujące wzrosty w branży, jakie obserwujemy w Stanach Zjednoczonych są w znacznej mierze następstwem efektu domina wywołanego łagodzeniem prawa hazardowego w kluczowych stanach. W 2021 roku Wazdan skoncentrował swoje wysiłki przede wszystkim na amerykańskiej ekspansji. Wejście na rynek zaczęliśmy od stanu New Jersey, w którym nasze portfolio jest dostępne dla graczy od czerwca zeszłego roku, a w listopadzie uzyskaliśmy licencję w Wirginii Zachodniej. W styczniu uzyskaliśmy licencję od Michigan Gaming Control Board i już możemy się pochwalić naszą obecnością na tym rynku! Z kolei w Pensylwanii finalizujemy proces licencyjny.

Do tej pory siedem stanów zalegalizowało w różnym zakresie gry hazardowe online: Connecticut, Delaware, Michigan, New Jersey, Pensylwania, Wirginia Zachodnia i ostatnio Nowy Jork. W 2022 roku oczekiwane są kolejne ustawy dotyczące hazardu w Kalifornii, Illinois, Indianie i Massachusetts. Bacznie śledzimy perspektywy związane z otwieraniem i liberalizowaniem się kolejnych rynków i dostosowujemy nasze plany wraz z rozwojem sytuacji.

A czego oczekują amerykańscy gracze?

Michał Imiołek

Według najnowszych raportów dotyczących branży iGamingowej najwięksi operatorzy kasyn online w USA starają się wzbogacać swoje portfolio i często robią to poprzez fuzje czy zawieranie partnerstw, takich jak nasza współpraca Scientific Games. Wszystko po to, żeby dywersyfikować ofertę i dostarczać jak najwięcej nowych i ciekawych tytułów amerykańskim graczom. Szalenie istotnym aspektem jest również oferowanie najnowszych rozwiązań technologicznych, które mają sprostać coraz bardziej wyrafinowanym gustom i wymaganiom graczy oraz ulepszeniu ich doświadczeń.

Moim zdaniem kluczowe znaczenie mają innowacje związane z grami na urządzeniach mobilnych. Z raportu korporacyjnego BGaming za II kwartał wynika, że aż 95,3% graczy korzysta z takich urządzeń, grając w sloty. Gry Wazdan są tworzone w oparciu o podejście mobile-first i zoptymalizowane dla wszystkich urządzeń. Unikalne funkcjonalności naszych gier pozwalają na personalizację rozgrywki i dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb graczy. Na przykład tryb oszczędzania energii pozwala zmniejszyć zużycie baterii do 40%, a tryb Ultra Lite umożliwia korzystanie z gier nawet w przypadku słabszego połączenia internetowego. Nasze gry posiadają też unikalną funkcję Volatility Levels™, która pozwala na zmianę wysokości i częstotliwości padania wygranych, czyli na dostosowanie poziomu Volatility do preferencji gracza. Dzięki tej funkcji, gracze szukając gry dla siebie mogą skupić się wyłącznie na odczuciach estetycznych, gdyż wiedzą, że charakter gry mogą jednym klikiem dostosować do swoich aktualnych preferencji.

Który ze stanów, w których jesteście obecni wydaje się najbardziej obiecujący?

Mimo że w Pensylwanii obowiązują najwyższe stawki podatkowe od gier internetowych (54% dla slotów online), jest to nadal jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Ameryce, który odnotował prawie dwukrotny wzrost przychodów w ciągu zaledwie jednego roku. Statystyki mówią same za siebie – GGR w wysokości 100 milionów dolarów uzyskiwane konsekwentnie co miesiąc od marca 2021 roku stawia stawia Pensylwanię wśród liderów przychodów z kasyn online. To jedna z bardziej stabilnych i wiarygodnych jurysdykcji iGamingowych.

Dostawcy dostarczają odbiorcom w Wirginii Zachodniej wciąż nowych tytułów, czym przyczyniają się do powiększania się liczby obecnych tam graczy. Dzięki temu zaufanie użytkowników jest na najwyższym poziomie. Wynika to w dużej mierze ze zmian legislacyjnych wprowadzonych w 2019 roku ustawą “WV Lottery Interactive Wagering Act”, która zalegalizowała gry hazardowe online w pełnym wymiarze. W ciągu zaledwie jednego miesiąca od uruchomienia działalności w grudniu 2021 roku, branża kasyn online w Wirginii Zachodniej zamknęła rok z prawie 7 milionami dolarów przychodu. Rok 2022 zapowiada się jeszcze lepiej, ponieważ już w styczniu odnotowano 94-procentowy wzrost całkowitych przyjętych zakładów.

Z kolei Michigan skupiło się na współpracy z operatorami w celu podniesienia standardów ochrony graczy. Bardzo cieszymy się z wejścia na ten rynek. Po zalegalizowaniu gier hazardowych online w grudniu 2019 roku, stan ten jako trzeci w historii Stanów Zjednoczonych wygenerował ponad 1 miliard dolarów rocznego przychodu z gier kasynowych i pokera online, będąc jednocześnie pierwszym, który dokonał tego w ciągu zaledwie pierwszego roku od otwarcia rynku.

Jakie są Wasze plany poza rynkiem Stanów Zjednoczonych?

Wnikliwie obserwujemy, w jakim kierunku zmierzają legislacje poszczególnych państw i stawiamy sobie za cel pojawiać się na nowo otwartych rynkach tak szybko, jak tylko to możliwe. Staramy się też umacniać naszą obecność w Europie i tak na przykład w marcu bieżącego roku ogłosiliśmy, iż nasze gry są dostępne dla graczy w Holandii. Każda kolejna licencja jest dla nas wielkim krokiem i już teraz możemy się poszczycić obecnością na 19 rynkach regulowanych. Natomiast wracając na kontynent amerykański, w czerwcu zeszłego roku Kanada wprowadziła zmiany w swoim prawodawstwie i kanadyjskie prowincje mogą w końcu otworzyć się na nowych producentów gier. Chcielibyśmy jak najszybciej dołączyć do tej grupy. Ontario zaplanowało inaugurację swojego rynku gier hazardowych online na 4 kwietnia 2022 roku i jest to dla nas drogowskaz do dalszych działań.

Czy rynek kanadyjski jest pod jakimś względem podobny do amerykańskiego?

Jest wiele podobieństw, ale też sporo różnic. W Stanach Zjednoczonych operatorzy działają jako podmioty prywatne, które muszą przestrzegać prawa i przepisów obowiązujących w poszczególnych stanach. Z kolei prawo kanadyjskie wyraźnie stanowi, że tylko prowincje mogą zarządzać i prowadzić działalność hazardową. Oznacza to, że loterie prowincjonalne i ich regulatorzy nadzorują działalność związaną ze wszystkimi grami, zarówno stacjonarnymi, jak i internetowymi. Wszyscy licencjonowani operatorzy muszą podpisywać umowy właśnie z prowincjami.

Ontario już działa w tym zakresie i otwiera rynek dla licencjonowanych firm. W końcu powstanie przestrzeń, która ułatwi graczom przejście z szarej strefy na rynek regulowany. Jeśli chodzi o inne prowincje w kraju, to każda z nich musi podjąć własną decyzję, czy chce podążać za modelem podobnym do tego w Ontario.

Saskatchewan i Alberta również podjęły kroki w celu rozszerzenia działalności regulowanego iGamingu w swoich jurysdykcjach w 2022 roku. W Saskatchewan na mocy umowy ramowej w sprawie gier hazardowych Saskatchewan Indian Gaming Authority (SIGA) stanie się prowincjonalnym operatorem gier hazardowych online. Przewiduje się, że jeszcze w tym roku SIGA określi, kto będzie dostawcą usług dla nowej platformy. Natomiast Alberta Gaming, Liquor & Cannabis (AGLC) jeszcze w grudniu ubiegłego roku, zaczęła przyjmować oferty od potencjalnych dostawców, którzy chcą wejść na rynek zakładów sportowych w prowincji Alberta i ma nadzieję, że produkty, także z rozszerzeniami mobilnymi, będą dostępne dla konsumentów jeszcze w tym roku.

Ekspansja regulowanych rynków iGamingowych w Kanadzie jest stymulowana przez sytuację na rynkach w Stanach Zjednoczonych.

A co można powiedzieć o graczach w Kanadzie?

Kanadyjczycy grają już od dawna, dla niektórych hazard jest nawet sposobem na spędzanie wolnego czasu i częścią kultury tego kraju. Rozwój hazardu, zarówno online, jak i offline, w Ameryce Północnej, a zwłaszcza w Kanadzie, w ciągu ostatnich kilku lat był niesamowity. Oczywiście minęło trochę czasu, zanim zapadła decyzja o legalizacji iGamingu w całym kraju, ale w końcu to nastąpiło.

Populacja Kanady ciągle wzrasta. 94% procent jej mieszkańców ma dostęp do Internetu, a około 75% Kanadyjczyków uprawia jakiś rodzaj hazardu. Ponad 20 milionów ludzi aktywnie korzystająch z gier hazardowych oznacza, że kraj ten całkowicie zaakceptował hazard. Pod względem częstotliwości uczestniczenia w grach hazardowych w internecie Kanada plasuje się na ósmym miejscu na świecie.
Jeśli chodzi o profil gracza online, mężczyźni i kobiety są niemal równo reprezentowani – mężczyźni stanowią 57%, a kobiety 43% użytkowników. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z urządzeń mobilnych grając w gry – 55% korzysta z telefonów komórkowych. Pod kątem grup wiekowych, gry hazardowe w internecie są najbardziej popularne wśród osób w wieku od 35 do 50 lat, które stanowią 40% wszystkich graczy. We wszystkich pozostałych grupach wiekowych odsetek ten jest jednocyfrowy.

Wygląda na to, że to rynek o ogromnym potencjale?

Zdecydowanie. Dlatego prężnie działamy, żeby zbudować na nim mocną pozycję Wazdana. Oprócz pojawiania się na poszczególnych nowych rynkach dokładamy starań, aby udostępniać coraz więcej gier z naszego liczącego ponad 150 pozycji portfolio graczom tam, gdzie już jesteśmy obecni. Jak dotychczas wyniki naszych działań na tych obszarach, gdzie nasze tytuły są dostępne dla graczy, są bardzo zadowalające i już w pierwszych miesiącach naszej działalności przerosły nasze oczekiwania. Nasze gry oraz zaawansowane technologicznie funkcjonalności i narzędzia, jak na przykład cieszące się ogromną popularnością Volatility LevelsTM czy Cash Drop, znalazły uznanie wśród lokalnych operatorów i graczy, ponieważ są skuteczne i gwarantują wysoki poziom rozrywki.

Jako europejskie studio stanowimy inną, nową jakość dla graczy, ale wiąże się to również z pewnymi wyzwaniami, takimi jak konieczność intensywnej pracy nad zbudowaniem rozpoznawalności marki. Jest to pracochłonne przedsięwzięcie, ale również bardzo satysfakcjonujące. W perspektywie długoterminowej liczymy na to, że będziemy w stanie dostarczać amerykańskim graczom każdy z naszych 12 premierowych tytułów rocznie, a docelowo nawet i dwa razy tyle, zgodnie z naszymi najnowszymi założeniami.

Dziękujemy za informacje i życzymy dużo sukcesów dla Grupy WAZDAN

O Autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.