Estonia „bierze się” za influencerów promujących hazard

Najczęściej czytane Prawo hazardowe Ze świata
Wiktor Czerwiński 08/01/2024

Ostatnia aktualizacja: 15 stycznia 2024

Estońskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji pracuje nad projektem ustawy zmieniającej przepisy regulujące działalność influencerów w mediach społecznościowych, w szczególności tych, którzy reklamują alkohol, gry hazardowe oraz inne produkty i usługi, które podlegają minimalnej granicy wiekowej lub mają charakter ogólnospołeczny. 

Obecna ustawa o reklamie została przyjęta w 2008 r., a to oznacza że powstała w momencie gdy jeszcze korzystanie z platform mediów społecznościowych nie było powszechne, gdyż nie były one tak wszechobecne jak w dzisiejszym świecie.

Merike Koppel, dyrektor ds. otoczenia biznesowego w Ministerstwie Spraw Gospodarczych i Komunikacji, powiedziała:

„Chcemy, aby prawo było jaśniejsze, łatwiejsze do zrozumienia i bardziej aktualne aby odzwierciedlić te  zmiany”.

Dodała, że istniejące ustawodawstwo jest również w większym stopniu ukierunkowane na media, niż jest to właściwe w dzisiejszym świecie.

„Regulacje dotyczące starych kanałów nie są właściwe w kontekście mediów społecznościowych. Naszym zdaniem bardziej przyszłościowe jest regulowanie treści w sposób neutralny”.

Koppel stwierdziła, że wymagane jest również jaśniejsze określenie terminów i wprowadzenie pomijanych obszarów, takich jak rosnąca liczba „influencerów” w mediach społecznościowych.

„Na przykład influencerzy byli zjawiskiem nieznanym, gdy powstawały obecne przepisy, ale jednocześnie w naszym dzisiejszym świecie mogą to być bardzo znane osoby, a ich działania również faktycznie wpływają na pewne rzeczy. W rezultacie pojawiło się wiele pytań, na które sami influencerzy [mogą odpowiedzieć], ale władze nadzorcze chcą solidnej podstawy, jak rozumieć, regulować i oceniać te wpływowe osoby” – kontynuowała Koppel.

Nowy rząd, nowe podatki

W zeszłym roku w Estonii odbyły się wybory parlamentarne, w wyniku których wiodąca Partia Reform utworzyła koalicję z Socjaldemokratami i Partią Eesti 200 w wyniku wyścigu wyborczego do Riigikogu. Kaja Kallas kontynuowała pełnienie obowiązków premiera kraju.

Od inauguracji nowy rząd koalicyjny przyglądał się zmianom w krajowych przepisach dotyczących hazardu, najpierw badając różne możliwości ograniczenia reklam hazardu, a rozmowy na temat potencjalnego całkowitego zakazu rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku.

Wkrótce potem, w maju, estońskie Ministerstwo Finansów przygotowało projekt wniosku zalecającego rządowi podniesienie podatku od gier hazardowych w oparciu o „znaczny wzrost przychodów z Internetu” w latach 2020–2022.

W ramach nowej „ustawy podatkowej” rządu koalicyjnego Estonia podniesie podatki od gier hazardowych i loterii oferowanych w Internecie z 5 do 6 % dochodu w 2024 r. Ustawa podatkowa proponuje ponadto, aby rząd dokonał przeglądu podniesienia podatków od gier hazardowych do 7 % do 2026 roku.

Jedną ze zmian, która została już wprowadzona, jest znaczne podniesienie maksymalnych kar finansowych za naruszenia ustawy o reklamie, stwierdziła Merike Koppel. Od listopada pułap wynosi 400 000 euro w przypadku osób prawnych w porównaniu z wcześniejszymi 50 000 euro.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL