Kluby Premier League dobrowolnie zakazują sponsorowania hazardu z przodu koszulki

Branżowy marketing Ze świata
Wiktor Czerwiński 13/04/2023

Ostatnia aktualizacja: 13 kwietnia 2023

Premier League ujawniła w czwartek, że nie będzie już pozwalać klubom na współpracę z firmami hazardowymi w zakresie sponsorowania z przodu koszulki. Liga jako pierwsza w Wielkiej Brytanii przyjęła ten środek, a zakaz ma wejść w życie po sezonie 2025-26

„Ogłoszenie następuje po szeroko zakrojonych konsultacjach z udziałem Ligi, jej klubów oraz Departamentu Kultury, Mediów i Sportu w ramach trwającego przeglądu rządowego obecnych przepisów dotyczących gier hazardowych” – podała liga w oświadczeniu.

W grudniu 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii rozpoczął przegląd ustawy o grach hazardowych z 2005 r., którego wyniki spodziewane są w następnym miesiącu. Rozumie się, że kluby EPL zgodziły się na usunięcie sponsora koszulek, aby odeprzeć całkowity zakaz sponsorowania gier hazardowych. Firmy hazardowe mogą nadal reklamować się na stadionach, a także umieszczać swoje logo na rękawach koszulek w dniu meczu.

Osiem klubów Premier League ma obecnie sponsorów hazardowych na swoich koszulkach – Bournemouth, Brentford, Everton, Fulham, Leeds, Newcastle, Southampton i West Ham – a umowy są warte szacunkowo 70 milionów dolarów w tym sezonie, na podstawie badań przeprowadzonych przez Sportico’s Premier League wyceny zespołu. Żadna z drużyn Wielkiej Szóstki – w tym Manchester United, Liverpool i Manchester City – nie ma sponsora hazardu na przodzie swoich koszulek. Najlepsze kluby zazwyczaj zarabiają co najmniej 50 milionów dolarów rocznie za te sponsoringi.

„Podczas gdy zdecydowana większość dorosłych cieszy się hazardem bez szkody dla zdrowia, nie możemy ignorować faktu, że piłkarze są ogromnymi wzorami do naśladowania dla dzieci” – napisała na Twitterze Lucy Frazer, brytyjska sekretarz ds. kultury. „Nasza nadchodząca biała księga dotycząca hazardu ulepszy ochronę graczy i zrobi więcej, aby chronić osoby zagrożone uzależnieniem”.

Firmy hazardowe w coraz większym stopniu wykorzystują najpopularniejszą ligę piłkarską na świecie do reklamowania swoich marek od czasu, gdy w 2005 r. prawo Wielkiej Brytanii złagodziło ograniczenia nałożone na firmy hazardowe. Do 2016 roku połowa z 20 klubów Premier League miała firmy hazardowe jako sponsorów koszulek.

Premier League jest pierwszą dużą ligą piłkarską, która wprowadziła zakaz, ale drużyny Serie A i LaLiga nie były w stanie podpisać kontraktów z firmami hazardowymi jako sponsorami koszulek z powodu ograniczeń rządowych nałożonych w ostatnich latach. EPL powiedział, że będzie współpracować z innymi sportami nad „opracowaniem nowego kodeksu odpowiedzialnego sponsorowania hazardu”.

Podczas gdy Europa nałożyła ograniczenia na sponsorowanie gier hazardowych, amerykańskie ligi sportowe coraz częściej akceptują takie partnerstwa w ostatnich latach. Washington Capitals byli pierwszą drużyną NHL, która ogłosiła zawarcie umowy na naszywkę na koszulkę z operatorem bukmacherskim Caesars Sportsbook. Vegas Golden Knights (Circa Las Vegas) i Arizona Coyotes (Gila River Resorts & Casinos) od tego czasu dodali również sponsorów gier hazardowych.

NBA i MLB nadal nie zezwalają na sponsorowanie gier hazardowych na koszulkach.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL